Gå till innehåll

Pokerböcker


Wipen

Recommended Posts

Mitt första inlägg på det här forumet då.

 

Har en lite fråga angående pokerböcker, har läst två stycken än så länge men skulle gärna vilja ha lite tips på fler bra böcker man kan läsa och få en ännu djupare förståelse för spelet.

 

Böcker jag läst:

- Play Poker Like the Pros by Phil Hellmuth

- Winning Low-Limit Hold'em by Lee Jones

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt första inlägg på det här forumet då.

 

Har en lite fråga angående pokerböcker, har läst två stycken än så länge men skulle gärna vilja ha lite tips på fler bra böcker man kan läsa och få en ännu djupare förståelse för spelet.

 

Böcker jag läst:

- Play Poker Like the Pros by Phil Hellmuth

- Winning Low-Limit Hold'em by Lee Jones

 

Tack på förhand.

 

Efter att ha spelat poker online några månader läste jag Lee Jones bok, och Hellmuth's Texas Hold'em (som innehåller omarbetade delar från ovanstående bok), och de gjorde båda mer skada än nytta.

 

"No Limit Hold'em theory and practice" av Sklansky och Miller, och Sklanskys "The theory of poker", är båda böcker som faktiskt tar upp verkliga aspekter på spelet, vad de innebär och de olika taktiska överväganden och 'tekniker' som pokerspelare gör. Att ta till sig det i praktiken är en annan sak, min winrate sjunker iallafall var gång jag läst en ny bok. Men resultatet var inte lika katastrofalt som efter att ha läst Lee Jones :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda böckerna du nämner är riktiga nybörjar böcker.

 

 

Nämn vilket pokerspel du är mest intresserad av att lära. (Bäst att lära sig ett spel i taget enligt mig)

 

Sitter mest och spelar Texas Hold'em. SNG och frirulle tuneringar. Kom på plats 19 i Nordic Freeroll på PokerStars här om kvällen så helt nybörjare är jag väl inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De allra bästa böckerna för en relativ nybörjare inom No Limit Texas Hold'em är:

 

Dan Harringtons två turneringsböcker - finns nu på svenska...dem är dessutom roliga att läsa, då du får övningsexempel hela tiden.

 

När jag började så läste jag dessutom också Phil Gordon's Green book, men nu i efterhand så är nog inte den något måste....

 

Köp Dan Harringtons böcker, det är de som gett mest i alla fall inom turneringspoker i No Limit Texas Hold'em.

 

Vill du sedan lära dig lite mer om olika varianter, så läs Super System2 (Doyle Brunson m fl) - en bibel inom poker, inget snack om saken.

 

//Macess

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara fortsätta kommentera valet av pokerböcker.

 

En av de absolut bästa turneringsspelare i Texas hold'em NL är Phil Hellmuth inget snack om den saken. Men som författare så tycker jag han är kass, jag tror mig också veta anledningen till detta.

Han har helt enkelt inte förstått sin storhet (diva till trots), han är helt fenomenal på att läsa folk...that's it.

 

Vill man lära sig det så läs Mike Caro's böcker (hans kapitel i Super System2 räcker långt det med), det är också därför ovan nämnda Phil aldrig kommer att lyckas i de riktigt höga cash games (se High stakes poker), därför att där förekommer inte alla dessa tells lika tydligt...

 

Men det är mina åsikter..och alla håller säkert inte med.

På tal om böcker man skall akta sig för, så kan man ju också försöka undvika "Kill Phil"(författare har jag glömt), vars spelsystem jag inte ger mycket för.

 

//Macess

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De allra bästa böckerna för en relativ nybörjare inom No Limit Texas Hold'em är:

 

Dan Harringtons två turneringsböcker - finns nu på svenska...dem är dessutom roliga att läsa, då du får övningsexempel hela tiden.

 

När jag började så läste jag dessutom också Phil Gordon's Green book, men nu i efterhand så är nog inte den något måste....

 

Köp Dan Harringtons böcker, det är de som gett mest i alla fall inom turneringspoker i No Limit Texas Hold'em.

 

Vill du sedan lära dig lite mer om olika varianter, så läs Super System2 (Doyle Brunson m fl) - en bibel inom poker, inget snack om saken.

 

//Macess

 

Det heter för i DE inte DEM. Att folk har så jävla svårt för det där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...