Gå till innehåll

Skaffa bostad som pokerspelare


arne_anka

Recommended Posts

Ponera följande:

 

Relevanta Premisser:

Nätpoker som enda inkomst. Vinst 2007 ca 900k. sek. Satsar på mer i år men kalkylerar med hälften. Spelar just nu mest NL$1000

Nuvarande bostad: Bostadsrätt i mindre stad, marknadsvärde ca 100k.

Tillgångar på sparkonton, värdepapper(+ bankrulle): ca 1mille.

Skulder: CSN 150k

Tror på i allmänhet sjunkande bostadspriser de närmsta åren.

 

Mål som ska uppfyllas senast Augusti 2008:

Lägenhet i Lund eller Malmö, hyfsat centralt, minst 2rok, minst 50kvm. Bra standard. Inget andrahandskontrakt. Beredd att betalal relativt hög månadskostnad.

 

 

 

Tankar kring möjliga lösningar.

 

1. Hyresrätt i första hand känns helt klart som det bästa alternativet. Men hur lätt är det att hitta en sådan? och om man väl hittar en, hur lätt är det att få hyra den utan fast månadsinkomst? Hur går det till egentligen. Kan man visa värden ett kontoutdrag istället för ett anställningsintyg? Och hur fungerar det i praktiken? Går det ens att få tag i ett förstahandskontrakt utan vare sig kontakter eller att betala en summa(muta?) för överlåtandet?

Om inte, hur stor brukar isåfall dessa summor vara? Spelar det någon roll att man kan tänka sig en ganska hög månadshyra?

 

2. Alternativet som känns mindre lockande, men kanske mer realistiskt är att köpa en bostadsrätt. Efter att ha rekat lite räknar jag isf med ett pris på minst en miljon. Detta kommer med största sannolikhet inte kunna betalas cash, således erfodras ett lån på delar av beloppet. Vilket leder till frågan hur lätt det är för en person utan fast inkomst att låna till bostad. En stor handpenning får man ju räkna med. Men hur stor?

Problem två med detta alternativ är att jag på kort sikt tror på fallande priser(möjligen kraftigt fallande) och inte vet hur länge jag kommer bo kvar. Finns det något sätt att hedgea den riskexponering det innebär att sitta upp över öronen investerad i en borätt? Erbjuder försäkringsbolagen? (Eller spelbolagen!?!) några slagkraftiga alternativ här.(Om inte kanske det vore en affärside...)

 

 

 

Tacksam för ideer och synpunkter, särskilt intressant vore det att höra från andra pokerspelare som befunnit sig i liknande situationer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvåan har jag ingen koll på..

Men varierar från bolag till bolag på ettan, vissa är det ok med så länge du inte har anmärkningar, andra vill se fast inkomst. Borde ju funka att visa upp ett skapligt bankkonto. Annars borde de väl inte vara några problem att skaffa en borgenär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att få hyra av en privatvärd är nog det enklaste. Med en rejäl förskottsbetalning av hyran på flera månader, kanske ett år, så kan det gå.

 

Att få banklån för att köpa bostad utan fast inkomst är det nog ingen bank som går med på.

 

Det går, inte säker på vad de vill se för att godkänna dig men läst om spelare här på PF som fått det. Men kommer inte på några namn nu, Dawwe är en av dem tror jag.

 

Testa att prata med din bank iaf..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla först med din vanliga bankkontakt vad de kräver för yterligare säkerhet.

Ibland kan det räcka med borgenärer.

 

Sedan finns det andra företag som lånar ut pangar än trditionella banker.

http://www.bluestep.se/vanliga_fragor.asp

 

Lycka till.

 

Ponera följande:

 

Relevanta Premisser:

Nätpoker som enda inkomst. Vinst 2007 ca 900k. sek. Satsar på mer i år men kalkylerar med hälften. Spelar just nu mest NL$1000

Nuvarande bostad: Bostadsrätt i mindre stad, marknadsvärde ca 100k.

Tillgångar på sparkonton, värdepapper(+ bankrulle): ca 1mille.

Skulder: CSN 150k

Tror på i allmänhet sjunkande bostadspriser de närmsta åren.

 

Mål som ska uppfyllas senast Augusti 2008:

Lägenhet i Lund eller Malmö, hyfsat centralt, minst 2rok, minst 50kvm. Bra standard. Inget andrahandskontrakt. Beredd att betalal relativt hög månadskostnad.

 

 

 

Tankar kring möjliga lösningar.

 

1. Hyresrätt i första hand känns helt klart som det bästa alternativet. Men hur lätt är det att hitta en sådan? och om man väl hittar en, hur lätt är det att få hyra den utan fast månadsinkomst? Hur går det till egentligen. Kan man visa värden ett kontoutdrag istället för ett anställningsintyg? Och hur fungerar det i praktiken? Går det ens att få tag i ett förstahandskontrakt utan vare sig kontakter eller att betala en summa(muta?) för överlåtandet?

