Agent Cooper Postad 6 Juni , 2008 Rapport Postad 6 Juni , 2008 Har aldrig förstått varför så många mustaschprydda herrar firar genom att skjuta med vapen upp i luften. Kan någon förklara varför? Som ett exempel på vad jag menar och hur det kan gå (illa): http://www.liveleak.com/view?i=cbe_1212322820 Citera
gdaily Postad 6 Juni , 2008 Rapport Postad 6 Juni , 2008 Varför firar vi svenskar genom att äta rutten fisk och slamkrypande djur vars närmsta släkting är gråsuggan och inte hummern? Citera
Agent Cooper Postad 6 Juni , 2008 Författare Rapport Postad 6 Juni , 2008 Varför firar vi svenskar genom att äta rutten fisk och slamkrypande djur vars närmsta släkting är gråsuggan och inte hummern? Många tycker att det smakar gott. Dessutom är det väl inte direkt livsfarligt att äta surströmming? Citera
lolzor Postad 6 Juni , 2008 Rapport Postad 6 Juni , 2008 Många tycker att det smakar gott. Dessutom är det väl inte direkt livsfarligt att äta surströmming? Man kan sätta i halsen. Citera
Loveless Postad 6 Juni , 2008 Rapport Postad 6 Juni , 2008 Varför firar vi svenskar genom att äta rutten fisk och slamkrypande djur vars närmsta släkting är gråsuggan och inte hummern? Är i och för sig inte rutten utan jäst. Stinker satan gör det hur som helst. Varför skjuter vi raketer vid nyår? Citera
Agent Cooper Postad 6 Juni , 2008 Författare Rapport Postad 6 Juni , 2008 Man kan sätta i halsen. Om du sätter i halsen så är det bara du som eventuellt dör. Mustaschmannen i filmen kan ha haft ihjäl flera andra personer. Så aningens säkrare med surströmming än att avfyra AK-47 med en hand. Citera
TotalFarsa Postad 6 Juni , 2008 Rapport Postad 6 Juni , 2008 Är en kula, som avlossas rakt/snett uppåt alltid dödlig då den dimper ner då? Ja, förutsatt att den träffar någon såklart Känns som att killarna på mythbusters har tagit upp det här någon gång. Adam Savage & Nånting nånting Heyneman, min källa av kunskap om fysik och teknik. Citera
Agent Cooper Postad 6 Juni , 2008 Författare Rapport Postad 6 Juni , 2008 Är en kula, som avlossas rakt/snett uppåt alltid dödlig då den dimper ner då? Ja, förutsatt att den träffar någon såklart Känns som att killarna på mythbusters har tagit upp det här någon gång. Adam Savage & Nånting nånting Heyneman, min källa av kunskap om fysik och teknik. Vet att Mythbusters tagit upp det. Har för mig att kulan inte är dödlig när den dimper ned. Däremot lär ju kulorna från gubbens AK-47:a vara ganska dödliga om han träffade någon på fel ställe. För övrigt heter han väl Jamie i förnamn? Citera
Saint_Bjorn Postad 6 Juni , 2008 Rapport Postad 6 Juni , 2008 De har sett en massa amerikanska västernfilmer och tycker det är tufft. Dessutom tror jag det har viss status eftersom ammo inte är särskilt billigt. Citera
TotalFarsa Postad 6 Juni , 2008 Rapport Postad 6 Juni , 2008 Vet att Mythbusters tagit upp det. Har för mig att kulan inte är dödlig när den dimper ned. Däremot lär ju kulorna från gubbens AK-47:a vara ganska dödliga om han träffade någon på fel ställe.Hoho, såg precis videon och jo, han kunde lika gärna klippt nån i huvudet med den svansföringen. Statistik på hur många som dör i friendly fire årligen? För övrigt heter han väl Jamie i förnamn?Japp! Och manligare mustasch får man leta efter Citera
eurythmech Postad 6 Juni , 2008 Rapport Postad 6 Juni , 2008 Har för mig att jag hörde om någon rätt nyligen som dödades på det här viset. I samband med att Irak vann asiatiska mästerskapen i fotboll, tror jag. Det kan iofs ha varit en skröna, men det känns inte helt orimligt att kulorna är dödliga vid nedslaget. Citera
lolzor Postad 6 Juni , 2008 Rapport Postad 6 Juni , 2008 Om jag minns rätt så finns det en max vinkel som måste vara given vid skottlossningen för att kulorna ska bli dödliga på väg ner. Att skjuta rakt upp är därmed inte farligt. Citera
