Gå till innehåll

Disciplinerad übermicrogrinder


mICROMAN

Recommended Posts

Det var nu ungefär ett år sedan jag började spela poker. Jag var då 16 år gammal och det var FL på SvS, under farsans namn som gällde. Jag spelade bort ett par hundralappar men bestämde mig efter det för att istället spela frirullar och leta några no-deposit bonusar.

 

Jag hittade några bonusar mellan $10-20 på olika siter, som förr eller senare spelades bort. I slutet på Juni lyckades jag klonka en tredjeplats i en frirulle på B2B som gav mig €60. Jag pendlade som en jojo mellan €10-100 i någon månad innan jag bestämde mig för att byta nätverk till iPoker. Med ca $100 spelade jag $5.5 och $11 SnG's.

 

Sedan dess har jag hoppat runt på alla möjliga nätverk och skins med en rulle som fortsatt att pendla mellan $700-$10. Jag gjorde för några veckor sedan mitt första uttag på ca $250 p.g.a. att jag gjorde av med studiebidraget alldeles för fort och var i behov av pengar. Jag hade ca $100 kvar online som nu sjunkit till mesiga $20.

 

Mitt största pokerbekymmer är att jag hela tiden tänker på poker som "snabba cash". Istället för att ta mig tid att lära mig spelet kretsar mina tankar om att jag ska springa upp i nivå. Jag skyndar mig genom varje nivå och så fort jag är i närheten av att ha hyffsad bankrulle för att ta steget upp, springer jag i extas upp, förlorar onödiga inköp och måste börja om igen. Vet inte hur många gånger detta har hänt mig, och jag tror detta är orsaken till att min bankrulle alltid varit så ostabil.

 

Gång på gång sitter jag och beundrar folk på forumet 2+2 (finns säker några här på PF också) som verkligen sitter och grindar igenom nivå efter nivå, vissa ända nedifrån nl2! Och nu med en bankrulle på blott $20 så tänkte jag att jag ska ge mig på ett sånt projekt själv! Jag ska alltså bli en grinder, och jag ska nöta från botten.

 

Det är verkligen ingen rolig nivå att följa en spelare på, men jag ska försöka imponera med disciplin och vilja istället!

 

Verktyg jag ska använda mig av är PT och PA Hud, jag ska också försöka läsa en del böcker (är mitt inne i Sklanskys NL Hold'em-bok). Pokerstars är siten som gäller till en början iallafall.

 

Mål 1: 10,000 händer på nl2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du är inne på rätt spår, tålamod är en dygd. Det är nog många som ser pokern som snabba lätta pengar. Sanningen är nog nåt helt annat.

Börja från början se till att få ett stabilt och diciplinerat grundspel. Moneymanagement är en mycket viktig ingrediens i pokersoppan.

 

Lycka Till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du är inne på rätt spår, tålamod är en dygd. Det är nog många som ser pokern som snabba lätta pengar. Sanningen är nog nåt helt annat.

Börja från början se till att få ett stabilt och diciplinerat grundspel. Moneymanagement är en mycket viktig ingrediens i pokersoppan.

 

Lycka Till

 

Ja, jag har alltid tänkt att det är snabba cash. Det har verkligen förstört för min utveckling och jag ska nu försöka se pengarna på skärmen som bara siffror och ett verktyg att jobba med.

 

Tack, lycka till.

Det låter som en bra idé utav dig, att gå från grunden. Gillar människor som verkligen har den rätta viljan :)

 

Lycka Till med spelandet!

 

Ja, jag är själv ett stort fan av människor som visar hjärta och vilja till det dom gör. Det är därför rätt självklart för mig att göra detsamma!

 

Tack och lycka till du med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har tyvärr inte blivit så mycket poker sen jag startade dagboken, men lite har det blivit och jag är inte helt nöjd. Jag har bara spelat ca 300 händer på nl2, och det har gått rent åt helvete. Inköpen på nl2 ligger på $5 och jag har tappat två och en halv stycken sådana. Utdragningar javisst, men jag kunde gjort betydligt bättre ifrån mig vid flera beslut.

