Gå till innehåll

Insufficient memory


Zarec

Recommended Posts

Tjena.

 

Vet inte om detta är rätt ställe att lägga posten men ...

 

När jag idag startade klienten så stängs den ned efter att det blir error i PT & PAHUD (Insufficient memory to continue). PT + HUD stängs också ned med felmeddelanden.

 

Har försökt flera gånger nu, men håller bara i några minuter innan allt stängs ned igen, har aldrig hänt förr. Någon som vet vad man kan göra?

 

:cry: :cry: :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/windows2000serv/reskit/w2000Msgs/2817.mspx

Error Message:

 

There is insufficient memory to continue. This program will exit.

Explanation:

You are running too many programs.

User Action:

Close down some programs and try the Wizard again.

Kollat hur många program autostartar i bakgrunden? Nåt malware kan ju vara orsak eller tex trasig minne:

 

Mängden minne korrekt i Win?

Om ja, kolla att det är helt också: http://www.memtest.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/windows2000serv/reskit/w2000Msgs/2817.mspx

Kollat hur många program autostartar i bakgrunden? Nåt malware kan ju vara orsak eller tex trasig minne:

 

Mängden minne korrekt i Win?

Om ja, kolla att det är helt också: http://www.memtest.org/

 

Jag tror inte att absolut brist på minne (hårdvara och/eller virtuellt minne) ger sådana meddelanden. Det är snarare någon resurs t ex för det grafiska gränssnittet (gdi resources) i windows, som nått en gräns.

[ edit: Vad som i så fall kan göras för att lösa det i detta fall vet jag inte. Det kan ofta vara frågan om någon bug i programvaran, i drivrutiner m.m. Det är sällan så enkelt som att köra färre grafiskt krävande program samtidigt]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att absolut brist på minne (hårdvara och/eller virtuellt minne) ger sådana meddelanden. Det är snarare någon resurs t ex för det grafiska gränssnittet (gdi resources) i windows, som nått en gräns.

[ edit: Vad som i så fall kan göras för att lösa det i detta fall vet jag inte. Det kan ofta vara frågan om någon bug i programvaran, i drivrutiner m.m. Det är sällan så enkelt som att köra färre grafiskt krävande program samtidigt]

Antagligen har du rätt, men att inte kolla dom enklast undersökbara felen och istället kämpa med nåt knepigt, utan att ha uteslutit dom simpla/enkelt åtgärdbara sakerna först ..känns ju lite fel. Minnesfel kan ta sig en massa konstiga uppträdanden(har jag fått lära mig den hårda vägen).

 

Kanske har installerat nåt program som ställer till det när felet började uppträda? Annars har jag svårt att se nåt helt plötsligt av sig självt bara börjar uppträda.(användaren gör ändringar, malware gör det, eller hårdvara som ger upp...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen har du rätt, men att inte kolla dom enklast undersökbara felen och istället kämpa med nåt knepigt, utan att ha uteslutit dom simpla/enkelt åtgärdbara sakerna först ..känns ju lite fel. Minnesfel kan ta sig en massa konstiga uppträdanden(har jag fått lära mig den hårda vägen).

 

Kanske har installerat nåt program som ställer till det när felet började uppträda? Annars har jag svårt att se nåt helt plötsligt av sig självt bara börjar uppträda.(användaren gör ändringar, malware gör det, eller hårdvara som ger upp...)

 

Ja, men jag vet inte hur många gånger jag råkat ut för människor som lurats att skaffa mer minne, när det egentligen handlat om något helt annat. Så det är alltid bäst att påpeka att det sällan är en absolut brist på minne som ger sådana här fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men jag vet inte hur många gånger jag råkat ut för människor som lurats att skaffa mer minne, när det egentligen handlat om något helt annat. Så det är alltid bäst att påpeka att det sällan är en absolut brist på minne som ger sådana här fel.

Nej, de menade jag inte heller

 

När det plötsligt börjat uppträda:

- kanske en av minneskammarna tappat kontakten(därför kolla att win hittar installerad mängd).

- minnet gått sönder, vilket memtest skulle upptäcka och man antagligen fick nytt minne på garanti.

Enkla snabba test för att konstatera eller utesluta hårdvaru problem innan man tar itu med mjukvaran.(att kämpa med mjukvara när felet ligger i hårdvara är inte precis givande :D, med tanke på hur enkelt det är att kolla)

 

För lite minne är det knappast om det innan har fungerat och han inte installerat nåt i samband att problemet uppstod(men kan ju underlätta att ta bort onödiga program som autostartar ändå).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...