Gå till innehåll

Recommended Posts

• Svars 81
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

heh, jag har haft problem med AAxx.. men mest för att jag får inte in nog med deg preflop som jag vill få in. Och därmed hamnar i en knepig situation postflop då man t.ex väljer att cbetta och får mothugg.. Man vill gärna se spew i fi's ögon men det är det i princip nästan aldrig, och leder du just nu så är det inte med mycket.

Polarn har spelat mkt highstakes omaha och lärt sig spelet den hårda vägen utan att läsa böcker men det tog honom inte lång tid att inse att du bör limpa i tidig pos med AAxx och hoppas på en potraise från sena positioner för att sedan shippa det om du är under 100bb t.ex. Eller vara i sen pos och potta för att sedan ändå spela postflop relativt 'vaksamt'. AAxx är inte en särskilt het hand om du inte får in som gdaily säger med flera väldigt mkt pre.. Annars är det bättre spela handen passivt med limps/ hoppas på Axx träff och spela med en maskerad toptriss. Alternativt checkfolda flopar som inte tilltalar, du har ju trots allt investerat väldigt lite i potten.

edit: Nu har jag säkert sagt massa felaktigheter i ovanstående tips.. men drog bara mig till minnes lite enkla AAxx tips jag fick från en som jag höjer till skyarna som omahaspelare till en rookie som mig då det var en av de händer jag whinade mest på att jag alltid förlorade... han måste nog ha "rolleye'd" rätt hårt innan han på mycket snällt sätt försöker förklara hur jag kan spela AAxx bättre.

edit2: det är till exempel väldigt standard hos många att limpa AAxx i sen position. vad xx är har enorm betydelse.

Postad

......Nu har jag säkert sagt massa felaktigheter i ovanstående tips.. ..

:)

Nix, well said!

(Förutom jag aldrig skulle rekommendera att limpa i sen pos i ohöjd pott under annat än mycket speciella omständigheter... jag menar att de flesta dugliga spelare höjer alla starka starhänder i sen pos. AAxx är ju en av dessa, även med halvdana sidokort.)

Postad
heh, jag har haft problem med AAxx.. men mest för att jag får inte in nog med deg preflop som jag vill få in. Och därmed hamnar i en knepig situation postflop då man t.ex väljer att cbetta och får mothugg.. Man vill gärna se spew i fi's ögon men det är det i princip nästan aldrig, och leder du just nu så är det inte med mycket.

Polarn har spelat mkt highstakes omaha och lärt sig spelet den hårda vägen utan att läsa böcker men det tog honom inte lång tid att inse att du bör limpa i tidig pos med AAxx och hoppas på en potraise från sena positioner för att sedan shippa det om du är under 100bb t.ex. Eller vara i sen pos och potta för att sedan ändå spela postflop relativt 'vaksamt'. AAxx är inte en särskilt het hand om du inte får in som gdaily säger med flera väldigt mkt pre.. Annars är det bättre spela handen passivt med limps/ hoppas på Axx träff och spela med en maskerad toptriss. Alternativt checkfolda flopar som inte tilltalar, du har ju trots allt investerat väldigt lite i potten.

edit: Nu har jag säkert sagt massa felaktigheter i ovanstående tips.. men drog bara mig till minnes lite enkla AAxx tips jag fick från en som jag höjer till skyarna som omahaspelare till en rookie som mig då det var en av de händer jag whinade mest på att jag alltid förlorade... han måste nog ha "rolleye'd" rätt hårt innan han på mycket snällt sätt försöker förklara hur jag kan spela AAxx bättre.

Tror inte att problemet är handen AAxx utan mer allmänt hur man hanterar postflopspelet.

edit2: det är till exempel väldigt standard hos många att limpa AAxx i sen position. vad xx är har enorm betydelse.

Limpa AAxx i sen position?? Skulle det vara standard? Kan inte minnas när jag senast såg en bra spelare göra det faktiskt.

AAxx är den överlägset största vinsthanden för mig om man tittar på totala vinsten.

Knappast särskilt bra att göra det i tidig pos heller imo. Bättre att bli återhöjd ju.

