Gå till innehåll

88 i 3-vägs pott, FL 3/6$


Nemesis

Recommended Posts

CO är mycket lös och passiv och BB är en TAG.

 

Jag skulle kanske kunna cappa 88 pre för värde men jag väljer att avstå eftersom handen känns lättare att spela bra efter att vi har sett floppen. Jag tror generellt att jag sätter BB på en för snäv range när han bet/3bettar floppen så här. (typ starkt PP eller A högt FD) Jag borde kanske bredda hans range eftersom han kanske bara vill skaka av sig vår LP vän? Så jag synar... men hur spelar jag turn? Syn ner, höj för friSD eller borde jag kanske ha cappat flop?

 

3/6 Limit Holdem

5 players

 

Pre-flop: (1.5 SB, 5 players) Hero is BTN 8:spade: 8:club:

1 fold, CO calls, Hero raises, 1 fold, BB 3-bets, CO calls, Hero calls

 

Flop: 7:diamond: J:diamond: J:heart: (9.5 SB, 3 players)

BB bets, CO calls, Hero raises, BB 3-bets, CO calls, Hero calls

 

Turn: Q:heart: (9.2 BB, 3 players)

BB bets, CO calls, Hero ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så som spelat så fold på turn.

 

Om du cappar pre så blir det lite mera lättspelat post.

1. Om BB ändå leder ut trots att du cappat pre så synar vi en bet på flopp i hopp om att spika en 8 på turn.

 

2a .Om BB checkar och co checkar flopp då du cappat pre så bet.

2b.om BB cr flopp så tar vi syn om det bara kostar 1 sb i hopp om att spika en 8 på turn

 

I samtliga fall så tycker jag vi har mer info om var vi står i handen dessutom till ett billigare pris i alt 1. samt 2a.

 

Vi sätter lite mera press på BB genom att ev. "överspela" 8,8 pre, det blir lite svårare för BB att ev. överspelat sin hand post och få oss att folda bästa handen.

Allt kompliceras ju lite av att vi har en stortomte i co med oss hela tiden.

 

ovanstående förutsätter ju att BB är solid TAG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så som spelat så syn på turn.

 

Om du synar pre så blir det lite mera lättspelat post.

1. Om BB ändå leder ut trots att du synat pre så synar vi en bet på flopp i hopp om att spika en 8 på turn.

 

2a .Om BB checkar och co checkar flopp då du synat pre så bet.

2b.om BB cr flopp så tar vi syn om det bara kostar 1 sb i hopp om att spika en 8 på turn

 

I samtliga fall så tycker jag vi har samma info om var vi står i handen dessutom till ett billigare pris i alt 1. samt 2a.

 

Vi sätter lite mera press på BB genom att ev. "underspela" 8,8 pre, det blir lite lättare för BB att ev. överspela sin hand post och få oss att syna bästa handen.

Allt förenklas ju lite av att vi har en stortomte i co med oss hela tiden.

 

ovanstående förutsätter ju att BB är solid TAG.

 

IMO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte turn raise för friSD?

 

Jag känner till anledningarna för att vara oerhört restrektiv med friSD. Men här finns flera faktorer som uppväger. Det är en flervägspott så det blir svårt för Fi att 3beta som bluff, vi kan få 1 eller 2 att folda en bättre hand eller åtminstone en hand med en flera outs. Vår relativa position är bra. Eftersom den enda som kan tänkas semibluffa tillbaka har en LP kvar bakom sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De enda bättre händerna du ev skulle få bort är 99 och TT. Det är väldigt få combos ur fi:s totala ranges. När du raisar för FSD vill du kunna lägga dig tryggt mot en 3-bet. Här får du nästan odds att syna för att spika en åtta samtidigt som en TAG kan få för sig att raisa med en sämre hand för att få bort CO. Synar du en 3-bet har du byggt en så stor pott att du nästan får syna river med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst, men glöm inte alla outs vi skakar av oss. plus att vi sällan kommer att kunna syna en river bet profitabelt. våran höjning väger tungt och en TAG 3-betar mycket sällan en sämre hand med en LP bakom sig i detta läge då han nu kan syna med sina drag händer och hoppas på översyn. men visst nån enstaka gång (1/30) kanske vi blir uthöjd med crap eller missar en åtta men detta torde vägas upp av de outs (och de få bättre händer) som vi skakar av oss för jämnan!

 

om du synar turn, lägger du dig då för en A,K,T eller ruter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fi får minst 12-1 på en syn om du raisar, så de drag vi kan få vik av är främst 3-outare. Det största problemet med en raise för free SD är att vi har för dålig equity mot en TAG:s 3-bettingrange pf+flop. Det finns mer värde i att syna och hoppas att träffa en 8:a eller att BB ger upp och CO missar sitt drag. Att blåsa upp potten till 15-17BB och sen lägga en 2-outare som kan vara bästa handen är ingen bra idé imo.

 

Jag synar inga A,K,Q eller T på river om BB betar. Om CO synar så lägger jag mig även om river är ruter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nemesis jag tycker att du har helt rätt inställning. Det bästa sättet att lära sig är att analysera och själv komma fram till vad som är bäst. Acceptera inte bara ett spel som jag eller någonannan föreslår utan ta till dig feedbacken och våra åsikter och fundera själv och se vad du kommer fram till.

 

Ditt spel måste bli en del av dig och sitta i ryggraden och du måste veta varför du spelar som du spelar. Spelare som börjar tänka att "här borde jag spela si eller så" utan att egentligen veta varför är ute på riktigt tunn is. Det finns allför många undantag och specifika situationer i poker för att kunna spela utifrån en någon slags grovhuggen spelmall.

 

Det kan tyckas petigt att hålla på att analysera en hand ner i minsta detalj men det är en viktig del i lärprocessen. Vad man kommer fram till i själva handanalysen är ganska ointressant men varje gång du analyserar en situation så bygger du upp din känsla för spelets dynamik.

 

Att det sen finns spelare som når jättebra resultat utan att någonsin fundera på sitt spel eller att analysera en hand i efterhand är orättvist och borde förbjudas. För oss dödliga är det dock hårt arbete som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...