Om inte, hur stor brukar isåfall dessa summor vara? Spelar det någon roll att man kan tänka sig en ganska hög månadshyra?

 

2. Alternativet som känns mindre lockande, men kanske mer realistiskt är att köpa en bostadsrätt. Efter att ha rekat lite räknar jag isf med ett pris på minst en miljon. Detta kommer med största sannolikhet inte kunna betalas cash, således erfodras ett lån på delar av beloppet. Vilket leder till frågan hur lätt det är för en person utan fast inkomst att låna till bostad. En stor handpenning får man ju räkna med. Men hur stor?

Problem två med detta alternativ är att jag på kort sikt tror på fallande priser(möjligen kraftigt fallande) och inte vet hur länge jag kommer bo kvar. Finns det något sätt att hedgea den riskexponering det innebär att sitta upp över öronen investerad i en borätt? Erbjuder försäkringsbolagen? (Eller spelbolagen!?!) några slagkraftiga alternativ här.(Om inte kanske det vore en affärside...)

 

 

 

Tacksam för ideer och synpunkter, särskilt intressant vore det att höra från andra pokerspelare som befunnit sig i liknande situationer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Banklån handlar mycket om kontakten med banken och kontakt med bankmannen. Således är jag övertygad om att det går att få ett bostadslån, se till att visa tidigare uttag, gärna under en längre period. Samt visa vad du har på banken idag. Kan du få någon att ställa sig som medsökande till lånet så är saken biff.

 

Ett annat alternativ är att köpa ett förstahandskontrakt. Jag har flera sådana kontakter i Sthlm. Det e dock mkt pengar, en 1:a i innerstaden ligger på 250tkr.Utanför tullarna mellan 150-200tkr. Ett förstahandskontrakt är en säker investering också, du är garanterad pengarna tillbaka. I bästa fall ombildas din hr till en br... känner några som gjort sig några hackor så.

 

Good luck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Banklån handlar helt om din bankkontakt. Jag fick lån utan problem (visserligen på en relativt liten summa, 500 000 SEK) men då har vi jobbat mycket med honom och han kan se (om han hade kollat, vilket han inte gjorde) att jag tagit ut bra med pengar genom mina konton i deras bank under flera år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Banklån handlar mycket om kontakten med banken och kontakt med bankmannen. Således är jag övertygad om att det går att få ett bostadslån, se till att visa tidigare uttag, gärna under en längre period. Samt visa vad du har på banken idag. Kan du få någon att ställa sig som medsökande till lånet så är saken biff.

 

Ett annat alternativ är att köpa ett förstahandskontrakt. Jag har flera sådana kontakter i Sthlm. Det e dock mkt pengar, en 1:a i innerstaden ligger på 250tkr.Utanför tullarna mellan 150-200tkr. Ett förstahandskontrakt är en säker investering också, du är garanterad pengarna tillbaka. I bästa fall ombildas din hr till en br... känner några som gjort sig några hackor så.

 

Good luck.

 

 

det är långt ifrån "säkert"

 

*olagligt, hyresvärden kan sätta käppar i hjulet, kanske inte just nu, men vad händer om fastigheten säljs till en stor aktör som är helt emot svartkontrakt.. eller så ändra regler/lagar och handeln med svartkontrakt blir i princip obefintligt om några år

 

*marknadshyror kanske införs snart, helt plötsligt har din hyra dubblats, om inte ännu mer och du kan omöjligen sälja den vidare

 

*ombilning behöver inte alls bli en bra affär, hyran minskar men du måste ta lån, totalkostnaden ökar..du kanske får lite rabatt men kommer det verkligen väga över 250k?, visst, har varit bra deal senaste åren när priserna skenat, det kan jag hålla med om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är långt ifrån "säkert"

 

*olagligt, hyresvärden kan sätta käppar i hjulet, kanske inte just nu, men vad händer om fastigheten säljs till en stor aktör som är helt emot svartkontrakt.. eller så ändra regler/lagar och handeln med svartkontrakt blir i princip obefintligt om några år

Ofta gör du en deal med värden direkt. Du köper ett förstahandskontrakt. Hur ska värden kunna se om det är ett "svartkontrakt"?

 

*marknadshyror kanske införs snart, helt plötsligt har din hyra dubblats, om inte ännu mer och du kan omöjligen sälja den vidare

 

Det är inget roligt scenario och huvudskälet till att jag köpte br istället för hr.

 

*ombilning behöver inte alls bli en bra affär, hyran minskar men du måste ta lån, totalkostnaden ökar..du kanske får lite rabatt men kommer det verkligen väga över 250k?, visst, har varit bra deal senaste åren när priserna skenat, det kan jag hålla med om.

 

Behöver inte. Men blir med största sannolikhet i innerstaden. Runt 30tkr/kvm får du köpa för, du säljer för absoluta minimum för 50tkr idag. Tror f.ö priserna kommer ligga på den här nivån ett bra tag till.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...