Gå till innehåll

DrCox på FL 5/10


DrCox

Recommended Posts

Då känns det som att det kan vara på tiden att starta sin andra dagbok på detta forum. Den första, vilken jag förde under våren hittas lätt om man pallar leta lite.

 

Efter ganska intensivt spelande under första halvan av året har min diciplin blivit sämre under sommarmånaderna. Spelandet har gått i vågor men de fina resultat som infann sig under Jan-Maj har uteblivit. Juni och framåt ligger ganska exakt BE vilket känns ruggit trögt. Nystart här skall förhoppningsvis tillföra det fokus och den motivation som krävs för att börja klättra igen.

 

Spelet har under året varit NL100(SH) med en avstickare på NL200. Primärt kommer jag köra på NL100 nu också. Håller dock på att lära mig FLSH så en del av min tid kommer att läggas där. I utbildningssyfte tillsvidare på 2-4nivån med ett hopp till 3-6 vilken dag som helst. Eventuellt petar jag in lite FL här också, även om det är NL jag främst kommer att fokusera på.

 

BR-mässigt ligger jag i nuläget till på ca $4500 efter en mängd uttag de senaste månaderna. Dock hade jag tänkt försöka att inte hålla denna DB fullt så resultatinriktad($ alltså) då det ofta blev en lätt desperat jakt på gröna siffror i den tidigare. En tanke jag har är att snarare lägga upp mer händer med längre analyser, och förhoppningsvis bli totalsågad. Gissningsvis kommer jag även dra upp diverse infallsvinklar från Cardrunnersfilmer för diskussion, samt lite övrigt filosoferande(flum):-)

 

Målsättning för fortsättningen av året får nog växa fram under den närmaste tiden. Tillsvidare kommer fokus ligga på att avverka ordentligt med 100%-igt fokuserade händer. Skall verkligen jobba för att koppla av autopiloten. En första åtgärd blir att spela 2-3 bord dvs 1-2 färre än jag vant mig vid tidigare. Skall även försöka jobba mer med Pokertracker än tidigare. Det är oftast rätt drygt, särskillt vid förlustsessioner, men alltid väldigt utvecklande.

 

 

Jag hoppas på bra respons och lite kritik emellanåt. Förhoppningsvis blir detta den nystart som behövs. Då kör vi igång igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Har för mig han gjorde en nystart i den gamla dagboken oxå, fast jag kanske har drömt

 

 

Helt riktigt. Jag hade en nystart i den förra innan motivationen försvann.

 

Får tacka för supporten. Hoppas ni också kan hjälpa till att lyfta denna DB:n på samma sätt som den förra. Lovar att anstränga mig att lägga upp intressanta händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kommer denna dagbokens första HH här:

 

Seat 1: shwmae bach ($123.90)

Seat 2: HERO ($250.80)

Seat 3: crazyrican165 ($37.65)

Seat 4: easyway777 ($97.80)

Seat 5: TheMort4 ($80.80)

Seat 6: dabbler101 ($50.65)

shwmae bach posts the small blind of $0.50

HERO posts the big blind of $1

The button is in seat #6

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO 7 of HeartsKing of Diamonds

crazyrican165 folds

easyway777 calls $1

TheMort4 folds

crazyrican165 stands up

dabbler101 calls $1

shwmae bach folds

HERO checks

*** FLOP *** King of Clubs3 of Clubs7 of Clubs

Floppat topp-2 på jobbig bräda. Pottbetar för att inte lämna några gratiskort.

 

HERO bets $3.50

easyway777 has 15 seconds left to act

easyway777 calls $3.50

dabbler101 folds

*** TURN *** King of Clubs3 of Clubs7 of Clubs2 of Hearts

HERO bets $8

easyway777 has 15 seconds left to act

easyway777 raises to $19

Jobbig RR på turn. FI är riktigt nittig över de 50 händer jag har. Samtidigt känns det väldigt märkligt om han bara synar på floppen med en färdig flush och absolut inte med ett set. Ofta tyder en syn pre på ett PP men då betar man väl ändå på floppen? Väldigt svårt att se huruvida vi är långt före eller långt efter i detta läget.

