Gå till innehåll

Engagera er!


Jayel

Recommended Posts

Grejen är ju inte längre att visa sitt stöd osv utan att vara den första som visar "offentlig sympati" och skapar en facebookgrupp. Det blir liksom bara fjantigt, man vill skapa sig ett namn genom att starta grupper och vara den som creatat.

 

Oberoende av ovanstående tycker jag det är hemskt det som hänt, och mannen borde ju sedan länge fått psykisk vård/varit inlåst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har inte tänkt på att de efterlevande kanske behöver så mycket omtanke som bara är möjligt? kända som okända? Jag mår så fruktansvärt dåligt av det som hänt, och genom att visa min sympati för de efterlevande, visar jag samtidigt min avsky mot gärningsmannen.

Jag hoppas & tror att de som ansluter till gruppen jag startat tycker lika.

 

Och kom ihåg, det är detta fallet tråden handlar om, inte rättssamhället eller några andra fall.

 

//J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har inte tänkt på att de efterlevande kanske behöver så mycket omtanke som bara är möjligt? kända som okända? Jag mår så fruktansvärt dåligt av det som hänt, och genom att visa min sympati för de efterlevande, visar jag samtidigt min avsky mot gärningsmannen.

Jag hoppas & tror att de som ansluter till gruppen jag startat tycker lika.

 

Och kom ihåg, det är detta fallet tråden handlar om, inte rättssamhället eller några andra fall.

 

//J

 

Så varje gång någon i Sverige råkar ut för något tragiskt ska hela Sverige sörja? Samhället kommer ju sluta fungera för att alla sörjer hela tiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har inte tänkt på att de efterlevande kanske behöver så mycket omtanke som bara är möjligt? kända som okända? Jag mår så fruktansvärt dåligt av det som hänt, och genom att visa min sympati för de efterlevande, visar jag samtidigt min avsky mot gärningsmannen.

Jag hoppas & tror att de som ansluter till gruppen jag startat tycker lika.

 

Man kan sympatisera utan att kuckelimucka gräl på internet också. Skänk en slant till barncancerfonden, rädda barnen eller ngn annan organisation om du vill hedra Englas minne. Jag tror knappast att en fejsbok grupp hjälper så särskilt mycket.

 

Och kom ihåg, det är detta fallet tråden handlar om, inte rättssamhället eller några andra fall.

 

Och just i det enskilda fallet kan vi ju göra nada. Det hjälper inte att jag håller käften i en minut eller tänder ett ljus. Det man däremot kan göra är att försöka förebygga att någonting liknande någonsin sker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt att så många blir förbannade över att det finns galna människor. Vilken planet kommer ni ifrån. Den det är Näst mest synd om i denna historien är ju gärningsmannen. Tänk om ni var stöpta som honom.

Orka skylla på en galning, skyll på staten som drar ner på psykvården. Snubben som dödade Anna Lind hade bara dagen innan blivit avvisad från psyket tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte alls. Om man under de senaste tio åren varit läskunnig, råkat gå förbi en kiosk och dessutom haft en tiokrona på sig så hade man kunnat köpa vilken kvällstidning som helst och insett att psykvården är totalt utspelad.

Fast det är ju klart, alla kriterier måste ju sammanfalla. För mig händer det bara 2-3 ggr om dagen så jag har full förståelse för de som inte känner till hur det här landet är beskaffat avseende psykiatrin... :roll:

 

javisst för kvällstidningar kan man ju i princip likställa med vetenskapliga studier :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har inte tänkt på att de efterlevande kanske behöver så mycket omtanke som bara är möjligt? kända som okända? Jag mår så fruktansvärt dåligt av det som hänt, och genom att visa min sympati för de efterlevande, visar jag samtidigt min avsky mot gärningsmannen.

Jag hoppas & tror att de som ansluter till gruppen jag startat tycker lika.

 

Och kom ihåg, det är detta fallet tråden handlar om, inte rättssamhället eller några andra fall.

