Gå till innehåll

Varför fira genom att avfyra vapen?


Agent Cooper

Recommended Posts

  • Svars 62
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nope, varför skulle jag göra det? La in bilden för att påvisa att kulspetsen ändå är ganska vasst, kanske kan vara avgörande i diskussionen.
Den faller inte med spetsen nedåt utan hamnar på sidan i luften. Det är snarare en fråga om kulans tyngd är tillräckligt stor för att göra någon skada.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, varför skulle jag göra det? La in bilden för att påvisa att kulspetsen ändå är ganska vasst, kanske kan vara avgörande i diskussionen.

 

Det är den kanske, men jag tror snarare kulan orienterar sig så att tyngdpunkten är så låg som möjlig vilket borde bli baklänges. (bara testa med en badmintonboll eller dartpil hur de beter sig i luften).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är den kanske, men jag tror snarare kulan orienterar sig så att tyngdpunkten är så låg som möjlig vilket borde bli baklänges. (bara testa med en badmintonboll eller dartpil hur de beter sig i luften).
??? Hursomhelst kan ju knappast en badmintonboll eller en dartpil vara jämförbara med en kula med tanke på hur de är utformade.

 

Hursom, med mina egna två ögon såg jag hur en kula betedde sig i en vertikal vindtunnel och den lade sig på sidan.

 

Vad väger en kula egentligen. Inte nån jäkla robot 90-kula utan nån genomsnittlig ammo :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Låt oss se vad Wikipedia har att komma med.

 

Terminalhastigheten för ett föremål som faller i ett visköst medium (t.ex. luft):

 

v = Sqrt[(2*m*g)/(rho*A*C_d)]

 

där m är föremålets massa, A dess tvärsnittsarea, g tyngdaccelerationen, rho luftens densitet och C_d är 'luftmotståndskoefficienten' (eller vad den nu heter på svenska, drag coefficient på engelska). Med m = 8 g, g = 9.81 m/s^2, rho = 1,2 kg/m^3, A = 49 mm^2 och C_d = 0,295 fås v = 95,1 m/s = 342,4 km/h. Det här värdet gäller alltså för en kula som faller med spetsen före och kan jämföras med motsvarande kulas mynningshastighet på ca 700 m/s. Om kulan faller med sidan före skulle jag gissa att hastigheten minskar med minst en faktor två då både A och C_d blir betydligt större.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, en människa är en större och tyngre kropp som inte påverkas i samma grad av luftmotståndet.

Nu vet jag inte sanningen så ska inte säga för mycket, men jag tror som sagt inte att en fallande gevärskula är särskilt farligare än ishagel.

Luftmotståndet av en människa måste ju vara klart större än av en liten konformad gevärskula.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om det inte är så enkelt att folk gillar att skjuta och de tar tillfället i akt när de firar. Jag skulle gärna dra av en salva med automatvapen från balkongen om Sverige skulle klonka EM, men det lämpar sig inte så bra.

När jag var med och firade nyårsafton hos en avlägsen släkting så plockade den fulla pappan fram sitt hemvärnsgevär (AK4) och började med fumlande rörelser skjuta lösplugg upp i luften. Det var nog tur att det inte var skarpa skott iallafall :) (or was it?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken underbar scen! :-D. Som taget ur vilken parodi som helst.

 

Hehe! Första gången jag såg klippet småskrattade jag, andra gången skrattade jag högt, och tredje gången skrattade jag så att tårarna rann.

 

Bästa i hela klippet är direkt efter automatsalvan när han ställer ner vapnet och låtsas som om ingenting särskilt har hänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Låt oss se vad Wikipedia har att komma med.

 

Terminalhastigheten för ett föremål som faller i ett visköst medium (t.ex. luft):

 

v = Sqrt[(2*m*g)/(rho*A*C_d)]

 

där m är föremålets massa, A dess tvärsnittsarea, g tyngdaccelerationen, rho luftens densitet och C_d är 'luftmotståndskoefficienten' (eller vad den nu heter på svenska, drag coefficient på engelska). Med m = 8 g, g = 9.81 m/s^2, rho = 1,2 kg/m^3, A = 49 mm^2 och C_d = 0,295 fås v = 95,1 m/s = 342,4 km/h. Det här värdet gäller alltså för en kula som faller med spetsen före och kan jämföras med motsvarande kulas mynningshastighet på ca 700 m/s. Om kulan faller med sidan före skulle jag gissa att hastigheten minskar med minst en faktor två då både A och C_d blir betydligt större.

 

 

95m/s alltså? Och enligt tester på kadaver så kan det räcka med 45m/s för att orsaka dödliga skador om den träffar i huvet eller annat vitalt organ, så man kan ju lugnt slå fast att det är direkt olämpligt att avfyra skott i luften.

 

http://nfttu.blogspot.com/2005/12/celebratory-gun-firing-good-idea-or.html

 

Vilken fart hade Jamie och mythbusters på sina kulor vid nedslaget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...