 

Med lite tilt på cashgame tittade jag igenom klienten vad jag kunde göra med mina FPP poäng jag samlat ihop. Jag hittade några SnG's där man för några poäng kunde kvala in i en $11-turnering. Jag lyckades ta hem en av fyra startade och kvalade in i turneringen. Starten för den turren var inte förän imorgon, så jag avreggade mig och fick $11 i T$'s.

 

Funderade en stund vad jag skulle använda dom till och tryckte till sist in dom i en 27-manna SnG. Jag spelade väldigt tight ända fram till finalbordet, då jag inte fick några kort alls att jobba med. Jag hade minst marker av alla när finalbordet drog igång, men hade lite flyt och var tillslut HU med ett övertag på 25k mot 13k. Jag lyckades dock själv vara nere under 10k men efter många om och men, så tog jag tillslut hem förstapriset på $100.

 

Rullen ligger alltså på $108 nu, och det skulle ju kännas sådär att nöta nl2 nu med den rullen. Men samtidigt har jag satt upp ett mål att köra 10,000 händer på den nivån. Jag får se hur jag gör, godnatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat, en bra start, då jag gnetade 0,01/0,02 på stars så körde jag bara med halva inköp, $5 i inköp på den nivån är verkligen djupstackat.

 

Mitt tips för dagen är att du fortsätter diciplinerat att jobba på ditt grundspel, en fin vinst kan lätt göra att man blir en smula vårdslös, förvalta pengarna väl.

 

Jag håller tummarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lät som ett smart beslut att ta ut de $11 från turneringen, men jag tycker det var ett dåligt beslut att spela en 27-manna sng. Som tur var vann du.

 

Men med tanke på att du riskerade större delen av din rulle i en Sng så är det inget bra moneymanagment utan du verkar fortfarande köra på tanken "snabba pengar" istället för grind!

 

Vad kör du för regler som tex antal inköp innan du går upp i nivå?

 

 

Lycka till iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat, en bra start, då jag gnetade 0,01/0,02 på stars så körde jag bara med halva inköp, $5 i inköp på den nivån är verkligen djupstackat.

 

Mitt tips för dagen är att du fortsätter diciplinerat att jobba på ditt grundspel, en fin vinst kan lätt göra att man blir en smula vårdslös, förvalta pengarna väl.

 

Jag håller tummarna.

 

Ja, det har gått fortsatt åt helvete idag, så ska nog prova på att spela med halva inköp. Jag bestämde mig för att nöta vidare på nl2 och jobba på grundspelet, precis som du säger. :)

 

Det lät som ett smart beslut att ta ut de $11 från turneringen, men jag tycker det var ett dåligt beslut att spela en 27-manna sng. Som tur var vann du.

 

Men med tanke på att du riskerade större delen av din rulle i en Sng så är det inget bra moneymanagment utan du verkar fortfarande köra på tanken "snabba pengar" istället för grind!

 

Vad kör du för regler som tex antal inköp innan du går upp i nivå?

 

 

Lycka till iaf!

 

Tanken var från början att jag skulle vinna inköpet, avregga och få ut riktiga pengar som jag skulle använda till CG-spel, men det gick ju tydligen inte! Som du säger var det lite riskabelt. Skärpning i fortsättningen!

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pga flera faktorer har det inte blivit så mycket pokerspelande, men jag har iallfall spelat 2,000 händer på nl2 nu. Allting började väldigt dåligt och jag var nere i en downswing på över 2,000bb's. Jag spelade allmänt dåligt och blev sjukt tiltad av tanken på hur dåliga motståndarna var - och jag förlorade ändå pengar! Istället för att spela fyra bord drog jag upp två till och tightade till mig rejält. Max inköp på nl2 på PS är $5, vilket är väldigt djupt, så jag böt taktik där med och började köpan in med $3 istället. Förändrigarna gav resultat och jag har nu tagit ikapp de jag förlorade. Det har känts rätt drygt att jobba ikapp en massa dollar på nl2 och jag är därför stolt över att jag inte gick upp i nivå och skottade.

 

Tack vare min lilla turneringsvinst ligger rullen nu på $120. Målet är som sagt att spela 10,000 händer på nl2 innan jag kliver upp, lägger också till att rullen ska vara över $150. Det betyder att ligger rullen på $140 när jag nått 10,000 händer så ligger jag kvar på nl2. Jag ska verkligen ta tag i mitt BR-management från början nu och hålla mig till 30BI's!

