Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

När vi träffas och spelar poker eller när vi diskuterar HH:s här så tycker jag att det är väldigt intressant, men känner att det vore bra med en tråd där man kan prata om taktik i allmänhet.

Postad

Jag skulle bl a vilja diskutera en fråga som jag inte känner att jag kan besvara...

I följande turneringar - $24+$2 c a 300 pers med normal hastighet (inte double stack m a o)

Vad är mest +EV?

- att öppna upp en medelstor turnering försiktigt, d v s limpa småpar för att klonka sets, höja med AK, men bara syna en raise, lägga sig mot en reraise(?), AA-1010, lägga AQos UTG.... Och göra detta tills antar kommer i spel eller tills man bara har 10-15 bb...

- att spela aggressivt från start, d v s höja med sina suited connectors i bra position, höja med A9 och uppåt på knappen och cutoff, och att höja med småparen, re-reraisa med AK och QQ...

Själv undrar jag detta, för jag kör på den första principen, och det går rätt bra för mig att ta mig nära itm, men jag itm:ar alltför sällan särskilt stort...

Är det plus EV tro att köra mer klonk-it-style, och aggra för att bara itm:a 1/5 men då vara en av de där tokarna som har massor med chipzzz?

(Det där med att lägga AK mot en reraise preflop kommer av idén att ingen han reraisar dig som du dominerar, men två mycket troliga händer dominerar dig, om motståndaren har AK eller rentav AQ är det mycket troligt att inget ess kommer på floppen och du måste lägga dig mot ett cb. Jag har aldrig lagt den själv mot en reraise av lämplig size men man kanske borde(?))

Postad

Tror det är lämpligt att spela tight i början då blindsen är små för att det blir så många med i potterna (försök träffa bra och spela överhårt för att bygga en stack som du har nytta av i senare blindsnivåer)...Börja aggra kanske på 4:e blinds nivån, då finns det mer värde i steals samt att om du får syn så får du inte det av 4 st fi!