Gå till innehåll

88 preflop från SB i 3-bettad multiway pot


Hur ska vi agera preflop i denna situation?  

38 medlemmar har röstat

  1. 1. Hur ska vi agera preflop i denna situation?

    • Fold
      16
    • Call
      11
    • Raise
      11


Recommended Posts

För att vår hand är mer väldefinierad för fi. Det var min tanke hela tiden.

 

Ok jag är med. Fi kan lyfta bort QQ-AA ur din range men det har ganska liten betydelse för postflopspelet och värdet av att behålla implicita odds och chansen att få så en flop för 1sb mindre är mycket mer värt.

 

Hade det inte varit någon risk att trycka ut spelare ur handen och om potten så höjer jag alla draghänder med tillräcklig equity eftersom vi då bygger pott och ger oss själva bättre odds för att dra senare i handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag är med. Fi kan lyfta bort QQ-AA ur din range men det har ganska liten betydelse för postflopspelet
Nej, det gör att de kan spela mkt aggressivare, både värdebet och semibluffar, på de låga flopparna som vi annars kunnat vinna genom att motståndarna inte kunnat vara lika hårda mot oss. Det betyder en hel del om det är skärpta motståndare som är duktiga på att plocka extraequity i stora flervägspotter. Då spelar det jättestor roll.

 

Nu finns det inte så mycket bra spelade fixlimitgames att kolla på längre, men när du gjorde det hade du lätt kunnat se någon plocka hem en cappad 4-vägspott med en aggro spelad 88 på typ en T72-flopp eller K55.

 

Om vi har kvar bibehållen stark range så ökar sannolikheten rätt dramatiskt att lyckas vinna utan set. Om vi helt ger upp tanken på att vinna utan set så är jag lite tveksam till om det alls är värt att spela över huvud taget.

 

och värdet av att behålla implicita odds och chansen att få så en flop för 1sb mindre är mycket mer värt.
Vad uppskattar du differensen till då?

 

Jag har inte direkt några särskilt noggranna uppskattningar på EV:et för någondera handling, men om du säger att det är stor skillnad så bör du visa varför du tycker det. Exempelvis genom att göra en uppskattning på hur ofta det blir cappat även om vi bara synar, hur mkt vi tjänar på floppat set vardera handling, hur ofta vi får "bra floppar" som 722, sannolikhetsskillnaden att bb hoppar in jämfört med cap och syn, hur mycket vi faktiskt backar på varje prefloppbet med tre eller fyra motståndare osv. Uppenbarligen kan det göras godtyckligt petigt men en grov skiss får du allt prestera om du vill hävda att det är stor EV-skillnad mellan syn och cap.

 

Kan rekommendera att använda propokertools-graffunktion för ändamålet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det gör att de kan spela mkt aggressivare, både värdebet och semibluffar, på de låga flopparna som vi annars kunnat vinna genom att motståndarna inte kunnat vara lika hårda mot oss. Det betyder en hel del om det är skärpta motståndare som är duktiga på att plocka extraequity i stora flervägspotter. Då spelar det jättestor roll.

 

Nu finns det inte så mycket bra spelade fixlimitgames att kolla på längre, men när du gjorde det hade du lätt kunnat se någon plocka hem en cappad 4-vägspott med en aggro spelad 88 på typ en T72-flopp eller K55.

 

Om vi har kvar bibehållen stark range så ökar sannolikheten rätt dramatiskt att lyckas vinna utan set. Om vi helt ger upp tanken på att vinna utan set så är jag lite tveksam till om det alls är värt att spela över huvud taget.

 

Vad uppskattar du differensen till då?

