Gå till innehåll

Hur räknar man ut minbet?


PokerminatorTT1

Recommended Posts

En nybörjarfråga,

 

men måste reda ut den.

 

 

får inte ihop hur man räknar ut minbet på flopp/turn/river osv.

 

 

låt säga att man spelar 1/2kr med 100BB stackar.

 

 

pre flop höjjer jag till 10kr från SB och BB callar, totalt i potten = 20kr

 

 

på floppen vill jag minbetta, hur räknar man ut det talet?

 

 

inget jag tidigare behövt reflektera över, men man vill inte skämma ut sig live =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på varje ny gata så är minbet en big blind. detta applicerar till nl och pl iaf. inte direkt samma i fl.

 

sen om någon har betat så är minbet det som föregående person har höjt med. som exempel, om någon som förste person på ny gata betar 10kr, då är minbet 10. om någon reraisar denna person till 30, blir den potentiella nya mini beten 30-10 = 20.

 

hoppas det förtydligar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på varje ny gata så är minbet en big blind. detta applicerar till nl och pl iaf. inte direkt samma i fl.

 

sen om någon har betat så är minbet det som föregående person har höjt med. som exempel, om någon som förste person på ny gata betar 10kr, då är minbet 10. om någon reraisar denna person till 30, blir den potentiella nya mini beten 30-10 = 20.

 

hoppas det förtydligar

 

 

fl är np, tog det för givet , men kanske borde förtydligat att det är NL som krånglar till det (pt blir samma sak när det gäller minbet ivf right?=))

 

det sistnämnda hänger jag med. först måste personen som reraisar a. syna b. raisa med valfritt belopp (högre än 10kr dårå).

 

 

 

bara för att förtydliga; i det exemplet som jag tog upp då potten är 20kr på floppen, jag agerar först, kan jag minbeta med 2kr?

 

dvs gatorna smittar inte av sig? på varje ny gata börjar man med BB som min bet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det minsta du kan beta i NL är alltid en BB oavsett gata som #2 säger. Du behöver inte räkna nåt alltså.

 

Men detta är bara kuriosa och onödigt vetande. Du VILL inte beta 2 kr i en 20krs pott.

 

Jo, om det är det enda bettet som innebär att du får in ännu mer i vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det minsta du kan beta i NL är alltid en BB oavsett gata som #2 säger. Du behöver inte räkna nåt alltså.

 

Men detta är bara kuriosa och onödigt vetande. Du VILL inte beta 2 kr i en 20krs pott.

 

han kanske vill beta 2 kr i en 20kr pott i possition för att han vill ha en check-raise på sig!

 

Eller beta 2kr för han tror att den andra killen bara kommer syna istället för att beta(ur possition) för han vill hålla potten nere :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

han kanske vill beta 2 kr i en 20kr pott i possition för att han vill ha en check-raise på sig!

 

Eller beta 2kr för han tror att den andra killen bara kommer syna istället för att beta(ur possition) för han vill hålla potten nere :D

 

Så siiiiiiiiiiiiiick resonemang. Fattar inte hur det går till. Bwhaha.

 

Varför använder du inte bara checkknappen isåfall? Förklara please, vill förstå hmm logiken eller vad man kan kalla det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så siiiiiiiiiiiiiick resonemang. Fattar inte hur det går till. Bwhaha.

 

Varför använder du inte bara checkknappen isåfall? Förklara please, vill förstå hmm logiken eller vad man kan kalla det.

 

Jag berättar inte hur jag spelar, detta är bara vad jag kommit fram till måste vara folks anledning när dom mini-betar, jag skulle aldrig göra det, varken i poss eller utan poss, aldrig hänt kommer aldrig hända.. Men folk gör ju så hela tiden och dom enda logiska anledningarna jag kan komma på är för att dom vill hålla potten nere genom att beta 1 bb ur poss så att spelaren kanske synar istället för att beta.. och betar i poss för att dom vill den andra ska check-raisa eller något..

 

@slasktratt, nej jag har aldrig spelat på svenska spel, kanske skulle prova dock om det är såhär folk spelar?? bra värde :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och synar han 3kr så synar han också 4kr osv. Fi foldar aldrig, är därmed bevisat.

 

Precis som att Herkules aldrig kommer att komma ikapp sköldpaddan om sköldpaddan får ett försprång, oavsett hur mycket snabbare Herkules är...

 

Du vet lika väl som jag att det inte funkar i all oändlighet. Dock kan jag lova dig att skillnaden mellan att beta 10% och att beta 15% av potten INTE är det som kommer avgöra om man får syn eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...