Gå till innehåll

Svårt att sjunga och spela gitarr samtidigt


juttis

Recommended Posts

Har lirat gura i 16 år. Mitt tips är att först lära dig antingen texten eller ackorden. Kan bli svårt om man inte kan något av det. Lär dig spela eller sjunga låten som ett rinnande vatten först så lägger du på resten sen.

 

Och kom ihåg: Är man trubadur spelar det ingen roll om du sjunger dåligt, det är själva liret brudarna gillar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och kom ihåg: Är man trubadur spelar det ingen roll om du sjunger dåligt, det är själva liret brudarna gillar!

Urk. Något av det mest irriterande och avtändande jag vet är självutnämnda trubadurer som får för sig att de är festens centrum och att alla vill höra deras fylletolkning av någon uttjatad dänga. Har du fått många ligg med hjälp av guran?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Urk. Något av det mest irriterande och avtändande jag vet är självutnämnda trubadurer som får för sig att de är festens centrum och att alla vill höra deras fylletolkning av någon uttjatad dänga. Har du fått många ligg med hjälp av guran?

 

Jag har fått två, fast jag spelar bas :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1

Inte ligg, alltså, men "killen med gitarren"...fy hondan. Rälamög. Rullebör. Lundapåg.

 

Urk. Något av det mest irriterande och avtändande jag vet är självutnämnda trubadurer som får för sig att de är festens centrum och att alla vill höra deras fylletolkning av någon uttjatad dänga. Har du fått många ligg med hjälp av guran?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du bara kompa är det väl inga problem att sjunga samtidigt?

 

Eller är det problem där, med komp också?

I så fall får du nog problem öht.

 

Då måste du sätta kompet, utan att tänka, så du kan tänka enbart sången o då är det nöta som gäller.

 

Jag har samma problem, men inte med komp, dock med slingor, och basgångar i hop med sång.

 

Men det går att träna, kolla Geddy Lee I Rush.

 

 

Bara att träna :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag antar att det bara är att nöta på liksom. Grejen är att jag tycker att jag behärskar sången och gitarren hyggligt var för sig men så fort jag ska kombinera skiten så blir det pannkaka. Högerhanden glömmer helt plötsligt bort det strummingmöster som den kunde 2 sekunder innan jag börjar sjunga, varför jag börjar misstänka en hjärnskada typ :)

 

Jag gissar hursomhelst att när man har lärt sig spela och sjunga en låt så blir nästa lite enklare osv.. hoppas det iaf.

 

Har som mål att kunna minst två låtar mer eller mindre felfritt till sommarn. Låten som jag plågar grannarna med för tillfället är Sweet Child O Mine (kompversionen) :)

 

Edit: Är det en bra ligg-låt förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, vilken låt tror ni är absoult bäst att lära sig på akustisk gitarr om man vill ligga? Alltså, vilken låt har bäst sexavkastning? :)

 

Målgruppen är nog Stockholmstjejer i 22-26 årsåldern. Faktorer som; politisk tillhörighet, yrke etc. får anses ovidkommande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Urk. Något av det mest irriterande och avtändande jag vet är självutnämnda trubadurer

 

Jag vet, det var därför jag skrev det. ;)

 

Förresten, vilken låt tror ni är absoult bäst att lära sig på akustisk gitarr om man vill ligga? Alltså, vilken låt har bäst sexavkastning?

 

Hmm... bra fråga. Save Tonight med Örnögat är enkel och funkar fint. Annars är Håkan Hellström en bra "brudmagnet" om man nu orkar förnedra sig till att spela skräpet.

 

Låten som jag plågar grannarna med för tillfället är Sweet Child O Mine (kompversionen)

 

Men pls vilket rookie mistake. Just den låten är ju totalt värdelös utan introt. Skärp dig för fan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fått många ligg med hjälp av guran?

 

Inte ett enda. När jag skulle lira för min blivande sambo på typ tredje dejten skrattade hon bara åt mig.

 

Kom på nöt-brud-lockar-akustiska-låten nu: When you say nothing at all. Den kan man köra med sådär härligt kvidande stämma också.

 

Nu på valborg var jag på fest hos en polare med en massa folk jag inte kände. Polarens brorsa är musiker och har en hel studio hemma. Efter ca två timmar insåg vi att vi hade en trummis, en keyboardist och två gitarrister. Inga jävla hobbymusiker heller utan duktiga pågar. Slutade med att vi fyra satte oss i en hörna och jammade lite blues akustiskt på låg volym. Som bakgrundsmusik liksom. Det var sjukt uppskattat (faktiskt!).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit i brudarna. Lira en hjärtskärande blues. Lägg ifrån dig gitarren och storma ut från festen med ett hårt sammanbitet ansikte och en tår i ögonvrån! När ryktet sprider sig om din sorti kommer du få ligga med vem du vill bland Stockholms horder av EMO-kids. På köpet vinner du med all sannolikhet den prestigefyllda tävlingen "först in på 90-talet".

 

gl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara övning som gäller. Börja med väldigt simpla låtar o jobba sig uppåt i svårighetsgrad. Vanlig tre-ackords-rock (typ enklare Lundell, Springsteen etc.) funkar bra till en början.

 

Ang liggfaktorn så hade jag en oslagbar låt för 10-talet år sen, "Långt Härifrån" har säkert gett mig hälften av de ons jag haft...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Målgruppen är nog Stockholmstjejer i 22-26 årsåldern. Faktorer som; politisk tillhörighet, yrke etc. får anses ovidkommande.

Kanske kan det här tjäna som inspiration för dig?

http://youtube.com/watch?v=ORtwnuaKimw

Lägg också märke till detaljerna runtomkring, t ex mängden öl på bordet och piratflaggan i bakgrunden. Det är helheten som är viktig, inte bara låtvalet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom på att nöten förmodligen är att lära sig en låt på typ italienska eller franska. Kanske en sorglig låt på franska eller italienska. Det borde medföra att man får med maximalt med babe-attraheringselement.

 

Hmm... :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, vilken låt tror ni är absoult bäst att lära sig på akustisk gitarr om man vill ligga? Alltså, vilken låt har bäst sexavkastning? :)

 

Målgruppen är nog Stockholmstjejer i 22-26 årsåldern. Faktorer som; politisk tillhörighet, yrke etc. får anses ovidkommande.

 

Under the bridge, tämligen lätt att spela/sjunga..

 

http://www.youtube.com/watch?v=BpiDSX6pcyc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...