Gå till innehåll

Större bord?


bluuffer

Recommended Posts

Har lirat på SvenskaSpel ett par veckor nu. Spelat poker på andra sajter förut men mest på skoj då. Brukar även spela live rätt ofta med polare.

 

Satte in 200kr på SS för två veckor sen, dessa har nu blivit 800:-. Spelar på 0.50/1kr och går som sagt rätt bra plus.

Frågan är nu om jag bör gå upp till t.ex. 1/2kr eller 2.50/5kr? - Vad är skillnaden spelmässigt på dessa nivåer?

 

Vad tycker ni annars om SS? Är det en dålig site?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har 800 i BR så är det två inköp på 1/2 så det verkar inte speciellt klokt. Ännu mindre att gå upp till 2,5/5 där du inte ens har ett inköp. Så stanna på 0,5/1 till du har BR för högre nivåer.

 

Standarden blir högre på 1/2 om än inte avskräckande men det blir betydligt tuffare på 2,5/5.

 

Tyckande om sjaten är ju subjektivt så det ger jag inget. Men om man lirar där utgår jag från att man tycker den är ok.

 

GL vid borden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Hur många inköp på 1/2 bör jag ha innan jag ger mig upp dit?

 

Glömde även tillägga, lirar NL Texas Holdem på 10-mannabord.

 

Standardregeln (som du borde ha hittat vid det här laget genom att söka i forumet) är att du ska ha 30 inköp. Men kör du tight på 10-manna-bord och känner att du känner dig hyffsat säker (som man ofta gör helt felaktigt, bara för det gått bra en tid) så kan du väl tulla lite på regeln. Men du bör absolut ha 20 inköp för den nivån du ska spela på, och backar du 2-3 inköp bör du gå ner direkt igen.

 

Som sagt, 30 inköp är att rekomendera faktiskt, allt annat är GAMBLE!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Standardregeln (som du borde ha hittat vid det här laget genom att söka i forumet) är att du ska ha 30 inköp. Men kör du tight på 10-manna-bord och känner att du känner dig hyffsat säker (som man ofta gör helt felaktigt, bara för det gått bra en tid) så kan du väl tulla lite på regeln. Men du bör absolut ha 20 inköp för den nivån du ska spela på, och backar du 2-3 inköp bör du gå ner direkt igen.

 

Som sagt, 30 inköp är att rekomendera faktiskt, allt annat är GAMBLE!

 

Så jag ska alltså ha 12K i BR innan jag kan gå upp till 1/2? :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag ska alltså ha 12K i BR innan jag kan gå upp till 1/2? :o

 

6 k räcker (Svenska Spel har 200x inköp, 100x är normalt på andra sajter (och köp in dig för 100 gånger big blind)).

 

Sedan är det bankrulle, inte vad du råkar ha på pokerkontot. Har du en tusenlapp på pokerkontot och 5000 avsatt för poker men som ligger i madrassen hemma, så har du bankrulle på 6k.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Det lär ju ta ett bra tag för mig att komma upp till de summorna.

 

Se det inte som ett problem utan se istället vilken möjlighet du har att hinna lära dig spelet på ett bra sätt. Och även kanske hinna med lite teori i form av någon bok.

 

Det tar tid för ett litet barn att lära sig gå. Först måste det lära sig krypa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lirat på SvenskaSpel ett par veckor nu. Spelat poker på andra sajter förut men mest på skoj då. Brukar även spela live rätt ofta med polare.

 

Satte in 200kr på SS för två veckor sen, dessa har nu blivit 800:-. Spelar på 0.50/1kr och går som sagt rätt bra plus.

Frågan är nu om jag bör gå upp till t.ex. 1/2kr eller 2.50/5kr? - Vad är skillnaden spelmässigt på dessa nivåer?

 

Vad tycker ni annars om SS? Är det en dålig site?

 

Vill inte vara jävlig på något sätt, men dessa 600:- du är upp senaste två veckorna kan mycket väl bara vara positiv varians men visst 600:- är mkt i studenttider, det minns man väl..

 

Jag kan bara hålla med alla andra, finns väl egentligen ingen anledning att kliva upp på 1/2 bara för att du har rulle för det heller?

Låt säga att det tar ett tag för dig att få ihop de där 6K, då ska du ju inte kliva upp bara för att..

 

Du ska nog känna dig för och verkligen veta att du slår 0,5/1 innan du tar nästa steg, även om det räcker att läsa en handanalys per dag i två veckor på svs för att höra till toppskiktet på 1/2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

800 är min BR just nu, är 18 år så har väl inte en massa pengar att lägga ut på poker direkt.

 

Så ni rekomenderar alltså en BR på 5-6K för att kliva upp till 1/2kr?

- Det lär ju ta ett bra tag för mig att komma upp till de summorna.

 

 

Som andra sagt så är 800kr bara 2 inköp på 1/2 på svs och det kan du förlora på 1 minut i princip.

Ja det kanske tar ett tag för dig att komma upp i 5-6K men du får ha lite tålamod och nöta på 0,5/1 annars slutar det med ganska stor säkerhet med gulning om du går upp i nivå.

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle fortsätta lira samma nivå ett tag till för att få lite större rulle och efter ett tag skotta några inköp på en högre stake och känna på läget. Sedan tycker jag det är lättare om man avsätter en summa pengar, t.ex. 3 000bb och lirar med dessa men med tillräckligt mycket pengar i ryggen för att kunna fortsätta på de stakes du spelade på tidigare om du förlorar allt du avsatt.

 

Den absolut största fördelen med detta sättet, tycker jag, är att om du har råd att swinga lite ifall du börjar med att tappa några inköp. Så länge du har deg kvar på din "skottrulle" kan du fortsätta spela normalt och slippa tankarna på att du snart gular och allt det medför. Det är bra mycket jobbigare att swinga t.ex. 1/3 av HELA sin rulle än pengar man avsatt för att prova på högre stakes.

 

Observera att hur mycket du ska avsätta är individuellt, 3 000bb är bara ett riktmärke. Vissa klarar sig med två inköp, andra behöver 100. Kort sagt beror det nog mest på antal bord du spelar och din spelstil (swingtendenser, tilt osv.).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...