 

//J

men vem bryr sig liksom..orka bry sig om människor man inte känner. okej hade det hänt i hembyn/stadsdel så hade jag tyckt det var ok att skänka en tanke. vad ä du för sorts människa egentligen. Du måste ju ha nån sorts empatistörning. grinar du dig till sömns när du kör över en katt med bilen med?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men vem bryr sig liksom..orka bry sig om människor man inte känner. okej hade det hänt i hembyn/stadsdel så hade jag tyckt det var ok att skänka en tanke. vad ä du för sorts människa egentligen. Du måste ju ha nån sorts empatistörning. grinar du dig till sömns när du kör över en katt med bilen med?

 

Det om något måste ju vara en störning. Köra ihjäl en katt och inte reagera på det.

Det är ju rätt stor skillnad om man har orsakat handlingen själv eller inte haft någonting med det att göra överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

javisst för kvällstidningar kan man ju i princip likställa med vetenskapliga studier :-)

 

Men herregud. Jag ska alltså utgå ifrån att Engla lever och mår bra eftersom jag inte har sett liket?

 

Har man missat att psykiatrivården är nedmonterad så har man helt enkelt inte befunnit sig i skandinavien det senaste decenniet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

javisst för kvällstidningar kan man ju i princip likställa med vetenskapliga studier :-)

 

hahahaha....tack för dagens bästa svar! Förgyllde min dag!!!

 

Har för övrigt jobbat inom psyket (vilka dom som klagar oftast inte har). Ja psyket har vissa brister..framförallt inte tillräckligt med resurser! Det man dock glömmer bort är att det ibland handlar om väldigt svårt sjuka människor med kroniska tillstånd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud. Jag ska alltså utgå ifrån att Engla lever och mår bra eftersom jag inte har sett liket?

 

Har man missat att psykiatrivården är nedmonterad så har man helt enkelt inte befunnit sig i skandinavien det senaste decenniet.

 

Men herregud vad du är korkad ibland. Du påstår att psykvården är nedmonterad och saknar pengar osv och som enda källa ger du kvällstidningar.

 

Jag vet inte vad du har för personliga erfarenheter av och insikter i ekonomin i den svenska psyksjukvården men att påstå att den saknar resurser bara för att du läst det i tidning efter tidning är korkat. Jag läste några artiklar i sydsvenskan för några år sedan om en svartklubb, pokerklubb eller något liknande. Allt som stod i de artiklarna var 100% sant utgår jag ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud vad du är korkad ibland. Du påstår att psykvården är nedmonterad och saknar pengar osv och som enda källa ger du kvällstidningar.

 

Jag utgår givetvis ifrån att det är allmänt känt att psykiatrin har kanat i nedförsbacke i flertalet år. Detta har lyfts upp inte bara i kvällspressen utan i flertalet debattprogram, ledarartiklar, förelasningar, you name it. Särskilt efter mordet på Anna Lind. Har man missat det är man efterbliven.

 

Jag vet inte vad du har för personliga erfarenheter av och insikter i ekonomin i den svenska psyksjukvården

 

Känns lite löjligt att skriva det här, men räcker det med att ha en farsa som jobbat med rättspsykiatri i 30 år?

 

men att påstå att den saknar resurser bara för att du läst det i tidning efter tidning är korkat.

 

Vilken tur att jag inte påstår det då.

 

Jag läste några artiklar i sydsvenskan för några år sedan om en svartklubb, pokerklubb eller något liknande. Allt som stod i de artiklarna var 100% sant utgår jag ifrån.

 

Du tycker alltså att man bör utgå ifrån att pokerklubben inte existerade överhuvudtaget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag utgår givetvis ifrån att det är allmänt känt att psykiatrin har kanat i nedförsbacke i flertalet år. Detta har lyfts upp inte bara i kvällspressen utan i flertalet debattprogram, ledarartiklar, förelasningar, you name it. Särskilt efter mordet på Anna Lind. Har man missat det är man efterbliven.