 

Jag har inte direkt några särskilt noggranna uppskattningar på EV:et för någondera handling, men om du säger att det är stor skillnad så bör du visa varför du tycker det. Exempelvis genom att göra en uppskattning på hur ofta det blir cappat även om vi bara synar, hur mkt vi tjänar på floppat set vardera handling, hur ofta vi får "bra floppar" som 722, sannolikhetsskillnaden att bb hoppar in jämfört med cap och syn, hur mycket vi faktiskt backar på varje prefloppbet med tre eller fyra motståndare osv. Uppenbarligen kan det göras godtyckligt petigt men en grov skiss får du allt prestera om du vill hävda att det är stor EV-skillnad mellan syn och cap.

 

Kan rekommendera att använda propokertools-graffunktion för ändamålet.

 

Urk jag skrev ett långt svar på detta och tryckte på skicka svar och gick sen vidare till annat. För andra gången sen uppdateringen har det hänt mig att inlägget inte registrerats.

 

Orkar inte skriva om alllt men slutsatsen var iaf att jag håller med om att 88 ska cappas. 88 tjänar mer på att minska fältet och därmed öka chansen att vinna potten UI. En mellan SC tjänar mer på att bevara implicita odds och kan därför kallsynas.

 

Diskussionen med Eurytmichs handlade inte bara om hur vi ska spela 88 utan om vi ska cappa alla händer vi vill spela vilket jag inte håller med om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Capa är överlägset dels för att det representerar styrka som kan få iaf en av fi att kanske folda A9 på J27 floppen. Dessutom så är det lättare att spela handen med cap där och märka att du får tungt motstånd endå på typ Q3T floppen och kanske kan dumpa handen istället för att t.ex. checksyna ner hela vägen. Bra för vår hand om BB lägger sig då vi inte direkt har odds för setmining här.

 

Första raisaren foldar ibland pf om han är kompetent.

 

Enda fördelen med kallsyn preflop är brädan är hygglig med kanske bara 1 överkort så kommer 3-bettaren alltid att cb och du kan få raisa vilket kan få första raisaren att folda en oträffad AQ (men det gör han inte heller alltid iofs).

 

cap>>>>call>fold

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Urk jag skrev ett långt svar på detta och tryckte på skicka svar och gick sen vidare till annat. För andra gången sen uppdateringen har det hänt mig att inlägget inte registrerats.

 

Orkar inte skriva om alllt men slutsatsen var iaf att jag håller med om att 88 ska cappas. 88 tjänar mer på att minska fältet och därmed öka chansen att vinna potten UI. En mellan SC tjänar mer på att bevara implicita odds och kan därför kallsynas.

 

Diskussionen med Eurytmichs handlade inte bara om hur vi ska spela 88 utan om vi ska cappa alla händer vi vill spela vilket jag inte håller med om.

 

Vilken hand skall vi inte cappa som vi vill spela? Jag kommer iaf inte på någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan väl utgå från ett par saker:

- CO är en typisk SvS-tomte. Kallsyn-rangen är enorm.

- BB synar cap med samma range som han synar 3-bet.

- Vi ponerar att UTG och BTN känner varann och att båda vet att det blir en massa döda pengar i varenda pott (dvs typiskt SvS).

- Minimal/obefintlig fold equity pre på folk som redan har vpip.

 

Givet detta kan vi väl som förslag sätta en UTG-hd på 55+, JTs+, QJo+ och BTN med en vidare hd på 22+, 98s+ och JTo+.

 

Vi kan också utgå från att både UTG och BTN är kompetenta nog att semibluffa och manövrera på både flopp och turn.

Och är det så smart att bygga upp en stor familjepott med bra odds för alla draghänder?

 

Jag håller inte med jessica vare sig om att det blir lättare att spela postflop om vi cappar eller att någon openraisare foldar pre mot en cap (man tar synen och hoppas på en bra flop).

 

Jag överväger linjen att låta BTN (förhoppningsvis) behålla initiativet och att vi checkraisar alla floppar. Det bör ge oss bäst chans att ta hem potten UI, då både UTG och CO "måste" släppa många låga/mellanpar, hålpipor och rr-drag och vi kan isolera BTN.

