Gå till innehåll

Karensdagar


jon123

Recommended Posts

Hallå,

 

Jag undrar hur de allmänna reglerna är kring karensdagar. Min bror är nämligen i en dispyt med sin arbetsgivare. Situationen ser ut såhär:

 

Han skulle arbetat 10:30-19:00 men gick hem vid 14:00 tiden pga sjukdom och var sedan frånvarande från arbetet i fem dagar. Dock räknades ej dagen han gick hem som en karensdag enligt hans arbetsgivare.

 

Hur räknar man egentligen?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå,

 

Jag undrar hur de allmänna reglerna är kring karensdagar. Min bror är nämligen i en dispyt med sin arbetsgivare. Situationen ser ut såhär:

 

Han skulle arbetat 10:30-19:00 men gick hem vid 14:00 tiden pga sjukdom och var sedan frånvarande från arbetet i fem dagar. Dock räknades ej dagen han gick hem som en karensdag enligt hans arbetsgivare.

 

Hur räknar man egentligen?

 

Tack på förhand!

Vågar inte sæga om olika arbetsgivare kan ha olika regler men så hær fungerade det på min førra arbetsplats (kommunalt anstælld): i din brors fall hade dagen som han gick hem på ræknats som karensdag. Han hade fått løn fram till kl 14.

 

Arbetsgivaren har rætt att utkræva sjukintyg från lækare from førsta sjukdagen om arbetsgivaren misstænker att arbetstagaren fejkar.

 

Førbannade norska tangentbord!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå,

 

Jag undrar hur de allmänna reglerna är kring karensdagar. Min bror är nämligen i en dispyt med sin arbetsgivare. Situationen ser ut såhär:

 

Han skulle arbetat 10:30-19:00 men gick hem vid 14:00 tiden pga sjukdom och var sedan frånvarande från arbetet i fem dagar. Dock räknades ej dagen han gick hem som en karensdag enligt hans arbetsgivare.

 

Hur räknar man egentligen?

 

Tack på förhand!

 

Kolla med facket vad som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget att göra med vilken arbetsgivare man har.

 

Det är reglerat enl. lag.

 

Om man går hem innan arbetstidens utgång så räknas den återstående tiden som karensdag.

 

Så i nämda exempel i op så har arbetsgivaren fel.

Endera så försöker han spara lite pengar genom att skita i lagen, eller så är han bara en synnerligen obildad arbetsgivare,så jävla svårt är det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget att göra med vilken arbetsgivare man har.

 

Det är reglerat enl. lag.

 

Om man går hem innan arbetstidens utgång så räknas den återstående tiden som karensdag.

 

Så i nämda exempel i op så har arbetsgivaren fel.

Endera så försöker han spara lite pengar genom att skita i lagen, eller så är han bara en synnerligen obildad arbetsgivare,så jävla svårt är det inte.

 

Riktigt så enkelt är det inte va,då skulle du i princip kunna åka till jobbet sjuk och lägga dig i vilo/sjukrummet fram till 14:00 och hävda att karensen ska börja gälla då fast du inte gort ett handtag på hela förmidagen.

Finns en tidsregel för hur det ska räknas om jag inte har helt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en tidsregel för hur det ska räknas om jag inte har helt fel.

 

Du har fel.

 

 

INFÖRANDE AV EN KARENSDAG

 

 

Definition

 

 

Fr o m 1993-04-01 införs en karensdag såväl i Lagen om sjuklön (SjLL) som i Lagen om allmän försäkring (AFL). Detta innebär att sjuklön ska utges med 0 kr för den första sjuklöneberättigande dagen i sjuklöneperioden. För den som inte är berättigad till sjuklön enligt SjLL innebär det att inte heller sjukpenning ska utges för den första sjukpenningberättigade dagen i sjukperioden.

 

 

Enligt SjLL är rätten till sjuklön inte förenad med något krav på att sjukfrånvaron skall ha varat viss minsta tid under en dag.

 

Begreppet karensdag behöver således inte innebära en hel dags frånvaro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fel.

 

 

INFÖRANDE AV EN KARENSDAG

 

 

Definition

 

 

Fr o m 1993-04-01 införs en karensdag såväl i Lagen om sjuklön (SjLL) som i Lagen om allmän försäkring (AFL). Detta innebär att sjuklön ska utges med 0 kr för den första sjuklöneberättigande dagen i sjuklöneperioden. För den som inte är berättigad till sjuklön enligt SjLL innebär det att inte heller sjukpenning ska utges för den första sjukpenningberättigade dagen i sjukperioden.

 

 

Enligt SjLL är rätten till sjuklön inte förenad med något krav på att sjukfrånvaron skall ha varat viss minsta tid under en dag.

 

Begreppet karensdag behöver således inte innebära en hel dags frånvaro.

 

Vet inte om jag trasslade in mig lite där,vad jag menade var att du kan inte komma till jobbet 0700 och gå och lägga dig i vilorummet eller nåt liknande fram till 1400 och räkna med att karensen börjar gälla från 1400.

Om du istället är arbetsför fram till 1400 så ska karensen börja räknas därifrån vilket innebär att du inte förlorar hela dagen i karens.

Så funkar det där jag jobbar och på många andra ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag trasslade in mig lite där

 

Det gör du

 

vad jag menade var att du kan inte komma till jobbet 0700 och gå och lägga dig i vilorummet eller nåt liknande fram till 1400 och räkna med att karensen börjar gälla från 1400.

 

Om arbetsgivaren betalar dig lön till kl 14.00 så är det precis vad du kan.

Om arbetsgivaren ej betalar dig lön till kl 14.00 så beror det på att du är sjuk/ ej arbetsför och i så fall blir det sjuklön idetta fall karensdag hela dagen om du ej bedömts arbetsför /fått lön för del avdagen.

Om du är sjuk hemma eller i arbetets vilorum hör inte till frågan.

 

Om du istället är arbetsför fram till 1400 så ska karensen börja räknas därifrån vilket innebär att du inte förlorar hela dagen i karens.

 

Det är ju precis vad jag skrev ovan, varför upprepa något som vi alla andra redan vet?

 

.

Så funkar det där jag jobbar och på många andra ställen.

 

Ha,Ha fattar du fortfarande ingenting...

Det är inte arbetgivaren som bestämmer det är reglerat enligt lag.

 

Du hade fel KenHag, no big deal, sluta trassla in dig i skrattretande försvarstal det blir bara värre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...