Gå till innehåll

5 Card Draw, boktips?


Sisko

Recommended Posts

Kallas den variant av poker där man spelar med 5 dolda kort och ett byte för "5 card draw"?

 

Det kallas "draw" eller "5 card draw", den absolut vanligaste formen är med ett byte, men jag antar att det skulle kunna vara fler. Det skulle nog kunna var färre faktiskt. Ungefärligt citat från "Alla älskar Raymond":

"Now let's play a man's game. Five card draw; no draw!"

 

Egentligen så är väl draw en egen familj med spel, precis som flopspelen (omaha och texas hold'em) och stötpoker. Det finns en enorm mängd variationer på vanlig 5 card draw. Några av de vanligaste är: Lowball (alltså sämsta handen vinner), Tripple Draw Lowball, Deuces' Wild (tvåorna räknas som vilket kort man vill).

 

(...)finns det några läsvärda böcker i ämnet?

 

Jodå det gör det. Vad som dock är väldigt viktigt är att komma ihåg satsningsstrukturen för de råd du läser och sedan fundera ut hur det relaterar till det spel du spelar.

 

"The Education of a Poker Player" av Herbert O. Yardley. Den rekommenderar en tight-aggressiv spelstil och borde vara bra för en nybörjare eftersom den är väldigt enkel och pedagogiskt. Dock ger den inget utöver själva grunderna.

 

"Super System" av Doyle Brunson et al har ett kapitel om mörkpoker av Mike Caro. Jag har inte läst det själv, men det bör vara bra.

 

"Theory of Poker" av David Sklansky innehåller en del specifika mörkpokertekniker och också en hel del annat matnyttigt.

 

Det finns säkert fler mörkpokerrelaterade böcker, men jag kommer inte på några just nu. Kolla lite i länklistorna så bör du hitta siter med mörkpokerinnehåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...