Gå till innehåll

88 preflop från SB i 3-bettad multiway pot


Hur ska vi agera preflop i denna situation?  

38 medlemmar har röstat

  1. 1. Hur ska vi agera preflop i denna situation?

    • Fold
      16
    • Call
      11
    • Raise
      11


Recommended Posts

Svenska Spel SEK 10/20 Limit Hold'em - 5 players

The Official 2+2 Hand Converter Powered By DeucesCracked.com

 

Pre Flop: Hero is SB with 8c 8h

UTG raises, CO calls, BTN 3-bets, Hero ?

 

 

UTG (MP) är 35/25/2 över 1150 och en bra LAG, väldigt aggressiv på flop

CO är okänd

BTN är 34/28/3,9 över 636 händer, aggro med mediokra händer och slowspelar bra händer

BB is 49/9/0,4 över 426 händer och en passiv fisk

 

fold, call eller cap?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att den här tråden kom, jag tänkte precis posta en 88-hand mot en trebet men den var lite annorlunda.

Jag har cappat med 88 och 99 en massa gånger och ångrat mig så fort floppen kommer och undrat varför jag gjorde som jag gjorde. Elller floppat överpar och förlorat till JJ.

SB = Garanterat ur position resten av handen = Ush

 

35% är väl inte såå himla löst på ett 5-maxbord? Bordet är ju inte heller fullt hela tiden så ibland är man ju färre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att den här tråden kom, jag tänkte precis posta en 88-hand mot en trebet men den var lite annorlunda.

Jag har cappat med 88 och 99 en massa gånger och ångrat mig så fort floppen kommer och undrat varför jag gjorde som jag gjorde. Elller floppat överpar och förlorat till JJ.

SB = Garanterat ur position resten av handen = Ush

 

35% är väl inte såå himla löst på ett 5-maxbord? Bordet är ju inte heller fullt hela tiden så ibland är man ju färre.

 

35% Vpip på 5-max motsvarar ca 30% i 6-max. Vilket är var man bör ligga om man är en bra spelare. UTG har optimal statistik för 5-max medan BTN är överaggressiv vilket syns på att hans AF är väldigt hög och att hans PFR ligger för nära hans VPIP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte syn med botten av vår speldistribution, cap med allt som är bättre, jättedåligt här? Eller...jättedåligt i allmänhet? Man läcker information för den vinst att ens halvsvaga hand nån gång ibland behöver stoppa in en SB mindre pf, liksom.

Förstår inte riktigt vad du är ute efter. Vi kastar alla händer som inte är starka nog att spela. Vi synar de händer som vi vill spela en stor flervägs pott med och höjer de händer vi vill spela som tjänar på att trycka ut BB ur handen. Frågan handlar on till vilken kategori 88 hör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad du är ute efter. Vi kastar alla händer som inte är starka nog att spela. Vi synar de händer som vi vill spela en stor flervägs pott med och höjer de händer vi vill spela som tjänar på att trycka ut BB ur handen. Frågan handlar on till vilken kategori 88 hör.

 

Det eury menar är att det suger balansmässigt och vi avslöjar våran hand vilket aldrig kan vara någon fördel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, om du spelar på det här viset så vet motståndarna att du i princip aldrig har AK eller JJ+, hur är inte det en jättestor nackdel?

 

Att distributionerna är breda känns inte sådär viktigt om händerna i dom är väldigt jämna sinsemellan.

 

Visst, om du slänger in 88 och T9s i caprangen samt AKo och KK i synrangen, eller något åt det hållet, så blir din range inte lika polariserad.

 

Men jag ser ändå inte varför det skulle vara att föredra framför att cappa alla händer vi spelar här.

 

Alltså, jag spelar inte limit men tror inte att jag är helt ute och cyklar.

 

Jag röstade fold, btw.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, om du spelar på det här viset så vet motståndarna att du i princip aldrig har AK eller JJ+, hur är inte det en jättestor nackdel?

 

Vad menar du med "på det har viset"? Inget spel är ju angivet ännu i handen. En miminal cappingrange är iaf AQ+, AJs+ TT+ och KQs. I en stor multiwaypott så har fi inte så stor nytta av att kunna sätta dig exakt på den rangen. De kommer att ha odds att dra eller att ta sin hand till SD iaf.

 

Jag spelar inte No-limit men jag kan tänka mig att värdet av att under eller överrepresentera sin hand är ganska stort där eftersom du kan välja betstorlek och därmed bestämma vilka odds du ska ge fi för att dra eller syna ner en medioker hand. I fixed limit har du inte den möjligheten och fi kommer att dra eller syna ner även om de vet exakt din range, eftersom de har odds.

 

Att distributionerna är breda känns inte sådär viktigt om händerna i dom är väldigt jämna sinsemellan.

 

Om fi vet att att vi troligtvis har en hög suited connector, en hög Ax eller ett pocketpar hjälper ju inte dem så jättemycket i en stor multiwaypott. Potten är så uppblåst att fi inte kommer att kunna lägga sig bara för att de tror att du har en viss hand.