upandcoming Postad 6 Juni , 2008 Rapport Postad 6 Juni , 2008 Om jag minns rätt så finns det en max vinkel som måste vara given vid skottlossningen för att kulorna ska bli dödliga på väg ner. Att skjuta rakt upp är därmed inte farligt. ...så länge inte någon befinner sig ovanför dig. Citera
TotalFarsa Postad 6 Juni , 2008 Rapport Postad 6 Juni , 2008 Fast det är klart. Med rätt förutsättningar så kan ju vilken enskild händelse som helst ta kål på någon. Varians etc... Citera
Saint_Bjorn Postad 6 Juni , 2008 Rapport Postad 6 Juni , 2008 Har för mig att jag hörde om någon rätt nyligen som dödades på det här viset. I samband med att Irak vann asiatiska mästerskapen i fotboll, tror jag.Det kan iofs ha varit en skröna, men det känns inte helt orimligt att kulorna är dödliga vid nedslaget. En fallande kula lyder väl under samma gravlagar som hagel eller vad som helst? Citera
eurythmech Postad 6 Juni , 2008 Rapport Postad 6 Juni , 2008 En fallande kula lyder väl under samma gravlagar som hagel eller vad som helst? Ja. Alltså, kulan accelereras nedåt av tyngdkraften, men bromsas av luftmoståndet. Hur så? Citera
Saint_Bjorn Postad 6 Juni , 2008 Rapport Postad 6 Juni , 2008 Det kan iofs ha varit en skröna, men det känns inte helt orimligt att kulorna är dödliga vid nedslaget. Ja. Alltså, kulan accelereras nedåt av tyngdkraften, men bromsas av luftmoståndet. Hur så? ja, alltså...de kanske kan framkalla en bula? Citera
eurythmech Postad 6 Juni , 2008 Rapport Postad 6 Juni , 2008 En människa kommer upp i över 200 km/h under fritt fall om hon inte breder ut sig för att bromsa. Gevärskulan som är långt mycket bättre byggd ur aerodynamisk synpunkt lär nå upp i klart högre hastigheter. Sen om det handlar om 250 km/h eller 500 km/h, det vet inte jag. Citera
Saint_Bjorn Postad 6 Juni , 2008 Rapport Postad 6 Juni , 2008 Nja, en människa är en större och tyngre kropp som inte påverkas i samma grad av luftmotståndet. Nu vet jag inte sanningen så ska inte säga för mycket, men jag tror som sagt inte att en fallande gevärskula är särskilt farligare än ishagel. Citera
struve Postad 6 Juni , 2008 Rapport Postad 6 Juni , 2008 Enligt denna artikeln http://en.wikipedia.org/wiki/Celebratory_gunfire ska kulorna vara rätt farliga. Dom menar att när man inte skjuter tillräckligt rakt uppåt så går kulorna i en fin parabel bana. Och kommer sedan ner med tillräcklig hastighet för att skada. Citera
Saint_Bjorn Postad 6 Juni , 2008 Rapport Postad 6 Juni , 2008 ja men självklart handlar det om balans mellan olika krafter. Skjuter du en kula rakt upp i luften så faller den när framåtkraften* tar slut. Skjuter du den i lagom vinkel mot marken så har den fortfarande en framåtkraft när den tar i backen. * vad fan den nu heter Frågan är således om en kula genom gravkraft och luftmotstånd utgör livsfara, vilket jag för nöjes skull hävdar att den inte gör. Citera
Saint_Bjorn Postad 6 Juni , 2008 Rapport Postad 6 Juni , 2008 Det finns ju också en klassisk skröna om en person som släppte ett mynt från Eiffeltornet som klöv skallen på nån nere på backen. Max en bula, säger jag. Citera
TotalFarsa Postad 6 Juni , 2008 Rapport Postad 6 Juni , 2008 Frågan är således om en kula genom gravkraft och luftmotstånd utgör livsfara, vilket jag för nöjes skull hävdar att den inte gör.Eftersom svärföräldrarna är på besök så roar jag mig med att hålla med. Adam Savage byggde en vindtunnel i miniatyr för att testa vid vilken fallhastighet man uppnår jämvikt mellan gravitation och luftmotstånd. Kommer tyvärr inte ihåg resultatet men jag vill dra mig tilll minnes att det var runt 230 km/h. Kulan låg då på sidan i luften. Citera
Recommended Posts