Gå till innehåll

NLT - SnG, Random vs. Random, udda upplägg!


softabananer

Recommended Posts

Kände mig lite crazy i natt och slog vad med en kompis att jag kunde komma ITM i en SNG med inköp $20 på Party Poker utan att se mina egna hålkort. På fem försök. Valde $20-nivån av två skäl: de är passiva och som svagast där, samt att jag inte ville förlora för mycket pengar eftersom jag visste att jag skulle förlora om jag inte hade en jävla tur.

 

Det gick ganska kasst till en början, men tack vare ett rätt tight spel ur tidig-mitten-position (yeah, där har ni en ny definition på tight! Kastade säkert AA nån gång) för att försöka höja ut motståndarna när jag var på knappen och cutoff och även när jag på blinds när de före mig hade visat på svaghet så slutade jag iaf inte sämre än sexa nån gång.

 

I alla fall, här kommer problemet:

 

Jag ligger bra till efter en turlig value bet när jag hade dold triss (i dubbel bemärkelse) och har 1880 chips och plockar upp ?? på button.

Blinds är på 100 och 200.

 

Limper 1, 2920 chips – limpar in för 200 (Oftast tecken på svaghet för denna spelare, har jag noterat.)

Folder 1, 1360 chips – foldar.

Jag, 1880 chips – höjer till 850. (Hoppas vinna potten direkt, då detta spelet fungerat förut mot Limper 1. En oro finns ju såklart att han funderat ut det och limpar in med en bra hand för att sedan ställa in. Men det är ju bara att sucka och ta emot om så är fallet.)

SB, 760 chips chips – foldar.

BB, 780 chips chips – synar och är all-in! (Damnit.)

Limper 1 – synar ytterligare 650.

 

I mainpotten ligger nu 2440 chips och i sidepotten 140. Jag mot Limper 1.

 

Flop: 7 :heart: 8 :heart: 3 :club:

 

Limper 1 med 2070 kvar i chips checkar och jag (med 1030 kvar) checkar bakom honom.

 

Turn: Q :spade:

 

Limper 1 checkar igen. Jag checkar.

 

River: J :heart:

 

Limper 1 checkar återigen. Jag höjer 500 och han blixtsynar.

 

Showdown:

 

Limper 1: A :spade: J :spade: (Par i knektar - A kicker)

BB: T :spade: T :diamond: (Par i tior)

Jag: J :diamond: 5 :heart: (Par i knektar - Q kicker)

 

Såhär tänker jag under handens gång:

 

På floppen har jag lyckats resonera mig fram till att Limper 1 antingen har en god idé om hur jag spelar och sitter på en monsterhand (AA-JJ) och helt enkelt vill tjäna lite extra på att jag som jag brukar höjer ut på floppen för att där gå all-in. Mest troligt, tänker jag, är dock att han har AKs, AQs, AJs eller KQs, har sett han limpa bakom en raiser åtminstone en gång med en sådan hand.

Min första tanke är att jag är slagen av BB, som förmodligen har ett överpar mot denna låga flopp (kan inte se honom syna all-in med annat än AA-99). Samtidigt finns ju chansen att han har två höga kort typ AK, AQ, AJ.

Min andra tanke är att nån av dom har mig slagen och höjer jag så foldar Limper 1 och BB har mig slagen i mainpotten – eller så har Limper 1 mig slagen och då är jag ute.

Alltså, jag har ingen lust att satsa stort när jag anser att jag i bästa scenariot vinner 140 chips.

 

När han checkar på turn checkar jag tillbaka lite pga samma skäl, men också för att han nu tydligt visat tecken på svaghet och mina tankar kring hans hand lutar nu mer åt AKs-AJs-hållet. Nu checkar jag delvis för att få checka ut denna hand i hopp om att min hand är bäst (chansen att jag träffat par här är cirka 40 procent (är min chans att jag har par här 45-50 procent?), och jag är tämligen säker på att min motståndare ej träffat!) och håller upp. Är det här jag gör fel? Skulle jag höjt?

 

När han checkar på river är alla mina tankar att han har AA-JJ borta. I mitt huvud finns en möjlig hand på denne spelare – AKs. Jag är hyfsat säker på en sak – