Gå till innehåll

Regler vid hyresborgen


Plala

Recommended Posts

Jag ska börja studera till hösten i Karlstad och då jag inte klarar kraven om inkomst + pengar över som finns så bad jag mina morföräldrar att ställa upp som borgensman men de dög inte enligt fastighetsägaren. Enligt dem så kan endast en person stå som borgensman och denne måste ha en inkomst som täcker egen bokostnad, borgenärens hyra samt ha 4000 kr över för levnadskostnader. Den egna bokostnaden måste också till fullo räknas till borgensmannen trots att denne har en sambo.

 

Någon som vet om det är så här kraven brukar vara?

Tycker det verkar konstigt att ha så hårda krav på en borgensman när det hade räckt för mig att visa upp ett antagningsbesked till universitetet om hyran hade varit en tusenlapp lägre. Och varför kan man inte ha 2 borgensmän?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt dem så kan endast en person stå som borgensman
Nonsens, jag är borgensman tillsammans med en annan på ett lån.
och denne måste ha en inkomst som täcker egen bokostnad, borgenärens hyra samt ha 4000 kr över för levnadskostnader.
Ja det är väl bankens krav. Han garanterar ju ditt lån som om det vore hans eget lån, så om du inte kan pröjsa så måste de kunna gå på honom = han ska vara kreditvärdig för ditt lån.

 

Byt bank.

 

Fråga också om du inte kan lägga en hyresdisposition på 3 eller 6 månader, det brukar lösa upp sådana knutar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför envisas med att bo i en hyreslägenhet? Studentrum är väl mycket billigare - och roligare.

 

Jag ska bo där med min sambo. Det är bara det att hon ska studera på komvux och kan inte bli antagen innan hon är skriven i kommunen. Och vi kan inte räkna in hennes CSN-pengar i hyreskraven så länge hon inte blivit antagen. Så borgen är enda lösningen för att få denna lägenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga sånna regler du eftersöker för "hyresborgen". Den delen av juridiken är dispositiv och fritt för parterna att avtala om.

Tyvärr är det fastighetsägarens marknad.

 

Men vänta nu... har inte svenska staten en fond, eller liknande, som ska gå in och borga för ungdomar som vill in på bostadsmarknaden? Vad jag hört så var den ett fiasko... hur fungerar den i praktiken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har löst sig nu. Jag har ordnat en ny borgensman.

 

Tycker ändå att det är lite märkligt att de ska vara så besvärliga och hellre låter hyreslägenheterna står tomma än lättar litegrann på reglerna. Lägenheten jag ska flytta till är i mycket fint skick med nya tapeter och nyrenoverade badrum. Hyran på 4500 är låg i jämförelse. Ändå har den stått tom sedan April och Karlstadshus har massor med tomma 3or i området som står tomma utan spekulanter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fastighetsägare är lite knepiga på att fylla tomma lägenheter eftersom den dagen de får in en hyresgäst, som inte visar sig önskvärd men som ändock betalar hyra, så är det lögn i helvete att bli av med densamme. Besittningsrätten är stenhård.

 

Läste om en snubbe som hyrt ut sin lya i andra hand. Tidsbegränsat kontrakt skrev osv. När han så skulle ha tillbaka sin lya så vägrade killen med andrahandskontraktet att flytta. Polisen och fogden kunde inte göra något och killen fortsatte att betala hyran direkt till hyresvärdens konto. Kille nummer ett sade då upp lägenheten och då ville fastighetsägaren kicka ut killen med andrahandskontraktet. Men se, det fick han inte eftersom tingrsätten, eller vart det nu gick, ansåg att det fanns ett kontrakt mellan kille nummer två och fastighetsägaren eftersom denne tagit emot hyra av killen på sitt konto. Squatters right ftw.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, du har rätt. Besittningsrätten är stenhård.

Läste om någon som sålde en bostadsrätt som var uthyrd i andra hand. Köparen visste detta, men köpte ändå i tron om att hyresgästen skulle flytta då det kommit en ny ägare. Men tji det gick inte som köparen tänkt sig. Hyresgästen stannade och betalade hyran som vanligt. ... Om jag minns rätt så var detta ett fall som Robban Aschberg gjorde ett reportage om (mest för att köparen var en gammal dam i 80-årsåldern som var offret).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...