Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Skum rubrik men nu en seriös fråga.

Alltså när jag pushar är jag oftast favorit när jag blir synad. Nu läste jag någonstans här på forumet att man pushar för lite om man alltid är favorit när man blir synad.

Jag är nog gissiningsvis favorit 70% av gångerna jag blir synad. Pushar jag för lite då?

Nu ställer jag luddiga frågor här utan att sätta in det i något kontext alls men finns det några ideer och eller riktlinjer här?

Postad

Finns ju två svar egentligen, där det ena handlar om spelteoretiskt optimalt (på så sätt att det inte spelar någon roll för fi om han synar eller foldar mot din handrange, det blir ev+-0 för han) och det andra beror på vad du tror om fi.

Inget av uträkningarna skulle leda någonstans dock så :mrgreen:

Saken är ju att om de synar ALLA gånger du pushar så ska du ju försöka se till att vara favorlit lite oftare än om de ALDRIG synar...

Postad

jag gjorde en jävla massa uträkningar. om vi antar halfstreet där vi jammar river med diverse (naturliga) stackdjup och fi synar eller viker så blev resultatet alltid att vi vid NE var favvo 0.5 vilket inte direkt kändes förvånande när man faktiskt tänker istället för att räkna. var ett rätt omständigt sätt men man är ju teorifisk hehe.

har funderat mig gråhårig på fallet med demibluffar. vetefan hur det blir, vore kul att om någon annan orkade lista ut det, mop har ju bara 2bet-exempel med pi/4 lösningen vilken inte riktigt ger underlag för att analysera hur ofta man är favvo där degen åker in. det känns som det borde ändra läget lite, men min gissning är att man ändå är favorit 50% av gångerna man får syn, men å andra sidan gissar jag att chansen att jag har fel är pi/4^2.

Postad
jag gjorde en jävla massa uträkningar. om vi antar halfstreet där vi jammar river med diverse (naturliga) stackdjup och fi synar eller viker så blev resultatet alltid att vi vid NE var favvo 0.5 vilket inte direkt kändes förvånande när man faktiskt tänker istället för att räkna. var ett rätt omständigt sätt men man är ju teorifisk hehe.

har funderat mig gråhårig på fallet med demibluffar. vetefan hur det blir, vore kul att om någon annan orkade lista ut det, mop har ju bara 2bet-exempel med pi/4 lösningen vilken inte riktigt ger underlag för att analysera hur ofta man är favvo där degen åker in. det känns som det borde ändra läget lite, men min gissning är att man ändå är favorit 50% av gångerna man får syn, men å andra sidan gissar jag att chansen att jag har fel är pi/4^2.

Hade jag personligen fått bestämma, hade jag bannat dig på livstid.

Postad

Ok misstänkte att det inte var rätt fråga... :P

Nåväl jag brukar ju titta lite på fis synförmåga och mot väldigt tighta spelare pushar jag ju any two på knappen eller från SB

Men på lågnivå SnG som jag ju spelar hittar man många med vpip 35-45% och jag får känslan av att om jag pushar mot dem måste jag ha lite hand värde för jag bedömmer risken stor att de synar med lite vad som helst. De synar defenitivt med alla Axs och alla A9o+ Många broadways och alla par.

Vill då ha en rimlig vinstchans om jag blir synad. Det är det som gör att jag ofta "bara pushar hyfsat starka händer"

En annan sak jag funderat på är hur gör ni för att bedömma fis calling ranges på ett vettigt sätt?

Jag menar att man faktiskt behöver få se rätt så många showdowns under en turnering för att få en vettig bild av calling ranges och den chansen är ju inte så stor.

Jag brukar titta på VpIP % och anta att hög vpip = hög calling range och tvärsemot. Men hur mycket är mycket? Man kan ju inte alltid direkt säga bara för att man ser 60% av floparna att man kommer syna med 20% av händerna. Man kan ju faktiskt vara både lös och vek dvs limpa mycket men bara syna med monster för en all-in.

Några smarta knep här? För det är en grej jag tycker är svårt att bedömma.

• 2 years later...
Postad

Hade jag personligen fått bestämma, hade jag bannat dig på livstid.

Also, what would IFS say?