Gå till innehåll

"Uppsats" om spelberoende


cobb89

Recommended Posts

Hej allihopa. Har hängt runt här på forumet ett tag och ville bara dela av mig med en uppsats jag skrev i en Psykologikurs i gymnasiet. Det var faktiskt cirka två år sedan jag skrev den så jag hade antagligen skrivit bättre idag. Finns tyvärr inte heller några källor (lite efterblivet jag vet...)

 

Men men. Tänkte posta den här iaf. Jag kommer ihåg att jag tänkte på att det fanns väldigt lite material om detta när jag gjorde efterforskningar. Hoppas den uppskattas av någon iaf!

 

Det finns säkert en del skitsnack i den som man mest skrev för betygets skull. Men jag orkar inte edita bort det nu!

 

Spelberoende

 

Syfte:

 

Syftet med denna uppsats är att upplysa om ett av våra nutida samhällsproblem, spelberoendet. Varför det uppkommer och varför man stannar kvar i beroendet om man inte får hjälp.

 

Jag har valt att skriva om spelberoende eftersom jag själv tycker att det är ett intressant ämne samtidigt som att jag inte har särskilt mycket kunskap om hur beroendet fungerar.

 

Frågeställningar:

 

 

• Vad är spelberoende?

• Vilka symptom utvecklas under beroendet?

• Vilka anledningar ligger till grund för beroendet, varför fortsätter man spela även fast man förstår att konsekvenserna är dåliga?

• Kan man jämföra spelberoende med andra beroenden?

 

 

Spelberoende

 

Alla människor runt om i världen vill må bra, mår man inte bra försöker man ständigt göra något åt det. En del personer studerar kanske mycket för att senare få en så bra utbildning som möjligt, andra jobbar kanske på att gå ner i vikt för att senare må bättre. Viljan att göra det bättre för sig själv får oftast positiva följder, men denna vilja kan också resultera i en väg in i ett beroende. När person börjar spela mår den bra av det, av olika anledningar. Vissa ser det som avslappnande, vissa gör det till en början för att ”lyfta upp den trista vardagen”, andra får en kick av spelandet. Spelen kan kortsiktigt döva känslor såsom ångest och nedstämdhet, men detta kommer i långa loppet istället att resultera i ännu mer ångest då den spelberoende hamnar i sociala eller ekonomiska tvister.

 

En person som är spelberoende har ingen chans att längre kontrollera sin lust att spela, personen spelar för att det är något den behöver för att klara sig igenom sin vardag. Livet kretsar kring spelandet, kanske är det den där kicken personen plötsligt har blivit beroende av. Att skaffa fram pengar till spel är bland det viktigaste som finns, desto mer desto bättre eftersom man då kan vinna mer. Spelberoende ljuger ofta om sitt spelande, både för sig själv och för andra. Just detta påverkar såklart de anhöriga till spelaren, lögnerna blir värre och spelaren kommer i fortsättningen få problem att sköta sitt sociala liv eftersom spelandet tar upp all tid och tankar.

 

Alla spel kan vara beroendeframkallande, till och med spel som bingo. Det har dock visat sig i olika undersökningar att spelen som lockar mest är snabba spel, då det är kort tid mellan att du satsar pengarna och får veta resultatet, exempel på det kan vara spelautomater. Andra spel som också är stor risk att lätt bli fast vid är spel där kunskap ökar chanserna att vinna, exempelvis poker eller hästar.

 

Symptom

Tecken på spelberoende är många, bland annat dessa:

För att du ska få diagnosen spelberoende ska du ha upplevt 5 av dessa tecken.

 

• Du tänker ständigt på spel (tidigare upplevelser, nästa spel eller funderingar på hur du ska skaffa pengar till nästa spel).

• Det krävs allt större summor att spela för, för att behålla spänningen.

• Du har misslyckats flera gånger med att begränsa spelandet eller sluta spela.

• Di blir rastlös eller irriterad när du försöker begränsa eller sluta ditt spelande.

• Du spelar för att slippa tänka på problem eller för att komma ifrån ångest eller nedstämdhet.

