Gå till innehåll

NL50 Same old AK. Linje?


Recommended Posts

Skulle vara tacksam för lite hjälp hur jag bäst spelar denna handen mot en ganska TAG fi OOP.

 

Fi (LongGong) har statsen 17/11/3(Total AF). På dom 600 händer jag har mot han ligger han ganska mycket back.

 

Han spelade lite tidigare en KQ mycket hårt (all-in på turn vill jag minnas) med TP som blev tillslut blev 2par på en mycket dragig bräda men tog hem potten.

 

Tänkte att jag lägger upp handen i etapper. Hoppas jag får många svar. Alla åsikter välkomnas varmt. Proffs som amatörer.

 

 

 

Texas Hold'em NL $0.25/$0.50

 

Table "TURBO"

Seat 1: kokine69 ($154.28 in chips)

Seat 2: caru44 ($52.50 in chips)

Seat 4: RetireBY25 ($23.60 in chips)

Seat 5: Angel0Killer ($92.76 in chips)

Seat 6: TypeSurr ($11.10 in chips)

Seat 7: HERO ($63.60 in chips)

Seat 9: LongGong ($128.50 in chips) DEALER

Seat 10: kehzia ($6.41 in chips)

kehzia: Post SB $0.25

kokine69: Post BB $0.50*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO :Kg::As:

Dealt to LongGong

caru44: Fold

RetireBY25: Fold

Angel0Killer: Fold

TypeSurr: Fold

HERO: Raise $2.00

LongGong: Call $2.00

kehzia: Fold

kokine69: Call $1.50

 

Pott:$6,25

*** FLOP *** :Ts::Kb::7b:

kokine69: Check

HERO: Bet $6.00

LongGong: Raise $12.00

kokine69: Fold

HERO: ?

 

Tillägg Fre 18 april ca: 16:50

 

HERO: Call $6.00

*** TURN *** :Ag:

HERO: Check

LongGong: Bet $18.00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$35, syna push? Du är bara slagen av de två låga setsen med hans preflopstats, troligare är att han har nåt bra drag med ruterbroadways eller KQ.

 

Om du synar här och checkar turn flippar du i stort sett upp din hand som top pair med någon okänd kicker och han kan spela på gratiskort om han känner sig slagen eller har drag alternativt värdebetta sönder dig om han har set.

 

Utan ditt KQ read skulle jag dock överväga att mucka här eller syna och mucka turn mot en kille med dessa jätte-NIT stats och ta fighten en annan dag.

 

Här är en bred range för honom, du leder knappt och han foldar nog KJ ibland om du höjer, men han kan ju vara tom också ibland så tror det är +EV att höja och få in allt.

 

Text results appended to pokerstove.txt

 

24,750 games 0.005 secs 4,950,000 games/sec

 

Board: Ts Kd 7d

Dead:

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 52.311% 40.21% 12.10% 9953 2994.00 { AsKc }

Hand 1: 47.689% 35.59% 12.10% 8809 2994.00 { TT, 77, AKs, AdQd, AdJd, KJs+, QdJd, AKo, KQo }

 

 

Edit: missade att det var en tredje kille med på floppen som inte foldat när fi höjer, detta viktar ju tyvärr fi's holdings lite åt det starkare hållet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrahöj till 32 för att få mer info. Slår han om igen han bör du lägga dig. Om han synar; är turn en ruter eller en dam, så check/fold om beten är stark. Annars beta på med en 2/3 potbet. På river så borde en halvpotsbet vara lagom som värdebet om du misstänker att motståndaren inte träffat något där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrahöj till 32 för att få mer info. Slår han om igen han bör du lägga dig. Om han synar; är turn en ruter eller en dam, så check/fold om beten är stark. Annars beta på med en 2/3 potbet. På river så borde en halvpotsbet vara lagom som värdebet om du misstänker att motståndaren inte träffat något där.

 

Så han ska comitta halva stacken för att folda?

Jag skulle slå upp fi's fiskminraise(ofta draget) och sen spela om stackar vid push.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jäkligt svår hand med tanke på stacksen och killens stats. Syna är väl egentligen ett rätt dåligt alternativ med tanke på att killen är aggresiv när han väl spelar en pott. Det skulle alltså kunna betyda att han betar med färgdrag. Iofs skulle man kunna syna ner och sen låta honom beta igen och sen reraisa om det inte är Q eller ruter som nån annan sa..

 

Om man väl reraisar så blir man ju commited också vilket kanske är ett stort misstag om han nu har 77/TT vilket inte är helt omöjligt. Han kanske raisar den för att han vill att du ska få betala av med färgdraget..

 

Jäkligt svår hand iaf.. känns som 50/50 läge egentligen. Intressant..

Skulle vara intressant att höra nån duktig "analysera" denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är shove bättre än raise/syn shove?

 

För att Fi ibland stackar av med sämre K?

 

Vi spelar ju om hela stacken i båda alternativen så jag tycker inte att det är jättestor skillnad egentligen. Ligger väl i en något högre FE vid push samt att Fi möjligen skulle kunna syna och sen slinka undan på turn i stället för att betala av 40bb extra om h*n synar push men det scenariot är väl inte vidare trolig dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi spelar ju om hela stacken i båda alternativen så jag tycker inte att det är jättestor skillnad egentligen. Ligger väl i en något högre FE vid push samt att Fi möjligen skulle kunna syna och sen slinka undan på turn i stället för att betala av 40bb extra om h*n synar push men det scenariot är väl inte vidare trolig dock.

