Gå till innehåll

Hur länge ska man 'träna'?


akalle

Recommended Posts

hej, har precis börjat spela poker och läst Vinnarstrategier för Hold'em Poker av Hallgren o Fallgren. Dessutom en massa pokertidningar och annat på nätet.

Och en sak som alla har gemensamt är att de säger att man ska träna och åter träna för att kunna bli en bra spelare.

Men då till min fråga... hur länge ska man räkna med att förlora pengar innan man är tillräckligt bra?

 

Jag menar ska det ta 2 v eller 6 månader innan man förstår ... eller iofs hänger det på mig själv....

 

Hur lång tid tog det för er att börja plussa bankrullen?

 

Tack för alla schyssta svar i förväg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är det möjligt att jag gör mig själv till åtlöje i vissas ögon.

 

Men, sådär lätt är det verkligen inte.

Poker är svårt. Mycket svårare än vad många tror.

Visst, har du bra koll på spelet, du har läst böcker och du har (framförallt) bra koll på din bankrulle och nivåer du spelar, så har du självklart mycket större chans att vinna än random fredagslullig svensk som slaskar bort en hundring när frun har somnat.

 

Men.

 

Även om du plussar de första 2 månaderna så betyder det tyvärr inte nödvändigtvis att du är en vinnande spelare.

Detsamma gäller givetvis det omvända; förlorar du ett tag så kan det bero på bl.a variansen. Det kan också bero på vilka spelare du just de kvällarna råkade sätta dig t.ex.

 

Anyhow.

 

Anledningen till att jag skriver detta är att helt enkelt balansera alla som säger hur lätt poker är.

 

Det gör dom av två anledningar:

1. Dom har fallenhet för spelet och har lärt sig att spela vinnande

eller mer sannolikt:

2. Det låter coolare.

 

Jag önskar dig all lycka vid pokerborden!

Från en marginellt vinnande (efter fyra års tragglande)

Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig tog det ungefär tre månader innan jag slutade förlora.

 

Men att bara se det tidsmässigt duger nog inte. Man bör väl räkna antal händer istället, du behöver nog en 50k händer ungefär innan du vet med säkerhet om du är vinnande eller om du bara haft otur/tur.

 

Börja lite lågt i alla fall och försök spela 10k händer. Går det inte bra så tar du paus och kanske läser ett par böcker till eller något, och sen ett nytt försök.

 

Sen det här snacket att det är så fruktansvärt lätt att vinna på mikro-nivåerna vet jag inte riktigt vad jag tycker om. Visst det är fortfarande rätt tätt med dåliga spelare men det finns grinders även på dessa nivåer och rejken är inte att leka med. Man får i alla fall ligga i rätt bra om det ska bli några pengar att tala om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är intresserad av lite ny litteratur så vill jag rekommendera Pokerhandboken av Dan Glimne och alla hans artiklar på aftonbladets hemsida och om du gillar teori så gå vidare till David Sklanskys Theory of Poker. Försök sen tillämpa allt praktiskt vid borden. Men om du spelar på mikronivåer så gäller inte allt i böckerna. Att bluffa på mikronivåer är tex omtalat och kan vara svårt att komma undan med alltid.

 

Men åter till din fråga, om du läser en del och får lite grepp om spelet och spelar ofta så går det fortare att börja vinna. Vissa vinner direkt, andra går ifrån bordet med förlust. Ett tips från mig som funkat för mig är att hitta ditt spel och håll dig till det i början. Min specialité är tex sit n gos 9-manna och det använder jag endast för att bygga min rulle. sen om du blir bra på heads up, cashgame, turneringar eller andra former märker du. Men bara för att vi snackar mikronivå så betyder det inte att det är lätt som förgående skribent sa.

 

lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förlora i början behövar man fan träna. Det är ju fan helt omöjligt att backa på låga nivåer om man går in för att hitta $$$... PUNKT.

 

Som helt grön på poker är det här allt annat än sant så knip igen...

 

Hur lång tid det tar för just dig är beroende av så många olika faktorer att det är omöjligt att säga. Men har du viljan att lära och orken att nöta ska det inte dröja länge innan småpengarna börjar trilla in, men förbered dig på en lång vandring...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rolig post roliga svar det är och förbli få som verkligen går mer än pluss minus noll på poker. Det här är ett faktum, jag har själv hört källor från personer som arbetar på olika bolag. Det är en minoritet som faktiskt plussar i längden på poker då pratar vi spelade under ett par års tid och säkert många är säkert vinnande men samtidigt förlorare i längden på grund av rake. Hoppas du kan lyckas det är sjukt svårt att säga vad man ska göra för att vinna i ett spel där tur är en massiv faktor för att lyckas. Hoppas du har turen att bemästra dina kort och jag kan säga att det är svårare än folk tror att spela på micro nivå oftast är det svårare än att spela på högre nivåer. det är iaf vad jag har upplevt...

lycka till vid borden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rolig post roliga svar det är och förbli få som verkligen går mer än pluss minus noll på poker. Det här är ett faktum, jag har själv hört källor från personer som arbetar på olika bolag. Det är en minoritet som faktiskt plussar i längden på poker då pratar vi spelade under ett par års tid och säkert många är säkert vinnande men samtidigt förlorare i längden på grund av rake. Hoppas du kan lyckas det är sjukt svårt att säga vad man ska göra för att vinna i ett spel där tur är en massiv faktor för att lyckas. Hoppas du har turen att bemästra dina kort och jag kan säga att det är svårare än folk tror att spela på micro nivå oftast är det svårare än att spela på högre nivåer. det är iaf vad jag har upplevt...

lycka till vid borden!

