TotalFarsa Postad 9 Juni , 2008 Rapport Postad 9 Juni , 2008 Eller bur och bur. Imorse upptäckte jag iaf att det troligtvis har kommit ner ett djur (fågel/råtta/annat djur med klor) i skorstenen. Stundtals hör man hur det rafsas där inne. Vi har en sån där modern historia till ugn med låsbar glasfront. Vad det än är som har tagit sig ner i röret kan det iaf inte komma ut i vårt vardagsrum pga ugnens konstruktion, alltid en tröst. Iaf, vad fan gör man åt det här? Snåljåpen i mig säger "rök ut inkräktaren" men då får jag väl Djurens Vänner på halsen och det verkar onödigt. Who you gonna call? Sotarn? Citera
Loveless Postad 9 Juni , 2008 Rapport Postad 9 Juni , 2008 Låter som något man kan hitta svaret på i de blå sidorna. Eller om det är gröna. Skadedjursbekämpare kanske? Citera
eurythmech Postad 9 Juni , 2008 Rapport Postad 9 Juni , 2008 Minns att farsgubben fick en stressad skata in i kåken den vägen en gång, med skitmärken på parketten som följd. Men nu verkar ju inte det vara nån risk i ditt fall. Visste du att förr i tiden rensade fattiga människor i England (så fattiga att man inte hade råd med sotare) sina skorstenar genom att skicka ner en fastbunden gås genom skorstenen? Gåsen flaxar nämligen med vingarna något enormt under färden. Citera
TotalFarsa Postad 9 Juni , 2008 Författare Rapport Postad 9 Juni , 2008 Minns att farsgubben fick en stressad skata in i kåken den vägen en gång, med skitmärken på parketten som följd. Men nu verkar ju inte det vara nån risk i ditt fall. Visste du att förr i tiden rensade fattiga människor i England (så fattiga att man inte hade råd med sotare) sina skorstenar genom att skicka ner en fastbunden gås genom skorstenen? Gåsen flaxar nämligen med vingarna något enormt under färden. Trodde man skickade ner en sotarunge? Menar du att denna praxis har slopats? Hursom, ringde kommunens växel. Tanterna som sitter där har örnkoll på det mesta fkatiskt. Hänvisade mig till sotarn som jag nu försöker nå via mobil men det går... ... ... sådär. Ahja, det här ska nog lösa sig. Citera
eurythmech Postad 9 Juni , 2008 Rapport Postad 9 Juni , 2008 Fan att du tog upp sotarungen, för jag har glömt bort svaret på den invändningen (Har just börjat titta på BRILJANTA brittiska QI - massor av humor kombinerat med nonsenskunskap) Citera
Gummo Postad 9 Juni , 2008 Rapport Postad 9 Juni , 2008 Jag hade ringt typ Anticimex eller ngn av dennes konkurenter. Möjligt att dom i sin tur tar hjälp av sotarn? Men man tänder inte en brasa. Dels för att man är dum mot djuret i fråga (troligen en fågel), dels för att man efter själva bekämpningen kan få problem med den numera döda fågeln. Det kostar inte mycket att få detta åtgärdat. Med detta inte sagt att Anticimex är snällare mot djuret, men du har gjort vad du kan för att rädda det skonsamt. Med andra ord, du kan ha gott samvete även om kråkdjäveln dör. Citera
TotalFarsa Postad 9 Juni , 2008 Författare Rapport Postad 9 Juni , 2008 Gummo, kan lugna dig med att jag äntligen fick tag i sotarmannen och han kommer att komma ut till oss under dagen. Det hörde väl inte till deras vanligaste uppgifter men det var inte direkt ovanligt att de fick förfrågan om sådant här. Apropå sotarungar, i vilken barnsaga är det som man läser om sådana? Oliver Twist, "plz sir, can I have some more"? Citera
Recommended Posts