 

HERO calls $11

*** RIVER *** King of Clubs3 of Clubs7 of Clubs2 of HeartsAce of Diamonds

HERO has 15 seconds left to act

HERO bets $22

 

Ska jag vara helt ärlig så är jag inte säker på om detta är en värdebet eller stoppbet(troligtvis lutar det mer åt det sista). Känns som han borde betala av med ett ensamt Ace of Clubs här. Samtidigt commitar jag mig inte vid en ev. shove.

Åsikter angående storleken på riverbetet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En intressant pott med ett lurigt turnbeslut. FI spelar typ 15/12 över 30 händer.

 

Seat 1: HERO ($170.70 in chips)

Seat 2: milkman2228 ($313.65 in chips)

Seat 3: Lyasman ($112 in chips)

Seat 4: BigEarn7 ($152.55 in chips)

Seat 5: krazymonkey3 ($102.90 in chips)

Seat 6: Stragomagus ($100 in chips)

Lyasman: posts small blind $0.50

BigEarn7: posts big blind $1

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO Queen of HeartsAce of Spades

krazymonkey3: folds

Stragomagus: folds

HERO: raises $3 to $4

milkman2228: folds

Lyasman: raises $12 to $16

BigEarn7: folds

HERO: calls $12

Marginell syn enl. mig. FI är tight och visr tydligt att han har något här. Samtidigt har vi position resten av handen och jag bestämmer mig för att ta en flopp.

*** FLOP *** 5 of SpadesJack of DiamondsQueen of Spades

Lyasman: bets $23

HERO: calls $23

FI betar ju ut 110% här så det tycker jag inte säger något om hans hand.

En range kan vara: AA-99, AKs-AJs, AKo-ATo, KQs(+KQo)

Utifrån den rangen får vi förutsätta att vi leder i minst hälften av fallen.

 

Pokerstove ger 67% equity mot denna range

(Text results appended to pokerstove.txt

62,370 games 0.015 secs 4,158,000 games/sec

Board: Queen of Spades5 of Spades Jd

Dead:

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 67.067% 62.20% 04.87% 38795 3034.50 { AsQh }

Hand 1: 32.933% 28.07% 04.87% 17506 3034.50 { 99+, ATs+, KQs, AJo+, KQo }

 

 

Observera att jag sitter med spader ess vilket kan utesluta ett nötfärddrag hos FI.

 

Analys: känns som ett läge då vi antingen är långt före eller långt efter. Ställer jag här så får jag bara syn av en bättre hand. Jag synar för att ev. få ut mer värde av en sämre hand på turn då det inte finns så många skrämselkort(en kung eller tia är väl de värsta?).

 

*** TURN *** 5 of SpadesJack of DiamondsQueen of SpadesJack of Spades

Känns som att Jack of Spades borde hjälpa mig mer än FI. Vi har outs till nötfärgen förutsatt att FI inte sitter med en färdig kåk. JJ känns osannolik då 2 st J ligger ute.

Lyasman: checks

 

Hur går vi vidare här. Förutsättningarna är relativt lika floppen fortfarande.

 

Push: då tar vi troligtvis hem potten här och nu. Vi blir bara synade av en bättre hand.

Check: då ger vi FI möjlighet att bluffa bort sig på river med tex AK. Samtidigt ger vi ett gratiskort och en chans att dra ut.

 

HERO: ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seat 1: yellowrim ($50 in chips)

Seat 2: Archaiic ($199.50 in chips)

Seat 3: HERO ($100 in chips)

Seat 5: GonnaHappen ($34.75 in chips)

Seat 6: greek0195 ($69.40 in chips)

Archaiic: posts small blind $0.50

HERO: posts big blind $1

magicjaybee: sits out

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO King of SpadesAce of Hearts

GonnaHappen: raises $3 to $4

greek0195: calls $4

yellowrim: folds

Archaiic: folds

HERO: raises $12 to $16

Borde nog öka upp denna till 18 med avseende på vår position.

 

GonnaHappen: folds

greek0195: calls $12

FI är en jättefisk som jag haft en del duster med sista timmen.(ca 40/17) Jag bedömmer att han har en vid range här.

