Gå till innehåll

NL - Funderingar kring bet-storlek med AK och AQ?


Junglized

Recommended Posts

Tja! Har tjuvläst detta forum ett tag den senaste tiden och tog idag steget fullt ut och registrerade mig, så detta blir mitt första inlägg.

 

De här frågorna rör $1/$2 NL 6max @ Party, där jag spelar 2 – 3 bord under deras ”peak hours”. Min spel still skulle jag beskriv som tight aggressiv (hihi, det är väll vad de flesta sig om sig själv) min vpip ligger strax under 24% PF rasie 7-8% och total aggression runt 1 (siktar på att få upp den till runt 1.2 eller nått)

 

Min frågor rör hur mycket man bör betta i olika situationer (tror jag lägger för små bet överlag) en vanlig situation är att jag spelar AK – AD i position och får två callare.

 

På flopen så bettar jag $5 som standard (om jag märker att de ofta callar så brukar jag bett $7 istället). Borde jag betta mer här över lag?

 

Om vi antar att de två spelarna (ingen read på dessa) checkar till mig i position (med AK - AD) brukar detta vara mitt standard spel på följande floppar (det är nu $16 i potten).

 

3 6 10 r (Rainbow)

Här bettar jag ca 60% - 65% av gångerna, standard bettet brukar vara $7 - $10. Tror jag spelar dessa situationer fel, borde antagligen inte betta så ofta och när jag bettar borde jag bett potten eller strax under. Vad har ni för filosofi i dessa situationer? Om jag bettar potten så kan jag då anta att en callare har top pair eller bättre, och sedan ge upp om jag inte får någon hjälp på turn?

 

A 9 3 r

Här bettar jag 95% av gångerna, brukar köra med mitt standard bet på $7. Någon gång har det hänt att jag bettar $5 för att lock med folk, detta spel funderar jag dock helt att sluta med eftersom det verkar misstänkt med ett så litet bet. Emellan åt bettar jag $10 för att få det och se ut som en bluff, tror jag skall försöka med detta spel lite oftare. Finns det någon som skulle check här?

 

 

Tacksamma för alla synpunkter.

 

* RP, lite matigare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs på lite om potodds och börja betta mer i proportion mot potten snarare än bestämda summor.

Gör det även lite lättare för oss här på forumet genom att skriva Q för dam, J för kneckt, T för tio etc istället för de svenska beteckningarna ;)

 

Vad jag undrar är, vad har du för flops seen? Vad är ditt standardbet med AK-AQ(då du verkar lägga dem i samma kategori:S) och hur mkt varierar du ditt spel efter position?

 

Kan även tillägga att du ska akta dig för mina råd då jag lirar mkt mer aggressivt än dig ;)

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I senariot du beskriver så bettar jag oftast pott om det finns ett färgdrag/stegdrag och 1/2 pot om det inte finns det oavsett om jag träffat eller inte.

 

Anledningen till att betta lika oavsett är ju att jag inte vill att mina motståndare ska veta om jag träffat eller inte och att jag bettar mer när det finns drag är ju för att motståndarna inte ska få pottodds att syna mig.

 

Betta full pott när det inte finns drag att undvika tycker jag bara brukar innebära att jag antingen vinner en liten pott (för att alla lägger sig) eller förlorar en stor (för att jag blir för pottcommitted när den andra killen reraisar hårt på rivern med sin triss efter att jag lagt en massa potbet)

 

Men om det är en bra strategi vete fan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

När du säger flops seen vet jag inte riktigt vad du menar, min vpip (vol.put.in.pot) ligger strax under 25 som jag skrev förut (total aggresion är inklusive pre-flop). Hur som helst har tänkt över mitt spelet och tror jag kommer att köra med högre bets som ni båda föreslog. Blir nog en test period under helgen med att betta ca 75% av potten.

 

I fallet med ”3 6 T r” flopen blir det nog att beta som ni förslog ca 70% av gångerna. En fundering här är dock om man skall betta upp mot 90% med endast en callare? Och runt 40% med tre callare.

 

Ni får jätte gärna rekommendera någon artikel eller bok som skriver bra om ämnet. Hade egentligen tänkt att lägga upp lite ”riktiga händer” men

Bisons hand coverter sidan verkar vara bortagen, någon som har någon länk till liknande sida?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att om du bettar t ex 70%pott med AKo vid 36T flopp och sedan pottbet när du håller i överpar blir det inte så svårt att läsa dig.

Försök att spela likadant på alla bra händer, variera dig enbart efter motståndet.

Med flops seen menar jag just hur många %floppar du synar från utanför BB. Då du har statistik på resten bör du väl ha detta också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vpip är väl just det? Frivilligt lagda pengar i potten.

 

Jasså, jag trodde vpip hade med showdown att göra :S

 

VPIP är frivilligt lagda pengar i potten ja. Inte exakt samma sak som "flops seen", men nästan. "Flops seen" brukar ligga något högre eftersom man ofta får se floppen gratis från BB.

 

Edit: Fast du sa visst sedda floppar utanför BB ser jag nu, så då blir det ju ännu mer nästan samma sak. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja!

 

Sitter i skolan nu så jag kan inte ta fram någon flop seen %. Hur som helst har jag kört med pot bets de senaste 1500 händerna och det jag märkt är att det blir större ”swings” än tidigare. Har inte samma win rate som förut men jag antar att man får ge det lite tid. Har dock fortfarande lite funderingar till hur man skall anpassa betsen till ”short stacks” och antal spelare. Generellt så brukar det stå i de flesta böcker att man inte skall ”bluffa” mer än 2 spelare, så jag undrar om det kanske är lika bra att checka om du helt missar flopen (eventuellt betta AK ibland).

 

Vidare så har jag fått för mig att man kanske skulle lägga mindre bets för ”short stacks” (speciell om de spelar hyfsat tight) när man är heads-up efter flopen. Min erfarenhet är att dom sitter tillbaka och väntar på en bra hand efter som dom blir ”pot commited” när dom callar mina flop bets.

 

En valig situation är att jag håller AK bettar pre-flop samt flop. Får en callare med mig till rivern där jag checkar (ingen hjälp av ”the bord” hittills). På Rivern möts jag ofta av ett hyfsat bet (eller all-in) där jag tvingas fold.

 

Kanske inte så mycket man kan göra här men finns det någon som lägger ett nytt pot-bet – ¾ pot bet på turn med två ”overs”. Det händer att jag gör det när ligger ex. T J 3 6 på bordet och hoppas att jag skall ha 10 outs (vilket ofta inte är fallet). Är det bättre att checka här? Känns som jag ger bort poten varje gång jag checkar på turn (vilket stör mig) men jag antar att det är det enda sättet att hantera situationen.

 

Själv klart så anpassar jag spelet efter GT och andra ”reads” som jag har på spelaren så detta är övergripande frågor.

 

Tack för erat engagemang!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du höjer preflop med händer som AK/AQ preflop bettar ut pott eller 3/4pott på flop så gäller det att kunna lugna ner sig lite på turn om det inte ligger några drag ute då fi troligtvis kommer syna ner till river.

 

i övrigt är det alltid bra att vara konsekvent i sitt bettande precis som ades_va säger. betta ungefär samma när du försöker köpa som när du har träffat, undantag om du träffar stenhårt och kan slowplaya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...