Cappar vi och leder ut på floppen så öppnar vi oss väldigt mycket.

 

Sitter på fel dator nu och kan inte köra pokerstove, men jag slår vad om att pokerfacket kört detta i alla upptänkliga vinklar och alltså kommit fram till att cap är bäst. Men med den postflopedge en checkraise på floppen kan ge undrar jag om det inte väger över.

 

 

Fritt för sågning, som jag tidigare framhållit är jag usel på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du agerar i handanalysforumet igen Björn!

 

Jag tycker att ditt resonemang är bra. När jag har kommit fram till att cap är bättre än syn har jag förutsatt att BB släpper 20% av de händer han skulle synat 3SB mot en cap. Spelar han exakt samma mot en syn eller knapp sjunker värdet av cappen kraftigt.

 

När vi synar måste vi också räkna med att potten kommer att bli cappad relativt ofta eftersom UTGs range innehåller många cap-händer, iaf 20%. Det finns ju också möjligheten att CO vaknar och cappar med en stark multiwayhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det blir väldigt jobbigt och svårt att ta hem potten UI om vi inte kan isolera till turn. Worst scenario är att UTG cappar, leder ut på floppen och får motjuck av CO eller BTN. Jag håller dessvärre med dig om att han ofta cappar här, men kanske inte lika ofta som om inte CO varit involverad*, och t ex inte med typ QJo, ATo, etc.

 

 

* Väldigt löst resonemang: om han cappar och leder ut på floppen kan han hoppas på att BTN 2-betar och driver oss ur potten, dvs han isolerar indirekt BTN. CO, som vi förutsätter är en typisk synfisk, förstör mycket av den linjen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att han kan cappa efter oss är något negativt. (förutom att det betyder att han har en stark hand och att vi får betala extra för en flopp)

 

Och kontbetar han flopp och någon höjer så har vi ju oftast en lätt fold om vi inte träffar set eller ett bra drag. (beroende på bord of course men oftast)

 

Men jag gillar fold... är det uteslutet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nemesis generellt gillar du fold lite för ofta för ditt eget bästa IMO ;-) . Men visst går det att hitta en fold på flop oavsett hur vi spelar preflop om både action och bräda förespråkar det.

 

Har lagt upp hela handen med resultat på min blogg för de som är intresserade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att det är en läcka att inte cappa där. Jag coldsynar ingen hand vid vid en sådan situation. Cap eller fold.

 

Att inte cappa 88 är en läcka. Att bara spela cap eller fold är en större läcka IMO. Varför skulle vi cappa t ex JTs i den har situationen med tanke på vilka spelare som var i potten och hur de betat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reaktion på resten av handen?

 

Att den höll. Det skulle den aldrig ha gjort för mig... lång, lång downswing.

 

Vilken är den största anledningen att cappa 88 här? Svara gärna likt följande: 70% för värde, 20% för isolation och 10% för att missrepresentera. Försöker förstå..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att den höll. Det skulle den aldrig ha gjort för mig... lång, lång downswing.

 

Vilken är den största anledningen att cappa 88 här? Svara gärna likt följande: 70% för värde, 20% för isolation och 10% för att missrepresentera. Försöker förstå..

 

Jo den skulle hållt för dig med om du följt med till sd. Hade du det?

 

Jag cappar främst för att försöka få ut BB ur potten vilket förbättrar vår equity vilket är vårt mer än det implicita värdet av att BB är med när vi träffar ett set. Jag stovade det men minns inte siffrorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo den skulle hållt för dig med om du följt med till sd. Hade du det?

 

Jag cappar främst för att försöka få ut BB ur potten vilket förbättrar vår equity vilket är vårt mer än det implicita värdet av att BB är med när vi träffar ett set. Jag stovade det men minns inte siffrorna.

 

Nej, jag hade troligtvis lagt pre. Tack för din sammanfattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...