• Du återvänder till spel när du förlorat pengar. Du vill ta revansch för förlusten.

• Du har begått brott för att få pengar till spelandet (till exempel stöld, förskingring eller förfalskning).

• Du har äventyrat eller förlorat någon viktigt personlig relation, anställning, möjlighet till utbildning eller karriär på grund av spelandet.

• Du förlitar dig på att andra kan ordna fram pengar för att lösa en ekonomisk kris som har uppstått på grund av spelandet.

 

 

Anledningar till beroendet

 

Det går inte att fastställa om vissa sorters personer har lättare än andra att bli spelberoende, för de flesta börjar spelandet bara som en rolig grej. När spelaren väl kommit in i beroendet används det exempelvis som en flyktväg från personliga problem.

 

Precis som jag nämnde ovan är anledningarna till ett beroende många och därför finns det inte heller något entydigt svar på vilka anledningar som startar ett beroende. En del av anledningarna som finns är:

 

• Behov att fly verkligheten

• Önskan och drömmar om pengar, ett annat liv, lyxliv

• Längtan efter spänning

• Ärftliga orsaker

• Barndomsupplevelser

• Positiv inställning till spel i samhället

• Vad omgivningen frestar med

• Okunskap om riskerna med spel och pengar

 

 

Behov att fly verkligheten

Många spelberoende spelar för att komma bort från verkligheten. Spelet tar tillfälligt bort oron, stressen i deras liv. Detta kan resultera i att spelarna anser att de endast mår bra när de spelar.

Önskan och drömmar om pengar, ett annat liv

Vissa spelare har alltid den där drömmen om ”storvinsten” i siktet, de har ofta känt sig misslyckade i sitt liv och är ute efter bekräftelse. Resultatet av en storvinst skulle då inte bara vara ekonomiskt bra för spelaren utan skulle också resultera i en otrolig uppmärksamhet från omgivningen som spelaren länge velat ha. Detta är något som gör att spelare fortsätter spela även fast det kanske inte går särskilt bra.

 

Enligt en teori av Edmund Bergler (som har skrivit en av de mest omfattande studier om spelberoende) är detta ett undermedvetet motiv för spelandet. Han anser att vissa spelar så pass mycket eftersom spel med pengar aktiverar fantasier om storhet och makt. Precis samma fantasier som man hade som barn. Även fast personerna själva kanske inte tänker på det så ligger det enligt Bergler i det undermedvetna.

 

 

 

 

Längtan efter spänning

Vissa människor söker mer spänning i livet och spelen kan vara dess räddare. Även om man börjar lugnt en gång i veckan kan detta vara början till allt intensivare spel.

 

”Storvinsten” och makten är inte alltid det som är det viktiga för spelarna. Det finns också andra anledningar till varför många spelberoende ökar både sina insatser och satsningsintervaller. Den största anledningen till det är spänningen i spelet. Det största motivet med spelet kanske inte längre är att vinna pengar utan att uppnå ett sorts tillstånd som personen njuter av. Detta kan bli riktigt farligt i längden eftersom när spelaren har vant sig att spela för 500 kronor i veckan är det inte längre spännande och därför ökar han insatsen. Nu spelar det inte längre någon roll om han vinner, insatsen är värd att offras för att uppnå upplevelsen. Detta är väldigt farligt eftersom spelaren då alltid ”belönas” när han spelar. Vinner han inte belönas han ändå med upplevelsen, genom spänningen.

 

Ärftliga orsaker

Man kan inte än veta helt säkert om spelberoende är ärftligt, vissa säger sig tro att det finns en sorts beroendepersonlighet som kan gå i arv. Detta eftersom spelare haft eller har andra beroenden eller att man har släktingar med liknande problem. Om det är av biologiska orsaker vet man dock inte, det skulle också kunna vara en sorts social inlärning. Har man länge fått höra att man ska vara ihärdig, tro på det man gör och kämpa på kanske det är påverkat att man fastnat i beroendet. Teorin om att spelberoende skulle gå i arv är inte allt för otrolig eftersom många andra beteenden faktiskt påverkas av arv.