Media har en tendens att hoppa på en trend och så tycker all media likadant. Klart att jag också har läst om det, men jag litar inte blint på det bara för att "alla" säger det.

 

Känns lite löjligt att skriva det här, men räcker det med att ha en farsa som jobbat med rättspsykiatri i 30 år?

 

Även om han är biaserad (eller vad det nu heter) så litar jag mer på honom än på media.

 

Vilken tur att jag inte påstår det då.

 

Det var ju det du gjorde i första inlägget.

 

Du tycker alltså att man bör utgå ifrån att pokerklubben inte existerade överhuvudtaget?

 

Den delen av mitt inlägg var ironi över "sanningarna" som man kan läsa och höra i media. Jag har för mig att du var arg på felciteringar och osanningar i den härvan och min poäng tidigare var att det som står i tidningar inte nödvändigtvis är sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Text

 

Jag tror att det bara förligger ett missförstånd här. Jag påstår inte att allt man läser i tidningarna är sant, och särskilt inte i kvällstidningarna.

Det jag menade var att psykiiatrin har debatterats i åratal och att det är allmänt känt att den har nedrustats. Om inte annat så har kvällstidningarna tagit upp problematiken flertalet gånger och om man har problem med deras trovärdighet så är det enkelt att forska vidare på egen hand. Google räcker en bra bit där.

 

Och vad gäller rabaldret runt pokerklubben i Lund så har du rätt. Felciteringar, outande av inblandade trots löften om anonymitet osv. Det förändrar ju dock inte det faktum att vi faktiskt hade en klubb i Lund och att det spelades poker där. På samma sätt kan man dra slutsatsen att det faktiskt har förekommit nedskärningar i psykiatrin, men om mordet på Engla är en direkt följd av detta är en annan sak.

 

Grundpoängen är att vi behöver en seriös diskussion om den psykiatriska vården i det här landet. Tysta minuter, tända ljus och Facebookgrupper känns tämligen poänglöst i jämförelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvantitetsmässigt har den minskade resurser, men kvalitétsmässigt har den väl blivit lite bättre tror jag.

Dessutom var en hel del av de större resurserna tidigare lagda på sådant som inte hjälpte patienterna (troligen stjälpte de oftare istället).

 

Visst finns det säkert en hel del att göra inom psykiatrin, men det kan ju ändå va bra att tänka på att några särdeles bra lösningar för att hjälpa folk som de förövare som diskuterats i denna tråd tyvärr inte finns.

I huvudtaget finns det inga särskilt effektiva behandlingsmetoder för några psykiska bevär (möjligen undantaget spindelfobi).

 

 

Sen så har debatten om psykiatrin de senaste åren varit en katastrof och att referera till de pajaskonster som brukar höras i debattprogram på tv eller i kvällstidningar känns ju sådär.

 

Sen måste jag hålla med om att det var stor humor att starta en sådan här tråd och sen ha en sådan "undertext" som OP hade :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvantitetsmässigt har den minskade resurser, men kvalitétsmässigt har den väl blivit lite bättre tror jag.

Dessutom var en hel del av de större resurserna tidigare lagda på sådant som inte hjälpte patienterna (troligen stjälpte de oftare istället).

 

Visst finns det säkert en hel del att göra inom psykiatrin, men det kan ju ändå va bra att tänka på att några särdeles bra lösningar för att hjälpa folk som de förövare som diskuterats i denna tråd tyvärr inte finns.

I huvudtaget finns det inga särskilt effektiva behandlingsmetoder för några psykiska bevär (möjligen undantaget spindelfobi).

 

Det råder ju tveklöst delade meningar om detta. Jag har under min uppväxt hört flertalet diskussioner och förläsningar, främst med Sten Levander, men också med andra framträdande psykiatriker.

Den allmänna uppfattningen verkar vara att för lite resurser läggs på vård och rehabilitering på de som faktiskt har en chans att klara sig med viss medicinering medan det samtidigt finns det omvända; resurser läggs på "lost causes".

