Gå till innehåll

William Thorson upptaxeras 433 925 kronor


Recommended Posts

Brist på skrivna avtal - pokerproffs upptaxeras

Pokerproffset William Thorson upptaxeras med nästan en halv miljon kronor. Thorson menar att han bara fått ut en del av sina vinster. Men Skatteverket hittar inget som styrker det.

trans.gif

VARBERG. William Thorson lade korten på bordet i sin deklaration. Under övriga upplysningar lät han meddela att han hade vunnit över fyra miljoner kronor på poker under 2005. De var vunna inom EU och därför skattefria.

 

Ett ess var dock gömt i rockärmen. De runt 60 000 amerikanska dollar, motsvarande drygt 434 000 kronor, som han vunnit utanför EU och därmed skulle ha skattat för. Dessa nämndes inte i deklarationen.

William Thorsson ingick under 2005 i pokergruppen Team Martins Poker. Torsson hävdar att han själv bara fått ut en del av vinsten och att den stora delen gått till gruppen. I gengäld har Team Martins Poker sett till att kostnader och anmälningsavgifter betalats.

 

Hela affären skulle ha skötts av ett bolag med säte på ön Nevis i Västindien, som i sin tur styrs från Schweiz.

Skatteverket har trots en omfattande undersökning inte kunnat hitta några skrivna avtal som styrker Thorsons förklaring. Man gör därför bedömningen att hela summan tillföll William Thorson.

Thorson har överklagat Skatteverkets beslut. Länsstyrelsen gjorde dock samma bedömning. William Thorson skattegrundande inkomst av kapital ökas med 433 925 kronor.

Artikeln Hallands Nyheter.

 

Finns det risk att Skatteverkets skattebrottsenhet vill förhöra Thorsson också? Är Ekobrottsmyndigheten informerad? Fick han inget skattetillägg? Var det 10% eller 40%?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, han får betala skatt på 433 925 kr.

 

Ja, han ska betala 30% skatt på 433k. Men han fick ju bara 30% av dessa pengar, resten fick martinspoker...

 

Finns det risk att Skatteverkets skattebrottsenhet vill förhöra Thorsson också? Är Ekobrottsmyndigheten informerad? Fick han inget skattetillägg? Var det 10% eller 40%?

 

Det här är väl exakt samma ärende som Ken överklagade och fick bakslag på? Enligt Legato så hade alla i teamet deklarerat sin andel (och därmed väckt skatteverkets undersökningsplikt) så det vore väl horribelt att dra på skattetillägg och larma ekobrottsmyndigheten...

 

Jag är btw jävligt glad att jag nobbat de förslag om 30/70-sponsring jag fått genom åren. Mitt skäl för att nobba har varit att jag vill vinna alla pengarna, eller så får det vara (jag kan ju alltid försöka kvala eller köpa in mig) och att det inte varit några "roliga sajter" som velat sponsra (visst kan jag diskutera en sponsring, men det ska vara med en sajt jag känner att jag kan stå för) men givetvis har just en skattesituation som denna legat och malt i bakhuvudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matfrid; Det fanns inget skriftligt avtal. Det var ingen stor grej då, ingen trodde att skattemyndigheten skulle engagera sig på riktigt. Martin lovade ett par gånger att skriftliga avtal skulle tas fram, men det gjordes aldrig. Observera dock att muntliga avtal är juridiskt bindande i Sverige och att det i detta fall alltså är ett antal personer som vittnat om hur allt gick till (och mig veterligen vittnat lika).

 

Detta är exakt samma "case" som Ken bestrider yes. Personligen gav jag upp snabbt och betalade, men hoppas såklart att Ken vinner sin process så man kan ta upp frågan igen.

 

30% + 40% straffskatt = 42% :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min åsikt är att det inte ska vara skatteillägg då pokerspelare "glömt" redovisa pokervinster från USA. Eller iaf. max 10% och inte 40%.

 

Varför?

 

Det tänker jag inte berätta här "pro bono". Först ska jag ta den fajten med SKV i fallet med "Anton".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...