Gå till innehåll

Köpa säng


Saint_Bjorn

Recommended Posts

T ex http://www.sova.se verkar ha ett bra urval olika märken och modeller. Om man är ute efter kvalitet, finns det andra fabrikat man också bör kolla på?

 

Hästens verkar onödigt dyrt (?). Men samtidigt känns det bra med kvalitet och lång garanti om man ändå ska lägga en skaplig slant på en säng (jag är inte intresserad av IKEA etc).

 

Jag sover ruskigt skönt i en ribbsäng med ganska tunn skummadrass som vi har på landet, men det är nog inte så bra i längden. Hårt vill jag iaf ha.

Har dålig rygg.

 

Är det sämre kvalitet generellt i ställbara sängar?

Håller det elektroniska eller strular det mycket? (Erfarenheter plz)

Någon annan nackdel med att köpa ställbart?

 

Är det skillnad i liggkvalitet mellan 90, 120 och 180?

 

Något annat att tänka på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj.

Här är en jag varmt kan rekommendera: http://www.mio.se/Sortiment/Sovrum/Madrasser/Madrasser-och-baddmadrasser/Comfort-No-2-Stallbar/?p=1

Välj 105:an även om du mest tillbringar tiden ensam i sängen ;-) . Den finns i flera hårdhetsgrader.

Nej, några nackdelar med en ställbar säng har jag varken upplevt eller hört talas om förutom vikten men det är ju sällan man flyttar runt en säng...

Det elektroniska håller bra. Den ställbara jag har erfarenhet av har hittills hållt i 6 år utan strul.

Hästens har ju iofs överlägsen kvalitét men du får betala en jäkla massa extra för namnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.hastens.com/sv/Sangar/Kontinentala-sangar/Vividus/

 

Om du har 460.000 över vill säga :-)

 

Men allvarligt....

Jag köpte mig en dubbel hästens för ganska många års sen och har aldrig ångrat mig. De finns ju i olika hårdhetsgrader oxå. Jag tycker att en ställbar säng är överskattat och har en förutfattad mening om att de blir mindre bekväma, men det har jag inga belägg för. Frågan man ska ställa sig är om man behöver ställbar säng. Jag beställde extra lång och bred dubbelsäng. Längden är iaf skönt att ha när man är ganska lång. Jag är 190 cm och har en säng som är 210x210.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju inte finnas något mer irrelevant än loggan på en säng. Om "Åsnans" är lika bra som "Hästens" men billigare och med röda rutor så köper jag "Åsnans".

 

Bör man lägga sig på minst 15k för att få en bra kvalitetssäng? Mer?

15k verkar vara en undre gräns på de här ställena, men om man får en som är mycket bättre för 25k så lägger jag det. Däremot >50k har jag jäkligt svårt att föreställa mig någon säng vara värd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Är det sämre kvalitet generellt i ställbara sängar?

 

Om du som jag har dålig rygg så rekommenderar jag inte ställbara sängar - risk att man inte får den riktigt slätt när man joxar upp och ner och då får man fördjävla ont i ryggen eftersom man "ligger i en båge".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T ex http://www.sova.se verkar ha ett bra urval olika märken och modeller. Om man är ute efter kvalitet, finns det andra fabrikat man också bör kolla på?

 

Hästens verkar onödigt dyrt (?). Men samtidigt känns det bra med kvalitet och lång garanti om man ändå ska lägga en skaplig slant på en säng (jag är inte intresserad av IKEA etc).

 

Jag sover ruskigt skönt i en ribbsäng med ganska tunn skummadrass som vi har på landet, men det är nog inte så bra i längden. Hårt vill jag iaf ha.

Har dålig rygg.

 

Är det sämre kvalitet generellt i ställbara sängar?

Håller det elektroniska eller strular det mycket? (Erfarenheter plz)

Någon annan nackdel med att köpa ställbart?

 

Är det skillnad i liggkvalitet mellan 90, 120 och 180?

 

Något annat att tänka på?

 

Jag kan inte förstå vad det skulle vara för fel på en hård Ikea-säng. Det är vad jag har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade glömt den här tråden. Har inte fixat en ny säng ännu, en sommar kom i vägen...

Någon som har koll på hur bra kvalitet Jensens sängar håller?

 

Finns det andra bättre märken i samma prisklass?

Får du reda på bra sängtips kan du väl skriva in dem här? Jag gör detsamma.

 

Någon som har svar på frågan?

 

Om du som jag har dålig rygg så rekommenderar jag inte ställbara sängar - risk att man inte får den riktigt slätt när man joxar upp och ner och då får man fördjävla ont i ryggen eftersom man "ligger i en båge".

Mmmm, precis sånt kan jag tänka mig att jag skulle råka ut för. Blir ingen ställbar, ett gäng extrafluffiga kuddar får duga.

 

Jag kan inte förstå vad det skulle vara för fel på en hård Ikea-säng. Det är vad jag har.

Säkert inget fel, men jag är trött på halvbilliga saker till halvbra kvalitet. Har betat igenom halva livet nu om allt går som det ska, och en naturlig utveckling med åren är att man kostar på sig livskvalitet i högre grad än tidigare (iaf jag).

 

Ta en 120, du kan ju om du klonkar en kväll råka få sällskap.

 

Själv sover jag sedan länge i tv-soffan, där finns det bara plats för en.

Självklart! :-) Har 120 nu, men om en 90 håller form och spänst mycket bättre än 120 kanske jag tänker om. Sexet löser sig...

 

 

Tacksam för fler sängtips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du reda på bra sängtips kan du väl skriva in dem här? Jag gör detsamma.

Visst. Har varit runt på ett par affärer och provlegat och snackat med försäljare. Rekommenderas! Just nu är jag inne på en Jensen Diplomat kontinentalsäng 160 cm bred.

 

Säkert inget fel, men jag är trött på halvbilliga saker till halvbra kvalitet. Har betat igenom halva livet nu om allt går som det ska, och en naturlig utveckling med åren är att man kostar på sig livskvalitet i högre grad än tidigare (iaf jag).

Exakt min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju inte finnas något mer irrelevant än loggan på en säng. Om "Åsnans" är lika bra som "Hästens" men billigare och med röda rutor så köper jag "Åsnans".

 

Bör man lägga sig på minst 15k för att få en bra kvalitetssäng? Mer?

15k verkar vara en undre gräns på de här ställena, men om man får en som är mycket bättre för 25k så lägger jag det. Däremot >50k har jag jäkligt svårt att föreställa mig någon säng vara värd.

 

finns bilar som kostar 50k, bättre finns för 100k, jäkligt svårt att föreställa mig att någon bil kan vara värd över 150k...;-)

 

Om du tänker in att du ska tillbringa 1/3 av ditt liv i sängen, så kanske kr/timme inte gör så himla mkt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...