 

*** FLOP *** 5 of DiamondsJack of Spades9 of Diamonds

HERO: bets $20

greek0195: raises $33.40 to $53.40 and is all-in

HERO: calls $33.40

 

Standard C-bet på floppen där jag i praktiken commitar mig mot en shove. Känns som FI pushar med det mesta på denna floppen. Vi får 3,3:1 för en syn.

Enligt en pushrange på FI enl. nedan så är vi ju commitade så det skriker om det. Har jag satt FI på en för vid range här eller borde man snäva till den för ett mer realistiskt resultat?

 

Board: 5 of DiamondsJack of Spades 9d

Dead:

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 38.294% 33.77% 04.52% 32430 4343.50 { AhKs }

Hand 1: 61.706% 57.18% 04.52% 54913 4343.50 { JJ-99, 55, AJs+, KJs+, QTs+, JTs, AJo+, KJo+, QTo+ }

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

So far so good!

 

Hittills har liret gått som på räls sedan DB-start och mental omstart. Det är alltid skönt att kunna nollställa sig efter en tyngre period och känna att man börjar om från noll(även om det egentligen inte stämmer).

Rent vinstmässigt har jag lyckats jobba in 13 BI samt ca $300 i bonus, men ännu viktigare är att jag kan stå bakom mitt spel och mina beslut till nästan 100%.

 

Jag roade mig för några dagar sedan med att stolpa upp punkter inom området diciplin som jag kan jobba med och som på sikt skall kunna lyfta mitt spel till en högre (kunskaps-)nivå.

 

:S:Koncentration

-Korta ner standardsessionerna tidsmässigt(detta gäller i synnerhet då det går uppenbart dåligt)

-Fokusera på att ej jaga BE-resultat. Då tankarna börjar gå i de banorna så ta paus.(ex. då vi börjar kolla pokertrackern varannan minut).

-Stopploss-4st BI. Känns livsviktigt då mina största förlustdagar har en tendens att vara större än motsvarande vinstdagar(även om dessa är betydligt fler.

-Spela färre bord än tidigare. Numera försöker jag hålla max 3st bord, men gärna bara två, för att kunna jobba mer med att spela motståndarna snarare än att gå på autopilot.

 

:S:Analys

-Jobba mer med handanalys, helst i samband med varje session. Analysera samtliga större potter, gärna med hjälp av Pokerstove.

-Posta mer händer(både på PF.nu och på andra forum).

 

:S:Utbildning

-Lägg mer tid(helst minst 10% av speltid) på CR-filmer, att läsa poster och ett par suveräna CR-bloggar jag hittat. Anteckna viktiga punkter och spara undan. Jobba för att applicera dessa nya intryck i mitt eget spel, dock inte för mycket på en gång. Har provat att lyfta ut 2-3 punkter inför varje session och därmed få in dem i mitt eget spel.

 

 

 

Ovanstående punkter har jag jobbat med den senaste tiden och det känns som att det påverkat mycket i rätt riktning. Har väldigt lätt att slå på autopilot under spelets gång, men jag märker enorm skillnad då jag verkligen tar mig tid att analysera ordentligt under spelets gång. Förhoppningsvis kommer allt detta att komma naturligt efter ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar!

 

Det ser ju ut att gå väldigt bra själv. Inte länge sedan du var nere på NL100 ju:-)

 

Jag kan rekomendera att läsa CTS(Cole Souths) blogg från start, dvs innan han kom upp på high-stakes. Tror den startar på NL400. Ruggigt pedagogist och väldigt utvecklande ifall man tar sig tiden att läsa igenom allt.

Även Verneer har en mycket bra blogg som behandlar spel på lägre nivåer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har blivit en del lir den senaste tiden och med ett gott resultat. Känns som NL200 inte ligger alltför långt borta förutsatt att jag inte går på en propp snart som sänker självförtroendet.

För närvarande känner jag mig ruskigt trygg i mitt spel och har spelat väldigt få stora potter som underdog.

 

Nedan en hand från dagens session:

 

FI är löspassiv och fisk dvs i vanliga fall någon man bör undvika att bluffa. I ett par tidigare händer har jag höjt pre - fisk synar - jag C-bet - fisk foldar.

