Gå till innehåll

Backpacking/jordenrunt


kaTTla

Recommended Posts

Nu har man tagit studenten och något måste man ju göra. Alla tips är välkomna. Det jag undrar mest över är flygbiljeter och visum. Bokar man biljetter hemma, intenet eller går man in på flygplatsen eller liknande i staden man vill åka ifrån. Vad blir billigast?

 

Visum och dyl. är också intressant. Aktuella Platser/länder är USA, Kina, Thailand, Bali, Fiji, och diverse andra asiatiska öster om indien.

 

Hur mycket pengar kan man tänkas behöva om man ska vara iväg 3-4 månader? Inga lyxhotell men hotell med ok standard i asien och motell och vandrarhem i USA.

 

Alla lärorika tips inom ämnet är av intresse!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att det ska vara sjukt svårt (nästan omöjligt?) att fixa visum till kina just nu. Några av mina kompisar fick vända när dom var 2 timmar från gränsen när dom nästan blev utskrattade på kinesiska ambassaden. Så ett tips är väl att försöka fixa det hemifrån om du tycker det är en viktig del av resan. Annars har jag väl inga direkta tips då jag inte gjort någon liknande resa själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boka biljetter till första och hem från sista destinationen via internet, exv Kilroy.se. Brukar vara klart billigast. Jag reste runt en del i Asien tidigare i år och bokade alla resor inom Asien via olika lågprisbolag (typ airasia) när jag visste exakt när jag ville åka. Du får tag på billiga biljetter även med endast en eller några dagars framförhållning om du är lite flexibel.

 

Visum (om det behövs) fixar du vid inresa till landet i de flesta fall. Dock ej Kina. Finns bra internetsiter som du kan kolla upp men kommer inte ihåg vad de heter.

 

Har lite dålig koll men tror jag brände total ca 35000-40000 Kr på 10 veckor inklusive allt. Då levde jag hyfsat billigt men bodde inte på de billigaste ställena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Backpacking.se verkar de ha ett aktivt forum. Får man föreslå en tripp dit kanske?

 

Min backpackingerfarenhet sträcker sig till tågluffning i gamla öststaterna med en våldsam maginfluensa i Prag som höjdpunkt :ola:

 

Btw,är det du som är nycirkusartisten kattla?

 

Ja, har kollat endel där med men tänkte att det finns mycket folk på resande fot med mycket kunskap här på PF.

 

Nycirkusartist? haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...