Gå till innehåll

NLP (neurolingvistisk programmering)


Kape

Recommended Posts

Eftersom vi människor tydligen är förhållandevis lätta att manipulera så att vi ger ifrån oss information ofrivilligt så undrar jag om någon vet om NLP använts i pokersammanhang och om det varit framgångsrikt?

 

En kort beskrivning av NLP är:

En samling metoder för att få en annan person att ge ifrån sig information ofrivilligt, t.ex. om vilka kort h*n sitter på. Det är metoder som bl.a. "Tankeläsare" använder sig av.

 

En lite längre beskrivning finns på wiki:

http://sv.wikipedia.org/wiki/NLP

http://en.wikipedia.org/wiki/Neuro-linguistic_programming

 

Sen finns det en hel del mer eller mindre seriös litteratur kring hur man kan använda sig av NLP för att agera tankeläsare, en känd bok i ämnet är:

http://mindreadingexposed.com/

 

Så, kan jag bli en klippa på NLP och sätta mig vid ett pokerbord och förmå Phil Ivey att avslöja om han är ute på en bluff? Alternativt, kan jag ofrivilligt bli utsatt av någon med kunskaper om NLP att ge ifrån mig information om min hand vid pokerbordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en kurs om effektiv kommunikation jag gick togs NLP upp, och jag köpte en bok om det på bokrea, skummade lite. Som Klyka sa, flummigt. Kroppsspråk, positivt tänkande, autosuggering. Lite kult/scientologi-varning också, man kan gå kurser i det och stiga i nivåer (Googlegoogle, hittar en kurs för 25000 som man får kalla sej NLP Practitioner efter. Sen kan man gå vidare och bli Master Practitioner för 38750 inkl. moms).

 

Jag tror att du kan vända på det. Kanske inte läsa av via kroppsspråk vad motståndaren har, men om du är medveten om det bluffa med ditt kroppsspråk och annat (visuellt, auditivt och kinestetiskt). "Vad jag än har för kort ska jag i nästa hand uppföra mej som om jag vikt upp dom och sett QK:s: och projicera det."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi människor tydligen är förhållandevis lätta att manipulera så att vi ger ifrån oss information ofrivilligt så undrar jag om någon vet om NLP använts i pokersammanhang och om det varit framgångsrikt??

 

Vet inte det hittade de här länkarna på Google.

 

http://rochesterpokertour.net/forums/archive/index.php/t-238.html

http://www.thenlpcompany.com/nlp/nlp-poker.php

 

Men det vore ett mycket intressant projekt, eftersom det skulle göra det enklare att lära sig poker, och det skulle gå att tjäna pengar på det.

 

Så, kan jag bli en klippa på NLP och sätta mig vid ett pokerbord och förmå Phil Ivey att avslöja om han är ute på en bluff? Alternativt, kan jag ofrivilligt bli utsatt av någon med kunskaper om NLP att ge ifrån mig information om min hand vid pokerbordet?

 

Ja, bägge sakerna är möjliga.

 

Grunden för NLP är ju att man lär sig känslo- och tankeprocesserna hos någon som gör något enastående. Sedan är det betydligt enklare att utföra det själv.

 

Så när du lär dig NLP leta reda på någon som är bra på att läsa tells och modellera honom/henne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att lära sig NLP ifall man är autistisk?

Hmm, intressant fråga. Amatörpsykologiskt och populärvetenskapligt (tidningen Illustrerad Vetenskap, Wikipedia, dokumentärer på Discovery, och liknande) tror jag mej veta att autism och Aspergers syndrom är att man bl a har nedsatt kapacitet vad gäller just det som NLP spelar på. Wikipedia: underkänslighet eller överkänslighet för vissa stimuli ... svårigheter med att tolka ansiktsuttryck och andra sociala signaler ... språksvårigheter.

 

"Några positiva kännetecken är förbättrad mental fokus, utmärkt minnesförmåga, överlägsen rumsuppfattningsförmåga, samt en intuitiv förståelse för logiska system." Spela flera bord Seven-card stud kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det låter flummigt med NLP, hyffsat dyrt att bli 'expert' så det luktar bluff.

Det spekuleras i att fel på spegelneuronerna kan vara en orsak till autism.