 

Sen så har debatten om psykiatrin de senaste åren varit en katastrof och att referera till de pajaskonster som brukar höras i debattprogram på tv eller i kvällstidningar känns ju sådär.

 

Det kan man ju definitivt tycka. Bättre då att engagera sig för att få rätsida på det hela än att wastea en tändsticka och några centimeter stearinljus på något som lika gärna hade kunnat vara ett försök att kåta upp flickvännen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men vem bryr sig liksom..orka bry sig om människor man inte känner. okej hade det hänt i hembyn/stadsdel så hade jag tyckt det var ok att skänka en tanke. vad ä du för sorts människa egentligen. Du måste ju ha nån sorts empatistörning. grinar du dig till sömns när du kör över en katt med bilen med?

 

Jag orkar iaf bry mig, tillskillnad från många andra. Jämföra våldtäkt och mord på en tioårig flicka med en överkörd katt.....suck

 

Till Jennez:

Jak anser mig inte mucka gräl på något vis. Men visst, mucka på ni.

Skänkt en slant samt engagerat mig i vissa organisationer + hjälpt bekanta i tragiska situationer(be mig ej gå in på detaljer)är gjort(<--Upplysning)

 

 

Hoppas er tysta minut idag var lika eftertänksam & omtänksam som min.

 

 

//J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Grundpoängen är att vi behöver en seriös diskussion om den psykiatriska vården i det här landet. Tysta minuter, tända ljus och Facebookgrupper känns tämligen poänglöst i jämförelse.

 

Jag är också lite undrande över varför vi inte får en debatt om sexualbrottslingar, med förslag på registrering och annat efter amerikanskt mönster.

 

Det är intressant att de flesta - privat och i media - här talar om hur synd det är om alla, hur tragiskt det är o.s.v. Man ser och hör inte mycket av den rena hämndlystnad som är så vanlig i amerikansk media. Tag te x nyheten ganska nyss om några cheerleader-tjejer i Florida som filmat när de misshandlat en tjej. Det var ord och inga visor, från ren demonisering av tjejerna av sheriffen på presskonferensen till moralpanik och överdrifter i olika media.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också lite undrande över varför vi inte får en debatt om sexualbrottslingar, med förslag på registrering och annat efter amerikanskt mönster.

 

Jag är tveksam till registrering. Det kommer inte att hindra en sjuk människa från att begå brott och om denne har fått adekvat vård skall risken för återfall vara lika stor eller mindre som för vilken förstagångsförbrytare som helst.

 

När det gäller psykiskt friska personer som begår brott så åker de i finkan. När de har släpps ut har de sonat sitt straff. Frågan är hur länge de ska betala för sitt brott. Till strafftidens slut eller för resten av livet? Sen kan man ju diskutera längden på fängelsestraff eller straffskalor, men en sak är säker; i ett svenskt fängelse förekommer ingen som helst rehabilitering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hahahaha....tack för dagens bästa svar! Förgyllde min dag!!!

 

Har för övrigt jobbat inom psyket (vilka dom som klagar oftast inte har). Ja psyket har vissa brister..framförallt inte tillräckligt med resurser! Det man dock glömmer bort är att det ibland handlar om väldigt svårt sjuka människor med kroniska tillstånd!

 

Eftersom du arbetar inom psykvården antar jag att du har pratat med en del av personerna som ligger inne där och bildat någon som helst uppfattning. Av vad jag har förstått så går dagens psykvård ut på att dölja problem genom att ge de drabbade medecin och vänta på att ett nytt symptom ska visa sig. T ex en person kommer in för sömnsvårigheter, utfrågas snabbt, får tabbletter och sedan iväg. Är jag helt fel ute på det här eller ligger det någon saning i det. Enligt mitt minne så har jag haft den här åsikten ganska länge och nu när jag tänkter tillbaka så tror jag att det var exakt så det gick till när jag själv hade svårt att sova som liten.

Vill få lite perspektiv på hur det ser ut inom psykvården så man kan börja odla lite nya hälsosamma fördomar :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...