Jag sätter honom på kanske en svag Kn eller en 9a då han synar både min C-bet och min doublebarrel. Dock representerar jag en stark hand mot vilken han borde folda större delen av sin range.

 

Är det lönsamt med en river-shove eller pengar i sjön?

 

***** Hand History for Game 7295642293 *****

$100 USD NL Texas Hold'em - Wednesday, August 13, 13:23:09 ET 2008

Table Table 163295 (Real Money)

Seat 4 is the button

Total number of players : 6

Seat 1: TripperKing ( $139.69 USD )

Seat 4: eagleray73 ( $77.81 USD )

Seat 5: BonnieBrasco ( $118.90 USD )

Seat 6: LE_PIANISTE_ ( $319.05 USD )

Seat 2: HERO ( $100 USD )

Seat 3: All_Capowned ( $100 USD )

BonnieBrasco posts small blind [$0.50 USD].

LE_PIANISTE_ is sitting out

TripperKing posts big blind [$1 USD].

** Dealing down cards **

Dealt to HERO [ Ah Kd ]

HERO raises [$4 USD]

All_Capowned folds

eagleray73 calls [$4 USD]

BonnieBrasco folds

TripperKing folds

** Dealing Flop ** [ 9h, Jd, 3c ]

HERO bets [$6 USD]

eagleray73 calls [$6 USD]

** Dealing Turn ** [ 4c ]

HERO bets [$17 USD]

eagleray73 calls [$17 USD]

** Dealing River ** [ Tc ]

HERO??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tag nu sedan jag rapporterade här. Har grindat på ganska bra men ett par ordentliga backdagar har hållt nere plusset sista veckan. Strax bättre än breakeven dock.

 

Senaste veckan har gått till 90% åt att jobba in ett bra FL-spel(shorthanded). I min DB-intro skrev jag att det var ett projekt vid sidan av min NL, men i nuläget känns det som det mer och mer lutar åt att kunna bli mitt primära spel. Detta beror inte på att ag dragit in några jättevinster på kort tid och blivit blind av de:-) utan snarare för att det känns betydligt roligare an NL.

 

Ett par anledningar till detta:

-Vi kan spela fler händer lönsamt(beroende på vilka FI vi har vid bordet förvisso)

-Vi får se betydligt fler showdowns

-Swingsen är minst lika stora(om inte större) men jag upplever att de inte tiltar mig i samma utsträckning. Detta kan bero på att då man tappat några inköp i NL ofta lätt hamnar i ett par tveksamma allin-situationer strax därpå vilket i sin tur ökar tilten(detta gäller mig och är inget generellt påstående)

 

Den sista punkten hade det varit intressant att höra åsikter om.

 

Ovanstående gör att min motivation att fortsätta med FL har ökat ordentligt och jag kommer troligtvis att satsa på det de närmaste veckorna för att kunna göra en mer rättvis bedömning. Jag har tidigare spelat väldigt mycket limit men då har det nästan uteslutande varit fullring vilket känns stendött idag då jag bara spelat shorthanded det senaste året.

 

Ambitionen är att gå upp på 5-10 om ca en vecka(kör 3-6 just nu) och då bara spela 1-2 bord. Fokus de närmaste dagarna ligger på att med hjälp av forum och CR-filmer öka kunskapen ytterligare. Någon som kan tipsa om ett par bra FL SH-dagböcker här på forumet?

 

Tänkte lägga upp lite PT-stats då jag nått 10k händer på 3-6, och försöka mig på någon form av analys av dem. I övrigt är min avsikt även att posta lite händer den närmaste tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men vad kul! Äntligen en ny dagbok om FLSH. Du efterlyste några här men du är nog nästan unik här för tillfället så hoppas den varar mer än några veckor.

 

Spelar på samma nivåer fast i kronor på Svenska spel.

 

Saint björn hade en bra dagbok innan men han har lagt ner den. Likaså ruterkung.