 

Barndomsupplevelser

Det finns huvudsakligen två sorters barndomsupplevelser som påverkar om en människa har lätt att bli spelberoende eller inte. Den första är helt enkelt vad man har gjort när man varit liten. Har man aldrig någonsin kommit i kontakt med spel är beroendet mindre troligt än om man har följt med föräldrarna på trav eller på någon annan spelform. Man kan då redan i tidig ålder få ett behov av atmosfären och spelandet.

 

Förutom det så spelar det roll om man haft en svår barndom eller inte Har man haft en riktigt svår barndom har man ett större behov av att döva känslor, fly från det dåliga genom att spela istället för att ta tag i problemet och lösa det.

Positiv inställning till spel i samhället

Nu är spelen allmänt accepterade i de flesta samhällen, och detta gör såklart att fler börjar spela. Desto fler som börjar spela, desto fler blir beroende. I Sverige fyller spelen en viktig ekonomisk del för föreningsliv, politiska partier, bolag och staten. Detta gör att samhället accepterar spel ännu mer och spelandet ökar.

 

Inom arbetsliv och kamratgrupper anordnas gemensamma insatser. Detta gör att spelandet helt plötsligt har blivit en del av den sociala samvaron. Att man vill tillhöra en grupp gör att även personer som aldrig skulle spela gör det.

 

Vad omgivningen frestar med

I dagens samhälle är utbudet av spel otroligt stort. Spel syns i varje sport när det visas matcher på tv och i princip i varje reklampaus är det reklamer om spel. Spelen är idag till och med utformade för att de ska locka så mycket som möjligt. Även den otroliga konkurrensen på spelmarknaden gör att spelföretagen utvecklar sina spel och gör dem ännu mer lockande.

 

Okunskap om riskerna med spel och pengar

Dagens kunskap om spelberoende är inte alls så hög som den bör vara. I alla fall inte ”ute på gatan”. Jämför man till exempel med alkohol och drogberoende är motkrafterna där många. Man lär sig i skolan att alkohol och droger är dåligt, men inte spel. Precis som med alkohol är det lättare att fastna i ett spelberoende ju tidigare man börjar. Bristen på upplysning gör därför att spelberoendet ökar eftersom det inte finns särskilt många som faktiskt inser hur allvarligt det är att börja spela i ung ålder.

 

Varför fortsätter spelandet?

 

Svaret på varför man fortsätter att spela är beroende från person till person.

 

Spelberoende har väldigt ofta vissa uppfattningar och tankar som de verkligen tror på. Denna uppfattning gör att de fortsätter spela även fast de förlorar. Ofta är uppfattningarna att fortsatt spelande till slut kommer leda till vinst. Dessa uppfattningar kan delas in i två olika kategorier. Den ena kategorin menar att det är möjligt att påverka rena chansspel, exempelvis spelautomater. Den andra uppfattningen menar att man kan förutsäga ett chansspel. Eftersom spelarna tror att man kan utveckla ökad färdighet i de slumpmässiga spelen, alltså öka sina vinstchanser, fortsätter de spela. Vissa personer tror till och med att det finns geniala spelsystem som kan säkra att man alltid går plus.

 

Någonting som gör att en person fortsätter spela är ”nästan vinsten”. Enligt vissa teorier är det lika beroendeframkallande att nästan vinna som att vinna. När man nästan vinner får man enligt teorin en uppfattning om att man gjort något väldigt bra. ”Jag fick ju trots allt 4/5 rätt”, detta kan stärka tron om att man blivit bättre och smartare eftersom man var så nära. Spelaren är också övertygad att förlusterna faktiskt inte är särskilt stora alls, allt som säger emot det omtolkar spelaren till sin egen favör. Förlusterna nedtonas och bortförklaras medan vinster är bevis på skicklighet.

Ett sätt att nedtona förluster är så kallad tidsmässig förstoring och förminskning. Man lurar sig själv att tro att det går snabbare mellan vinster och långsammare mellan förluster även fast det kanske är tvärtom.