 

eZoDznLAN.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har endast spelat 1650 händer sen mitt senaste inlägg. Det kändes rikigt bra sist efter att ha hämtat upp en del back, men efter det har det fortsatt gått riktigt dåligt och jag är ca $15 back igen.

 

NL2 är den lägsta nivån man kan spela på, och jag går back. WTF..... Jag kan bara inte knäcka koden! Det är så sjukt frustrerande! Jag vet att man ska ta nytta av att motståndarna spelar som nötter, men det är ju verkligen en omöjlighet att sätta en motståndare på en hand! Usch, fy, blä.. Blir så trött.. Whine, whine, whine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har endast spelat 1650 händer sen mitt senaste inlägg. Det kändes rikigt bra sist efter att ha hämtat upp en del back, men efter det har det fortsatt gått riktigt dåligt och jag är ca $15 back igen.

 

NL2 är den lägsta nivån man kan spela på, och jag går back. WTF..... Jag kan bara inte knäcka koden! Det är så sjukt frustrerande! Jag vet att man ska ta nytta av att motståndarna spelar som nötter, men det är ju verkligen en omöjlighet att sätta en motståndare på en hand! Usch, fy, blä.. Blir så trött.. Whine, whine, whine.

 

varför inte bara spela phil helmuts top 10 och gå till valuetown med dom? ha uppe 20 bord så det inte blir tråkigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det är ju verkligen en omöjlighet att sätta en moståndare på en hand!

 

Det e väl kanske nl2 i ett nötskal!?

Mest folk som dumpar det lilla dem har kvar och inte råd för att köpa in på högre bord, skulle jag anta =)

 

in med degen så fort träffar nästan :P tror det kanske kan räcka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför inte bara spela phil helmuts top 10 och gå till valuetown med dom? ha uppe 20 bord så det inte blir tråkigt.

 

Phil Helmuts topp 10? Topp 10 händer? Och vad menar du med Valuetown?

 

Sorry, om jag är seg.

 

Det e väl kanske nl2 i ett nötskal!?

Mest folk som dumpar det lilla dem har kvar och inte råd för att köpa in på högre bord, skulle jag anta =)

 

in med degen så fort träffar nästan :P tror det kanske kan räcka

 

Ja, det kommer in mkt folk å kastar iväg, sen drar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Top 10 bästa händerna ja, och sen bara betta nöt.

 

Valuetown = Ta ut värde ur alla händer du slår/suga ut värde ur motståndaren/arna :).

 

En liten fråga bara, är det inte mer värt att sätta in lite pengar och spela NL10? Vad jag vet är det så äckligt svårt att vinna på NL2, även med idioter och sånt, just för att 1. Variansen är skyhög och 2. Raken är högre (ej alla siter, men läste om detta förut. Sök på det ;)).

 

Best of luck iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Top 10 bästa händerna ja, och sen bara betta nöt.

 

Valuetown = Ta ut värde ur alla händer du slår/suga ut värde ur motståndaren/arna :).

 

En liten fråga bara, är det inte mer värt att sätta in lite pengar och spela NL10? Vad jag vet är det så äckligt svårt att vinna på NL2, även med idioter och sånt, just för att 1. Variansen är skyhög och 2. Raken är högre (ej alla siter, men läste om detta förut. Sök på det ;)).

 

Best of luck iaf.

 

Jag har tyvärr inga pengar att lägga på poker för tillfället. Får se om jag chansar lite och går upp i nivå ändå, för det är ju knappast poker som spelas på nl2, usch. Att gå upp i nivå vill jag egentligen inte med den BR jag har just nu, men känns som att jag måste se till att jag tycker det är kul också. Och kul tycker jag att det är när man kan spela motståndarna o.s.v. Det kan man inte på nl2.

 

Vi får se hur det blir, tack.

 

EDIT: Tiltade bort ett inköp på nl25 igårkväll, LOLOLOLOLOLOL. Just det jag verkligen inte skulle göra, idiotdidiotidito

 

BR: $75

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...