Systemet skulle vara en mekanism hos apdjuren som tar emot vad andra gör genom att bara se och man lär sig automatiskt vad som är 'socialt accepterat' o andra liknande saker som t.ex empatiseringsdelen jmf med människor som är autistiska som måste lära sig själva intellektuellt. Det förutsätter väl att man får se ärliga saker iofs.

 

Mycket är ju bakåtvänt och i flera nivåer i tävlings relaterade saker så även de som har det inbyggt måste ju lära sig intellektuellt istället för att gå på medfödd känsla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

derren Brown säger sej ju använda NLP, å han kan ju göra en del coola saker. Han påstår att inget är fejk men man vet ju aldrig...

 

Här är en video när han mindfuckar Simon Pegg, och en förklaring hur han påstår sig göra (om det är påriktigt dvs):

 

Och 2 till intressanta, den sista om vårat favorit ämne: betting.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fattat hur han kan få han att vilja ha en BMX än, men är det inte ungefär som när man ber någon tänka på ett verktyg och en färg och sen verbalisera det högt?

Svaret blir så gott som alltid hammare och röd.

 

Förresten det kanske var något annat än färg..

 

*edit, med lite ordbajseri kan man väl lura vem som helst iofs.. :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så som jag fattar att NLP fungerar, är att man genom att lägga in många olika ord, hintar och betoningar, som får den man försöker påverka att undermedvetet tänka på det man vill.

Men det är väl att "state the obvious" om man sett slutet av videon. Husomhelst är det rätt stört att/om det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det låter flummigt med NLP, hyffsat dyrt att bli 'expert' så det luktar bluff.

.

 

Varför är något en bluff för att det är dyrt?

 

Genomsnittspriset på NLP-kurs är till exempel lägre än andra kurser som till exempel lär dig arbetsrätt. Eller en termin på valfritt amerikanskt college.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är något en bluff för att det är dyrt?

 

Genomsnittspriset på NLP-kurs är till exempel lägre än andra kurser som till exempel lär dig arbetsrätt. Eller en termin på valfritt amerikanskt college.

Jag tror det har att göra med hur folk värderar pengar.

Kostar något mycket så är det bra. Lite ordbajseri på det oxå.. Fast lärarna ska ju ha timlön oxå så helt bluffigt är det nog inte, religion ges ju oxå kurser i o det måste vara de värsta bluffarna i mänsklig historia? Där får de in mesta pengarna via donationer och krig iofs..

Men jag hade inte koll riktigt på vad NLP handlade om, förrän jag såg youtube länken, då började det klarna. Manipulation.

Det låter som en udda kurs: (därav det låga priset?)

En samling metoder för att få en annan person att ge ifrån sig information ofrivilligt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det har att göra med hur folk värderar pengar.

Kostar något mycket så är det bra. Lite ordbajseri på det oxå.. Fast lärarna ska ju ha timlön oxå så helt bluffigt är det nog inte, religion ges ju oxå kurser i o det måste vara de värsta bluffarna i mänsklig historia? Där får de in mesta pengarna via donationer och krig iofs..

Men jag hade inte koll riktigt på vad NLP handlade om, förrän jag såg youtube länken, då började det klarna. Manipulation.

Det låter som en udda kurs: (därav det låga priset?)

 

Det finns många olika tillämpningar av NLP.

 

En av grunderna är att modellera andras beteende. Richard Bandler och John Grinder som skapade disciplinen medvetandegjorde vad skickliga terapeuter gjorde omedvetet. De kunde på så sätt strukturera deras processer och utföra samma sak, utan att ha någon psykologutbildning.

 

Bandler arbetar ju numera rätt mycket med hypnotisören Paul McKenna och de fokuserar mycket på terapi, försäljning och presentationskunskaper.

 

Andra har använt det till att lära sig hur skickliga aktiehandlare, andra skickliga förförare. NLP är inte såldes inte längre ett område. (Tror tom att termen NLP är public domain efter att Bandler försökte stämma andra som använde termen på 1990-talet.)

 

Angående manipulationen, så ja, NLP kan användas manipulativt. Men frågan är vilket som är bäst att ha kunskap eller vara ett löv för vinden?

 

Manipulation finns ju överallt. Inom politik, marknadsföring, religion, umgänget mellan könen. Och inom poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...