 

Dessa felaktiga uppfattningar är inte de enda. Ett annat vanligt tänkesätt spelare har är ett så kallat selektivt minne, detta är när en spelare minns vinster väldigt bra men glömmer bort förluster. Detta gör att spelaren faktiskt tror att det går bra när den spelar.

 

En annan missuppfattning som gör att folk fortsätter spela är uppfattningen om att man måste vinna efter en lång tids förluster. Detta beror på att många människor är dåliga sannolikhetsbedömmare. Exempel på detta är då folk kastar tärning. Slår man en tärning 15 gånger och det aldrig blir en sexa luras man att tro att nästa ”borde vara en sexa” även fast det inte alls påverkas av de tidigare utfallen. Ett annat exempel på detta kan vara att man ”borde” vinna eftersom man haft otur och förlorat 5 gånger i rad.

Något annat som påverkar spelare till att fortsätta spela är att det är så ”vanligt” att folk vinner otroliga summor pengar. Detta är förståss inte sant om man tänker till helheten. I media presenteras personer som vunnit stora belopp dagligen, men självklart inte hur många som spelat. Detta ger intrycket att storvinsten är vanlig. Att möjligheten till att vinna tillbaka förlorade pengar bara existerar om man fortsätter spela är också något spelberoende tänker på.

 

 

Diskussion:

 

Det pratas lite om spelberoende, varför man blir det och varför beroendet är så svårt att komma ur. Detta gör att alldeles för få personer har en aning om varför det är lockande att spela och varför de känner att de vill satsa mer pengar även efter förluster.

 

Precis som en drog gör att du mår bättre för stunden gör spelandet med pengar. Du uppnår ett tillstånd när du spelar som du enligt dig själv inte kan leva utan, du upptäcker något du inte vill vara utan, vad som än sätts på spel.

 

Medan jag skrev denna uppsats fastnade jag för tre av punkterna under ”anledningar till beroenden”. Dessa tre tror jag är de främsta anledningarna till att beroendet blir så pass allvarligt och ihärdigt som det faktiskt är.

 

Barndomsupplevelserna

 

Hur mycket och på vilket sätt barndomsupplevelser påverkar varför ett spelberoende vidmakthålls är precis som i alla andra fall, beroende från person till person. Men jag tror efter att ha läst om detta beroende att barndomen har en stor betydelse varför personer fortsätter spela.

 

Behov fungerar som drivkrafter bakom människors beteenden. Vissa har starkare behov än andra, och enligt vissa teorier inom motivationspsykologin beror detta på hur behoven tillfredställdes när man var liten. Detta kan jag koppla samman med spelberoende. Som jag skrev förut spelar många för att nå makt, rikedom och en social acceptans i omgivningen. Spelarna kan möjligtvis fått ett underskott av något av detta när de varit små och gör nu utan att själv kanske inse det allt för att uppnå detta läge.

Skulle detta stämma skulle det kanske vara ännu en teori på varför spelberoende inte nöjer sig även fast de har vunnit en del pengar. Enligt teorin om behov kommer en person som varit utan ett behov när den varit liten förmodligen aldrig bli kvitt behovet, även fast det tillfredställs. Personen har alltså ett otillräckligt behov av makt och pengar, vilket skulle göra att han fortsätter spela för att försöka vinna ännu mer pengar.

 

Även i andra sammanhang skulle man kunna koppla ihop spelberoende med motivationspsykologi. Att spela spel som påverkas av kunskap kan för utövaren vara en väg att försöka sig på självförverkligande. Vilket är när man bevisar för sig själv att man kan något. Spelaren kanske helt enkelt har ett stort behov av att förverkliga sig och använder spelen för att försöka göra det. När man då gång på gång misslyckas skulle det kunna resultera i att man blev ännu mer besatt av att vinna tillbaka pengar för att tillslut bevisa för sig själv att man kan.