 

Lycka till o kommer o följa denna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för lyckönskningarna!!:-)

 

Generellt sett är ju nästan alla skandinaver(och europeer) NL-spelare. Det märks väldigt tydligt både på forum och på EU-baserade sajter. Bland jänkarna är FL lite mer utbrett dock. Tycker ändå att det forumunderlag som finns gällande FL på tex 2+2 känns ganska tunnt. Likaså på cardrunners forum(däremot har de många bra FL-filmer).

 

Det perfekta vore naturligtvis att lyckas samla ett intresserat sällskap runt FLSH här på forumet, men jag kan väl inte precis påstå att jag hyser några större förhoppningar i nuläget. Den som lever får se:-D

 

Tills vidare kommer jag i alla fall försöka utnyttja dagboken, precis som tidigare, i främsta syfte för att vara på tårna i mitt pokerspelande och inte falla in i slentrian. Möjligheten attt med jämna mellanrum skriva av sig och tänka lite extra runt händerna är väldigt mycket värd. Förhoppningsvis kan man få igång lite diskussion också ibland även om det gäller FL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av de större potterna från kvällen:

 

Table 'Dembowska' 6-max Seat #2 is the button

Seat 2: HERO ($223.50 in chips)

Seat 3: HammerXX ($164 in chips)

Seat 4: dbeckham7467 ($136 in chips)

Seat 5: ramklov ($270.50 in chips)

Seat 6: ebnerfred111 ($333.50 in chips)

HammerXX: posts small blind $1

dbeckham7467: posts big blind $3

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO King of ClubsAce of Clubs

ramklov: calls $3

ebnerfred111: folds

HERO: raises $3 to $6

HammerXX: folds

dbeckham7467: raises $3 to $9

ramklov: raises $3 to $12

Betting is capped

HERO: calls $6

dbeckham7467: calls $3

ramklov är en maniac-fisk som spelat 85/50 över 150 händer. dbeckham är en nittig reg(ca 22/18) som jag spelat mot ca 2000 händer. Han har koll på att jag öppnar min range från knappen så hans 3bet behöver inte nödvändigtvis innebära stål.

 

*** FLOP *** King of Diamonds8 of Hearts2 of Hearts

dbeckham7467: checks

ramklov: checks

HERO: bets $3

dbeckham7467: raises $3 to $6

ramklov: folds

HERO: raises $3 to $9

dbeckham7467: raises $3 to $12

Betting is capped

HERO: calls $3

Cap på turn känns standard även mot denna FI men det är inget snack om att han har en hand. Tänkbar range känns som AA-KK, AK, KQ, 88 samt några flushdragskombos.

 

*** TURN *** King of Diamonds8 of Hearts2 of Hearts4 of Spades

dbeckham7467: bets $6

HERO: raises $6 to $12

dbeckham7467: raises $6 to $18

HERO: calls $6

*** RIVER *** King of Diamonds8 of Hearts2 of Hearts4 of Spades5 of Clubs

dbeckham7467: bets $6

HERO: calls $6

 

Gillar vi hur HERO spelar turn och river? Går det att spela handen annorlunda och i så fall hur och varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har en bra linje att välja på turn. Hur spelar vi eventuella riverscenarion, tex en kung eller ett fjärde ruter??

 

Table 'Hybris' 6-max Seat #5 is the button

Seat 1: dbeckham7467 ($291 in chips)

Seat 2: barreira2 ($105 in chips)

Seat 3: paulie187 ($70 in chips)

Seat 4: HERO ($183 in chips)

Seat 5: Kick_nYurAce ($444 in chips)

Seat 6: kobi pro1 ($117 in chips)

kobi pro1: posts small blind $1

dbeckham7467: posts big blind $3

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO Queen of SpadesQueen of Clubs

barreira2: raises $3 to $6

paulie187: folds

HERO: raises $3 to $9

Kick_nYurAce: raises $3 to $12

Betting is capped

kobi pro1: folds

dbeckham7467: folds

barreira2: calls $6

HERO: calls $3

*** FLOP *** 9 of Hearts6 of Diamonds3 of Diamonds

barreira2: checks

HERO: bets $3

Kick_nYurAce: calls $3

barreira2: calls $3

*** TURN *** 9 of Hearts6 of Diamonds3 of DiamondsAce of Diamonds

barreira2: checks

HERO:??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...