 

När det gäller kallsynhänder så kan ju fi gissa att du har en multiwayhand, men vet ju inte om du har 89s, QJo eller 66. Om du t ex betar eller checkraisar en Tc9c6d flop så vet fi att du kan ha ett set, ett tvåpar, ett par, ett färgdrag, ett stegdrag eller ett kombodrag. Kanon då vet han ju precis hur han ska agera...

 

Visst, om du slänger in 88 och T9s i caprangen samt AKo och KK i synrangen, eller något åt det hållet, så blir din range inte lika polariserad.

 

Dels tror jag att du kraftigt överskattar vilken koll fi har på din cappingrange från SB i en multiwaypott på 10/20 på SvS. Att cappa T9s är dåligt att kallsyna KK är katastrof. Att spela stora -EV spel preflop bara för att vara svårläst är helt enkelt dålig i fixed limit Hold'em.

 

Men jag ser ändå inte varför det skulle vara att föredra framför att cappa alla händer vi spelar här.

 

För att med vissa händer har vi inte equity att höja men tillräckligt för att syna och med draghänder utan SD-värde så bevarar du hellre dina implicita odds genom att hålla kvar BB i potten.

 

Alltså, jag spelar inte limit men tror inte att jag är helt ute och cyklar.

 

Jo du är rätt snett ute.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, när du kallsynar trebeten så spelar det väl inte särskilt stor roll om vi inte vet om du har ett ess, ett mellanpar eller en hög suited connector i sammanhanget. Problemet att han vet med väldigt stor sannolikhet att du inte har AK eller JJ+ (eller om det nu är AQ+ TT+) MÅSTE väl vara en nackdel?

 

edit: När du kallysnar, hur ofta synar bb kontra när du cappar? När du kallsynar, hur ofta cappar bb eller UTG?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, när du kallsynar trebeten så spelar det väl inte särskilt stor roll om vi inte vet om du har ett ess, ett mellanpar eller en hög suited connector i sammanhanget. Problemet att han vet med väldigt stor sannolikhet att du inte har AK eller JJ+ (eller om det nu är AQ+ TT+) MÅSTE väl vara en nackdel?
Viktad range-grejen ställer till det mycket mindre i en flervägspott än annars. Det som kan vara lite taskigt är att det blir mkt lättare att raisa loss en med drag, eller sämre, än annars. Typ floppen kommer T72 och det blir bekvämare för någon av de andra att beta/höja med 99+, JT, överkort, whatever.

 

Så det gör att man kommer få bäst hand borthöjd oftare, eller att man blir värdebetad oftare. Om motståndarna nu är så jätteuppmärksamma.

 

Eftersom UTG eller CO rätt ofta kommer cappa så tror jag inte det är jättestor skillnad i EV på syn eller cap. Men jag har förstås ingen aning egentligen.

 

edit: När du kallysnar, hur ofta synar bb kontra när du cappar? När du kallsynar, hur ofta cappar bb eller UTG?
Jag tvivlar lite på att det är någon jätteskillnad där.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet att han vet med väldigt stor sannolikhet att du inte har AK eller JJ+ (eller om det nu är AQ+ TT+) MÅSTE väl vara en nackdel?

 

Hmm det låter nästan som om du tror att vi ska kunna vinna den här handen utan att träffa genom att representera ett högt pocketpar? Sorry men så fungerar det inte i stora multiwaypotter i fixed limit. För att lyckas plocka hem handen UI så måste du beta alla gator, inte bli höjd av ett drag och ingen av dina 3-4 motståndare får träffa. Det händer liksom inte.

 

edit: När du kallysnar, hur ofta synar bb kontra när du cappar? När du kallsynar, hur ofta cappar bb eller UTG?

 

BB som är en lös fisk viker inte mycket om jag kallsynar, kanske de sämsta 20%. Om jag höjer så spelar han nog de flesta suited och alla 2 klädda och en rad connectors vilket borde bli ca 60%.

 

Om jag kallsynar så är det svårt att säga vad BB cappar med eftersom han är en fisk som är oberknelig och jag har aldrig sett honom cappa överhuvudtaget. UTG cappar nog med en ganska stor portion av de händer han öppnar med från UTG. Minst 20% iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag pratar naturligtvis inte om att beta hem potten tom. Jag syftar på brädor typ den Hjort beskriver.

 

Meeen, jag borde inte ge mig in i några djupare teoridiskussioner om FL.

 

Ok du tänker att din cap gör mediokra händer mindre benägna att höja och gör det därför lättare för dig att dra till din hand? En cap i en sån här stor pot ges dock inte särskilt mycket respekt men har du en tajt image så kan en cap säkert passivisera postflop spelet något. Svårt att säga hur mycket det är värt iom att en bra spelare öppnat från UTG en kallsynat och en aggro har trebettat. De tar nog en cap med en axelryckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...