 

Detta skulle kunna förklara många av symptomen till beroendet, exempelvis: ”Du har misslyckats flera gånger med att begränsa spelandet eller sluta spela” och ” Du återvänder till spel när du förlorat pengar, du vill ta revansch för förlusten”

 

 

Spänningens inverkan

 

Alla människor söker efter olika saker, vissa behöver mycket kärlek, andra söker uppskattning medan vissa vill ha spänning. Efter att ha studerat detta ämne tror jag att det är ett av de farligaste hoten inom ett beroende. Att man börjar satsa mer för att uppnå ett visst tillstånd kan göra att vem som helst fastnar i ett beroende.

 

Är man drog- eller alkoholberoende söker man ett fysiologiskt tillstånd genom att ta sin drog. Med spänningen i spelberoendet händer samma sak, man måste spela för att uppnå det tillståndet precis som en drogberoende måste ta sin drog.

 

Det är vanligt att en drogberoende behöver starkare droger efter ett tag eftersom den blir ”van” med sin nuvarande drog. Även de spelberoende blir van med spänningen, och behöver därför mer spänning. I drogmissbruket skulle detta vara antingen att byta drog eller inta drogerna oftare. I spelberoendet gör detta att du måste satsa mer pengar eller spela oftare.

 

På detta sätt kan man jämföra de olika beroendena med varandra även fast drog- och alkoholberoendena är fysiologiskt och spelberoendet är psykologiskt. Den beroende gör för sig själv sitt beroende fysiologiskt även fast det egentligen ligger i psyket.

 

Okunskapernas inverkan

 

Nånting som jag personligen blivit förvånad över när jag skrivit uppsatsen är att man faktiskt inte har någon aning alls om varför personer utvecklar ett spelberoende samt hur allvarligt det kan påverka ens psyke. Spelandet påverkar människans sätt att tänka. Den glömmer bort förluster och kommer ihåg vinster, tror att den kan påverka chansspel och tycker att den har gjort något bra när den nästan vunnit. Spelarna använder spelen som sätt att lösa problem såsom att en närstående dött, istället för att istället bearbeta sorgen.

 

Varför människans psyke påverkas så starkt behövs det forskas mer om ingående, men varför så många blir beroende finns det ändå ett enkelt svar på.

 

Jag tror inte att spelberoendet utvecklas för att ens tankesätt blir annorlunda, men det vidmakthålls på grund av det. Detta låter man hända för att man inte vet att hur allvarligt psyket påverkas. Skulle fler personer faktiskt veta om att ett spel kan vara lika beroendeframkallande som en drog skulle förmodligen färre fastna i beroendet. För att folk ska förstå att spelen är så pass beroendeframkallande måste anledningarna till beroendet bli mer allmänna.

 

Okunskaperna tror jag är en av de främsta faktorerna till att så många idag är så pass spelberoende som de är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl iofs så man skriver en uppsats, eller brukar du hitta på egna saker? :P

 

Det är ju det man ska göra när man skriver uppsats. Dra egna slutsatser, egna undersökningar eller intervjuer.

 

Om man bara återberättar vad någon annan skrivit är det inget bra arbete. På högre nivåer så får man enbart användas sig av andras uppgifter för att fakta och tekniska förklaringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju det man ska göra när man skriver uppsats. Dra egna slutsatser, egna undersökningar eller intervjuer.

 

Om man bara återberättar vad någon annan skrivit är det inget bra arbete. På högre nivåer så får man enbart användas sig av andras uppgifter för att fakta och tekniska förklaringar.

 

Det är det enda det handlar om på högre nivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju det man ska göra när man skriver uppsats. Dra egna slutsatser, egna undersökningar eller intervjuer.

 

Om man bara återberättar vad någon annan skrivit är det inget bra arbete. På högre nivåer så får man enbart användas sig av andras uppgifter för att fakta och tekniska förklaringar.

 

 

Egna slutsatser, i diskussionen kanske ja. I en essä får man ha egna hela vägen.. (om jag förstått det rätt)

 

Jag var för övrigt 16 år (1an gymnasiet) när jag skrev denna så kan väl inte påstå att den tillhör kategorin "på högre nivåer" heller

 

Slipa till den så kan den säkert bli riktigt bra iaf. Den gjorde iaf att jag fick MVG i Psykologi A.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...