Gå till innehåll

Recommended Posts

hej !

har en fråga om hur ni spelar AK i följande senario 6 mana bord 1-2$

 

spelare med AK höjer till 8

knappen höjer till 24

blindar foldar

spelare med AK höjer till 65

knappen går all in 176

vad ska spelare med ak göra ??

 

orsaken till att jag frågar är att jag tycker att jag får syn för ofta i detta senario satt jag på knappen med KK (Inte för att klaga över det men ändå)

hade jag haft AK hade jag tänkt att jag i bästa fall hade 50/50 och foldat vad gör ni som spelar mycket och varför

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej !

har en fråga om hur ni spelar AK i följande senario 6 mana bord 1-2$

 

spelare med AK höjer till 8

knappen höjer till 24

blindar foldar

spelare med AK höjer till 65

knappen går all in 176

vad ska spelare med ak göra ??

 

orsaken till att jag frågar är att jag tycker att jag får syn för ofta i detta senario satt jag på knappen med KK (Inte för att klaga över det men ändå)

hade jag haft AK hade jag tänkt att jag i bästa fall hade 50/50 och foldat vad gör ni som spelar mycket och varför

 

Utan några reads hade jag synat med AK där. Vi får 2,2 mot 1 i pottodds och det räcker ju gott mot t.ex. {QQ+,AK}.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AK synar här.

 

Anledningen är att han har potodds 111/352=0,32.

 

Mot alla par QQ och under har han runt 50% EV och då måste han syna med hänsyn till potoddsen.

 

Mot KK har han 30% och då är det i princip ett nollbeslut.

 

Mot AA har han runt 10%.

 

Mot AK är det i princip split så EV är 50%.

 

Har du HD QQ-AA och AK här så har han pottodds för syn.

Du har 6 olika kombinationer QQ, 3 olika kombinationer KK, 3 olika AA, 9 olika kombinationer AK.

 

[(6*0,5)+(3*0.3)+(3*0,1)+(9*0,5)]/21=(3+0,9+0,3+4,5)/21=8,7/21=0,41

 

Så i princip ska man ha 40% potodds för att syna. Dessutom menar Harrington att man alltid ska lägga till 10% för bluff o skräp vilket ger 50%, men som sagt, även utan skräp i HDn så räcker potoddsen för syn.

 

Edit:

Även mot en HD på enbart QQ-AA har du runt 30% i EV så även där har du i princip en syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vem är det som har lärt alla säga detta? glimne? känns som inte ens han skulle säga det....

 

Det där är faktiskt inte helt fel, för om vi räknar på en HD med enbart QQ-AA så har man i bästa fall 50% mot den sämsta handen i den HD.n.

 

Vad folk glömmer alltid är dock dels att man spelar mot en HD samt att man även måste ta hänsyn till potoddsen, och då är 50% nästan alltid en måste-syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är faktiskt inte helt fel, för om vi räknar på en HD med enbart QQ-AA så har man i bästa fall 50% mot den sämsta handen i den HD.n.

 

men siffran är ju tagen ur luften och helt oanvändbar?!? dessutom så missar alla relevanta grenar i trädet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så man kan 4betta AJo sjukt lönsamt... :D

 

Menar du det på riktigt eller? 4betar personligen hellre A3s än AJo och foldar mot omslag... Med AJ så kommer man i så knepiga situationer.

Fast sen så är jag inte helt hemma på det där med 4betsranger. Du är ju mkt bättre än mig så vill du utveckla så får du gärna göra det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du det på riktigt eller? 4betar personligen hellre A3s än AJo och foldar mot omslag... Med AJ så kommer man i så knepiga situationer.

Fast sen så är jag inte helt hemma på det där med 4betsranger. Du är ju mkt bättre än mig så vill du utveckla så får du gärna göra det!

 

OMG, snälla gå INTE in på det här med heltok.

Att 4-betta AJo är hans fetish och frågar du så kommer det gigabytes med HH, grafer och Pokerstove-uträkningar.

 

Just let it be.... for the greater good :)

 

EDIT: Att folda efter 4-bet är vanligen ingen bra idé såvida man inte är RIKTIGT djup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menade var väl att med vanliga internetstacks, a la 100 BB, är man nästan alltid committed om man 4bettar.

 

4-bettar man till 25bb så behöver man typ 37-38% (75/200 = 0.375) vinstchans för att göra synen EV0.

Säg att man 4-bettar 86s då har man 30% vinstchans vs en pushrange som är AQ+ 99+.

Så nej man är inte alltid commitad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stack 200,

 

Bet 8, 3bet 24, 4bet ???

 

Att mini-4-betta kan väl inte vara en bra idé för vad lär Fi folda som han 3-bettat med?

 

Och allt över 67 comittar? (1/3 av stack inne pre).

 

sitter du i pos är det ju inget fel alls att min4betta, kan va det bästa i många situationer... Dock så är en min4bet där till 40, medans 67 som du säger comittar, finns ju en del däremellan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stack 200,

 

Bet 8, 3bet 24, 4bet ???

 

Att mini-4-betta kan väl inte vara en bra idé för vad lär Fi folda som han 3-bettat med?

 

Och allt över 67 comittar? (1/3 av stack inne pre).

 

bara fiskar bettar 8. men som svar på din fråga.. raisa till 50 då. så har man bara inne 25% av stacken och kan alltså vika alla händer med under 37.5% eq mot en shoverange.

 

om du menar att fi synar 100% av sin 3betting range så YAY. vi får spela en stor pot med en range som är starkare än fi:s range.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara fiskar bettar 8.

 

????

 

Det optimala är att kunna höja så mycket som möjligt och ändå få syn när motståndaren är ur Pos. Men självklart funkar inte det mot bra spelare eftersom de bara foldar då. Men MOT fiskar som inte vet det så ska/kan man höja mycket!!!?

 

Eller missförstod jag dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för era synpunkter har förhoppningsvis blivit lite klokare lite krånglig matte bara vem har tid att räkna ut det när man spelar på nätet och har typ 15 sec att bestämma sig

 

därför man har gjort matten innan så slipper gissa vid bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...