 

Givetvis spelar vi om stacken i båda alternativen. Det är ju just därav som frågan uppkommer. Varför shove ist. för raise. Ditt svar e inte spec. bra. Klart som korvspad att inte fi synar och slinker på turn, ska han investera 50% och sen folda? Det e ju spew som fn.

 

Med en push så reppar vi nog mer drag än med raise och fi kan nog hitta syn med flera olika TP. Men raisar vi så kan han nog slinka. Föredrar att heltok svarar om jag frågar honom. Om inte någon har facit.

 

Inte en gång till plz.

 

Ty.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Texas Hold'em NL $0.25/$0.50

 

Table "TURBO"

Seat 1: kokine69 ($154.28 in chips)

Seat 2: caru44 ($52.50 in chips)

Seat 4: RetireBY25 ($23.60 in chips)

Seat 5: Angel0Killer ($92.76 in chips)

Seat 6: TypeSurr ($11.10 in chips)

Seat 7: HERO ($63.60 in chips)

Seat 9: LongGong ($128.50 in chips) DEALER

Seat 10: kehzia ($6.41 in chips)

kehzia: Post SB $0.25

kokine69: Post BB $0.50*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO :Kg::As:

Dealt to LongGong

caru44: Fold

RetireBY25: Fold

Angel0Killer: Fold

TypeSurr: Fold

HERO: Raise $2.00

LongGong: Call $2.00

kehzia: Fold

kokine69: Call $1.50

 

Pott:$6,25

*** FLOP *** :Ts::Kb::7b:

kokine69: Check

HERO: Bet $6.00

LongGong: Raise $12.00

kokine69: Fold

HERO: ?

 

------------------

Tack för alla svar so far.

 

Jag kanske gjorde fel men jag synade bara fi:s miniraise för att omvärdera turn. Klassiskt va?

 

Jag tänkte (för en gångs skull;-)) som så att om turn inte är ruter eller fullbordar stegen så CRAI:ar jag. Då har jag eliminerat två av tre möjliga händer som jag tänka mej att fi möjligen har. Nämligen (set), färgdrag eller stegdrag.

 

Turn flörtar mej med ett :Ag: vilket gör det psykologiskt väldigt svårt för mej att hålla mej till min tänkta plan. Hur fasen gör jag?

 

HERO: Call $6.00

*** TURN *** :Ag:

HERO: Check

LongGong: Bet $18.00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är shove bättre än raise/syn shove?

 

om vi inte avser ha en raisefoldrange så får fi ett val att tvinga oss att spela om hela stacken eller ej. ett val har alltid ett icke-negativt värde. alltså är det en dominerad strategi att ge fi ett extra val när vi själva inte får något val.

 

tycker inte man behöver ha en "(ren) bluff"-range här. vi har semibluffar så det räcker för att balansera vår värderange, så vi viker helt enkelt bort alla dåliga händer och våra semibluffhänder har så mycket equity att de är comittade. alltså finns det ingen anledning att välja en raise-linje.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte (för en gångs skull;-)) som så att om turn inte är ruter eller fullbordar stegen så CRAI:ar jag. Då har jag eliminerat två av tre möjliga händer som jag tänka mej att fi möjligen har. Nämligen (set), färgdrag eller stegdrag.

Är mitt resonemang här helt fel generellt? Fi är ju relativt aggressiv. Jag tänkte att det var större chans att få ut värde av drag med en CRAI än med en push direkt på turn eller flopp. Detta pga att jag bedömde det vara stor chans att fi betar turn istället för att han ta gratiskortet.

 

För övrigt så CRAI:a jag på turn. Tyvärr för min del satt fi på set i form av pocket 7. River var blank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om vi inte avser ha en raisefoldrange så får fi ett val att tvinga oss att spela om hela stacken eller ej. ett val har alltid ett icke-negativt värde. alltså är det en dominerad strategi att ge fi ett extra val när vi själva inte får något val.

 

tycker inte man behöver ha en "(ren) bluff"-range här. vi har semibluffar så det räcker för att balansera vår värderange, så vi viker helt enkelt bort alla dåliga händer och våra semibluffhänder har så mycket equity att de är comittade. alltså finns det ingen anledning att välja en raise-linje.

 

Men om vi raisar för att commita oss så får ju fi bara ett skenbart val av att tvinga oss att spela om hela stacken eller inte? Vi har ju redan bestämt oss för att spela om hela stacken. Det vi gör är istället att ge honom chansen att inbilla sig att han har FE eller whatever och ger honom chansen att göra ett misstag. Vi ställs aldrig inför ett beslut eftersom vi redan vet hur vi ska fortsätta i handen om han pushar.

 

Och fi:s val att syna eller AI på vår raise till säg 28 ger inte heller honom så mkt val eftersom han då i princip är commitad. Mer fråga än påstående egentligen...

 

EDIT: Pushar vi (=masssivt överbet) så får vi ju garanterat bara syn av bättre, medan en raise gör att vi kan få värde av drag och kanske sämre K imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och analyser.

 

Kul att se sådana som Jerico och heltok mf kommentera på micro/low. Hoppas vi får se mer av er här. Nyttigt.

 

Antar att jag fortsättningsvis skall spela handen hårdare/fold redan på flopp istället för en smetig röra av defensiv passiv pottkontrol som ändå slutar med att hela stacken ligger där i mitten.

 

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...