 

HAHAHAHAHA Kul att du hånar tråden i inledningen av din post och sen jiddrar bort dig själv och vräker ur dig idioti.

jag kan säga att det är svårare än folk tror att spela på micro nivå oftast är det svårare än att spela på högre nivåer

 

Mm, det stämmer säkert. Jag tror att ALLA håller med om det här. Jösses.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde inte gå in i pokern för att tjäna pengar utan det borde börja som ett nöje imo, det är väldigt svårt att tjäna några betydelsefulla pengar på poker, det är ingenting att satsa på från början. På micronivåerna borde det gå hyffsat fort att börja plussa, bara du inte faller in i deras sätt att spela med att limpa in 50% av potterna osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde inte gå in i pokern för att tjäna pengar utan det borde börja som ett nöje imo, det är väldigt svårt att tjäna några betydelsefulla pengar på poker, det är ingenting att satsa på från början. På micronivåerna borde det gå hyffsat fort att börja plussa, bara du inte faller in i deras sätt att spela med att limpa in 50% av potterna osv.

 

Är du matematiskt lagd och har lätt för matematiskt logisk tänkande kan de bli väldigt dyrt att inte satsa på poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inget svar till denna frågan som du BÖR inse då det måste förlora fler än dom som vinner.

Jätte bra att "plugga" poker men inget som säger att du kan bli vinnande för det.

 

Det som gör vissa vinnande måste endå va allt nötande på borden + att man lär sej oddsberäkningar på vägen.

Att ha folk som man bollar strategier och fråga om råd om är oxå något värdefullt.

 

Eftersom jag inte känner dej så skulle jag på din fråga svara att du antagligen inte alls kommer bli vinnande i längden då dom flesta förlorar !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för alla svar, en del är schyssta och jag förstår vad ni menar, andra är lite mer tveksamma

men kontentan av det hela är att alla är olika och det tar olika tid att bli en vinnande spelare OM man någonsin blir det ;-)

 

poker är för män vad barnafödande är för kvinnor, många historier den ena värre än den andra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behöver en coach, det är uppenbart. För jag lyckas då inte skära guld med täljkniv på micronivåer. Visst, det finns en del dåliga spelare och andra som gör konstiga spel. Men vad jag tycker så är det inte så många som tar fel beslut hela tiden. Och har du då inga kort när dom tar fel beslut så är det inte lätt att vinna. Jag går inte minus, håller mig flytande, men inte drar jag in 2-3 inköp varje dag för att det är så lätt på micronivå.

Sen har jag säkert min beskärda del av dåliga beslut, men att få det att låta som vilken idiot som helst kan pluss på micro tycker jag är fel. Eller så är jag en av de största idioterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Träna aldrig på Playmoneybord, utom när, du är helt ny på ett nätverk eller en site.

 

Då kan det vara bra att sätta sig på ett Playmoneybord för att hitta sina inställningar och vart knapparna sitter och hur "betting-slidern" funkar och att vänja sig vid hur det ser ut så man inte får en chock när man sitter med realmoney.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behöver en coach, det är uppenbart. För jag lyckas då inte skära guld med täljkniv på micronivåer. Visst, det finns en del dåliga spelare och andra som gör konstiga spel. Men vad jag tycker så är det inte så många som tar fel beslut hela tiden. Och har du då inga kort när dom tar fel beslut så är det inte lätt att vinna. Jag går inte minus, håller mig flytande, men inte drar jag in 2-3 inköp varje dag för att det är så lätt på micronivå.

Sen har jag säkert min beskärda del av dåliga beslut, men att få det att låta som vilken idiot som helst kan pluss på micro tycker jag är fel. Eller så är jag en av de största idioterna.

 

Det allra största problemen med microlevels är den enorma raken. Tidigare räknades det tex ut att raken på .15/.30 är ca 12 storablindar per 100.

Bland de absolut bästa på en hög nivå som 5/10 så ligger de på runt 6-7 stora blindar per 100 i vinst (vilket skulle innebära att ingen skulle vinna om spelar kvaliten var den samma inte ens de bästa), Raken är på 5/10 ungefär 2 stora blindar per 100.

Bara för att ge en bild av hur mycket faktiskt raken snor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...