Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Scenario:

30K$-turre, strax innan bubblan ska spricka.

Min stack är strax under avg. Jag höjer från knappen med :Tc::Jc: för att förhoppningsvis stjäla mörkarna och får syn från storstacken på stora mörken.

Floppen kommer: :Kc::Qc::6d: Jag blir CRAI av storstacken.

Jag degade som favorit men fick inte dra ut mot setet i 6or.

Hur bör man resonera i detta fall? Är det bättre att vara passiv och vänta på att bubblan spricker eller gjorde jag rätt som degade, känns som ett ypperligt tillfälle att öka min stack men samtidigt så tar jag en stor risk? :roll:

Hur resonerar ni duktiga MTT-spelare i liknande situationer?

Postad

Hej, välstrukturerat inlägg för att komma från en forum- (och poker- ?) nybörjare. Sånt uppskattas alltid.

Angående din fråga så ska du vara jätteglad att du hamnar all-in med öppet färgstegdrag här. Kanske inte mot just ett set - men mot din motståndares tänkbara crai-range.

Bubblan i MTT ska ha väldigt lågt inflytande på ditt spel. Det är faktiskt så att den viktigaste faktorn som har med bubblan att göra är att det ibland går att hamra på vektighta småstackar som inte vill busta OOTM.

Postad
Hej, välstrukturerat inlägg för att komma från en forum- (och poker- ?) nybörjare. Sånt uppskattas alltid.

Angående din fråga så ska du vara jätteglad att du hamnar all-in med öppet färgstegdrag här. Kanske inte mot just ett set - men mot din motståndares tänkbara crai-range.

Bubblan i MTT ska ha väldigt lågt inflytande på ditt spel. Det är faktiskt så att den viktigaste faktorn som har med bubblan att göra är att det ibland går att hamra på vektighta småstackar som inte vill busta OOTM.

Nja, forumnybörjare och hobbyspelare:lol: .

Tack för ett utförligt svar! Visst är jag favorit, men jag får ändå köpa en ny mus till datorn imorgon:lol:

Jag brukar kunna smyga in i pengarna som short och det är aldrig kul att vara den mobbade vid bordet...

Postad
Nybörjaren här...

Ursäkta men jag fattar inte hälften av alla förkortningar.

Finns det någon tråd eller liknande med förklaringar på förkortningarna?:o

Tjena!

CRAI= Check Raise AllIn

MTT= MultitableTournament

Postad

Ola Brandeborn skriver i senaste FirstPoker att långsiktig överlevnad är det viktigaste och det kan vara "bättre att avstå ett 60-procentigt överläge på bubblan om en motståndare tvingas all-in före did". Artikeln handlar iofs om satellit-spel.

I CG kan man ju som bekant ladda om men poker handlar ju om att utnyttja alla överlägen man har.

Är Brandeborns strategi för satelliter med flera priser användbar för MTTs?

Postad
Ola Brandeborn skriver i senaste FirstPoker att långsiktig överlevnad är det viktigaste och det kan vara "bättre att avstå ett 60-procentigt överläge på bubblan om en motståndare tvingas all-in före did". Artikeln handlar iofs om satellit-spel.

I CG kan man ju som bekant ladda om men poker handlar ju om att utnyttja alla överlägen man har.

Är Brandeborns strategi för satelliter med flera priser användbar för MTTs?

I satelliter får alla deltagare lika stort pris. I en MTT får de tre första runt 75% av vinstpengarna eller så och de är dessa platserna man satsar på att komma på i första hand.

F ö så är man inte favorit med steg och färgdrag mot en triss. Får motståndaren in kåken så drar man dött. Så man har inte 15 outs utan bara effektivt ungefär 10 outs och är en 40-60 underdog.

Postad
I satelliter får alla deltagare lika stort pris. I en MTT får de tre första runt 75% av vinstpengarna eller så och de är dessa platserna man satsar på att komma på i första hand.

F ö så är man inte favorit med steg och färgdrag mot en triss. Får motståndaren in kåken så drar man dött. Så man har inte 15 outs utan bara effektivt ungefär 10 outs och är en 40-60 underdog.

Ja, det är ju en klar skillnad.

Sant som du skriver, men jag antod att jag var favorit mot fis range.

Postad

Som någon bord ha sagt tidigare så är du är inte favorit utanr ungefär 42-58 emot.

Ofta inte storstacken pushar mot en knappraise från average innan bubblan med KQs. Vilket sida spelar du på?

Som spelad så är det la lika bra att köra. Det är top5 cashen finns

Postad
Som någon bord ha sagt tidigare så är du är inte favorit utanr ungefär 42-58 emot.

Sant, men sätter inte Fi på ett set.

Ofta inte storstacken pushar mot en knappraise från average innan bubblan med KQs. Vilket sida spelar du på?

Tror du missade att storstacken satt på pocket 6or.

Jag spelar mestadels på Unibet men blandar och ger efter humör:lol: .

Som spelad så är det la lika bra att köra. Det är top5 cashen finns

Jag håller med dig ju mer jag tänker på det, prisstrukturen gör att spelet känns rätt.

• 2 weeks later...
Postad

Hej!

Nybörjare här som har fastnat för att spela sit and go och turneringar. Jag förstår det mesta i inläggen ovan (tror jag..) förutom snacket om "bubblan", som iof känns rätt grundläggande. Vad menas med "bubblan"?

Mvh

/stefan

Postad
Hej!

Nybörjare här som har fastnat för att spela sit and go och turneringar. Jag förstår det mesta i inläggen ovan (tror jag..) förutom snacket om "bubblan", som iof känns rätt grundläggande. Vad menas med "bubblan"?

Mvh

/stefan

Bubblan är platsen innan du har kommit till pengarna i turneringen därför brukar man säga att bubblan "spruckit" när något åkt på just denna plats