Det stora problemet för många verkar vara att motståndaren kan sätta er på AA. Höj och återhöj fler händer. Åtminstone förbi den gränsen där de kan sätta er på handen.

Och att bara vara trygg med AA när man kan få in massa preflop är lite märkligt tycker jag, för så svårt kan det ju inte vara att folda.

AAxx är en hand som alla andra, fast lite bättre, och ska inte jämföras med AA i holdem. Övning ger färdighet, syna deras allin när du har AA + nötdraget mot deras K-höga drag och folda mot deras set då du inte har nån redraw :)

" AAxx är inte en särskilt het hand om du inte får in som gdaily säger med flera väldigt mkt pre.. Annars är det bättre spela handen passivt med limps/"

Har du någonsin sett nån bra PLO-spelare spela AAxx så jämt?

Imo är det bara bra om du inte kan spela handen.

Postad

att limpa dåliga AAxx är inte direkt ovanligt. Du får inte in 30% eller mer av stacken genom att potta du vet. Oavsett position är det många som spelar den dåliga mängden AAxx rätt så passivt. pottar du i early pos och får 2 synare bakom, vad ska du då göra med AAxx i det närmaste 75% av alla biasfloppar?

Annat problem med AAxx utan massa andra combodraws är exempelvis när du blir återhöjd då du har pottat pre i sen pos och fått 1 eller 2 synare, och det kommer en flop liknande dem gdaily har beskrivit, du är "at best 45/55" men ligger jävligt risigt till nästan alltid och du får framförallt riktigt svåra beslut.

Klart det går att spela AAxx mer optimalt än vad jag förespråkar, men du går i alla fall inte i rookiefällor och överspelar handen om du ställer dig skeptisk till handen i omaha från början.

Personligen:) har jag problemet att jag spelar omaha för att jag är sugen på action, och då blir det mkt pottningar från min sida så jag spelar inte riktigt på det sättet jag försöker få kontextus till att aproacha sina AAxx som inte är top of the line. AA89 ds spelar ju sig självt liksom.

btw johanlj, räcker det med att ha varit 25/50 plo regular i 3 år för att vara godkänd? Isf. Ja det finns spelare som spelar många AAxx passivt.

edit: jag drar mig ur debatten nu i alla fall, försökte bara tipsa kontextus hur han kan spara sig lite pengar genom att undvika överspela AAxx. Jag själv lider av det dilemmat och jobbar på det så tänkte det kunde vara av godo.. tänker inte ge mig in i någon djup diskussion huruvida man egentligen SKA spela AAxx där alllt kommer sluta med 'lol, kanske om man suger snopp i omaha ska man spela AAxx så... rofl... börja med patiens'

Postad
Limpa AAxx i sen position?? Skulle det vara standard? Kan inte minnas när jag senast såg en bra spelare llimpa överhuvudtaget och särskilt inte AAxx i sen pos..

.

fixed your post lite...

Skulle vilja se den bra spelare som limpar AAxx i sen position, klart man kan göra det och balansera med att limpa lite random rundowns med men varför krånga till det liksom. Är garanterat mindre värde i norma games.

Postad

limpen öht bör vara en del av din arsenal i omaha, sedan är det som du säger grey, antagligen mkt mindre värde med att spela AAxx passivt... Jag vill dock påpeka att jag yrkar verkligen inte på att limpa starka AAxx... men jag tycker du kan spela AA29 alla fyra olika suits sjukt passivt för det är milt sagt en riktig skithand postflop.. folk pratar verkligen om AAxx som om de vore nöten i omaha.. tiltande.

Och som det är i alla högre games en hög frekvens av duktiga spelare och då är det väl inte så dumt att balansera dig lite grann? Och varför sätta dig i en situation med ovannämnda hand AA29 offsuits postflop mot duktiga spelare med djupa stackar? är ju upplagt för katastrof, spika a't or toss it i'd say.

Bommar du A't med en så svag hand postflop så gör du ju handen till en bluff direkt, ganska optimistiskt att tro att paret ska stå i omaha.