Gå till innehåll

Namnförslag till Daglig Verksamhet


TotalFarsa

Recommended Posts

Min kollega och jag har startat upp en ny, kommunal, daglig verksamhet inom handikappomsorgen. Verksamhetens målgrupp är unga människor med någon form av neuropsykiatriskt funktionshinder (autism, asperger, ADD, ADHD, OCD osv) och som har en hög arbetskapacitet men inte klarar av en "normal" arbetsplats.

 

Vi har inrett en lokal som ett kontorslandskap och tanken är att vi där ska kunna ta in arbeten som våra arbetstagare utför. Arbetena ska vara av den karaktären som normalt sett utförs på kontor, dvs allt ifrån arbeten med office/excel, photoshop/webdesign, översättning, korrekturläsning, räkenskaper osv.

 

Nu ska vi alltså spåna fram ett namn till verksamheten och vi har verkligen kört fast. Det finns ett företag uppe i värmland som heter Leftisright. Det är ett helt suveränt namn eftersom personer med neuropsykiatriksa funktionshinder, och då företrädesvis personer med asperger, främst använder sig av vänster hjärnhalva. Men det kan vi ju inte sno rakt av :-D

 

Så, a little help please. Namnet får gärna antyda vilken slags arbete vi kan utföra här, alternativt ett namn som speglar funktionshindret (på ett positivt sätt såsom Leftisright).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra grejer, bra grejer :-D

 

Många av våra verksamheter har namn ifrån träd, typ ASken, Boken osv osv. Jag verkligen ogillar denna form av namn just pga att det känns så fruktansvärt kommunalt på något sätt. Vill istället försöka hitta ett namn som förmedlar något positivt, igenkännande och som säger något om vilken slags verksmahet vi bedriver här.

 

Inga små krav här inte :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt gamla härliga dagis är numera nedlagt så du kan nog sno det namnet, det passar på all kommunal verksamhet, särskilt om ni tänker ha velouroveraller på er på arbetsplatsen. Namnet är.... *trumvirvel*... Röda Stugan!

 

Ett Gulag för barn. Gulagis helt enkelt. Tvärflöjter och rostbruna velouroveraller, alla tvingades att vara med på allt. Undertecknad hölls dessutom fast av fröknarna som fyraåring för att det var krav på ansiktsmålning inför en "skattjakt". När "skatten" hade hittats delades det upp rättvist mellan alla barn på Bruna och Gula avdelningen.

 

Alla fröknar såg ut som eurythmech och en gång om året skickades vi iväg på arbetsläger (eller kollo, lite beroende på hur man ser det), där de flesta ungar bland annat ägnade sig åt avancerade nakenlekar, allt med ansvariga pedagogers goda minne.

 

Fy fan vilka horribla minnen... Jag är helt säker på att denna episod i mitt liv grundlade min avsky för kommunism.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemska Farbror Barbro-minnen.
Fyfan vad jag garvade. En vidrig påminnelse om min egen upplevelse av dagisfröknar :-P

 

Lisbeth Salander Konsulttjänst
Rätt säker att jag får Larssons dödsbo på mig isåf. Nice touch though!

 

Specialkompetens (eller något liknande)
Me likey, men ingen homerun ;-)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min kollega och jag har startat upp en ny, kommunal, daglig verksamhet inom handikappomsorgen. Verksamhetens målgrupp är unga människor med någon form av neuropsykiatriskt funktionshinder (autism, asperger, ADD, ADHD, OCD osv) och som har en hög arbetskapacitet men inte klarar av en "normal" arbetsplats.

 

Vi har inrett en lokal som ett kontorslandskap och tanken är att vi där ska kunna ta in arbeten som våra arbetstagare utför. Arbetena ska vara av den karaktären som normalt sett utförs på kontor, dvs allt ifrån arbeten med office/excel, photoshop/webdesign, översättning, korrekturläsning, räkenskaper osv.

 

Nu ska vi alltså spåna fram ett namn till verksamheten och vi har verkligen kört fast. Det finns ett företag uppe i värmland som heter Leftisright. Det är ett helt suveränt namn eftersom personer med neuropsykiatriksa funktionshinder, och då företrädesvis personer med asperger, främst använder sig av vänster hjärnhalva. Men det kan vi ju inte sno rakt av :-D

 

Så, a little help please. Namnet får gärna antyda vilken slags arbete vi kan utföra här, alternativt ett namn som speglar funktionshindret (på ett positivt sätt såsom Leftisright).

 

 

Vilket bra initiativ! Jag kom inte på något bra namn efter dina kriterier, men hittade följande underbara sida: http://neurodiversity.com/neurotypical.html.

Innehåller guld som: "Are You Neurotypical?

Neurotypical syndrome is a neurobiological disorder characterized by preoccupation with social concerns, delusions of superiority, and obsession with conformity. According to The Institute for the Study of the Neurologically Typical (INST), as many as 9625 out of every 10,000 individuals may be neurotypical. (Yes, that means you too)"

 

Däremot skulle jag föreslå att du stjäl ett namn som används ibland: Tjänstemannapoolen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket bra initiativ! Jag kom inte på något bra namn efter dina kriterier, men hittade följande underbara sida: http://neurodiversity.com/neurotypical.html.

Innehåller guld som: "Are You Neurotypical?

Neurotypical syndrome is a neurobiological disorder characterized by preoccupation with social concerns, delusions of superiority, and obsession with conformity. According to The Institute for the Study of the Neurologically Typical (INST), as many as 9625 out of every 10,000 individuals may be neurotypical. (Yes, that means you too)"

 

Däremot skulle jag föreslå att du stjäl ett namn som används ibland: Tjänstemannapoolen.

Hoho, om det där var kriterierna så är vi väl alla lite "neurotypiska", om inte hela tiden så iaf ibland.

 

Tjänstemannanpoolen skulle ha kunnat vart ett bra namn men det förmedlar känslan av att vi hyr ut folk, vilket vi inte gör. Så tyvärr.

 

Får la poängtera att detta är ett initiativ som jag har tagit med min kollega då våra tjänster i kommunen inbegriper att utveckla verksamheter. Så det är inget privat tjohejsan vi startar för att tjäna pengar utan det är en normal, om än annorlunda, daglig verksamhet för en målgrupp som ofta glöms bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  1. Alfabetskonsulterna
  2. Diagnos
  3. Framtidsfabriken
  4. Spectrum
  5. Genom vetande (Dia och gnosis, grekiskt)
  6. Utvecklarna

Hmm, skulle mkt väl kunna tänka mig något latinskt. Kanske något som anspelade på den vänstra hjärnhalvan eller att det som inte är normen blir normen. Genom vetande, slog an en bra ton iaf :-D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, Vivaldis Vänstra, eller vad ;-)

 

Hmm, efter lite snack med kollegan får vi nog droppa tänket på latinska/grekiska combos.

 

Vad tror ni om Kontorsvänstern eller Kontorsteamet?

 

Inte för mkt dagis över det? När jag själv ser förslag med ordet "vänster" i så blir jag snabbt allergisk då det är ett hyffsat stigmatiserat ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, Vivaldis Vänstra, eller vad ;-)

 

Hmm, efter lite snack med kollegan får vi nog droppa tänket på latinska/grekiska combos.

 

Vad tror ni om Kontorsvänstern eller Kontorsteamet?

 

Inte för mkt dagis över det? När jag själv ser förslag med ordet "vänster" i så blir jag snabbt allergisk då det är ett hyffsat stigmatiserat ord.

Kontorsvänstern - Politiskt

Kontorsteamet - Skrivbord och pennvässare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...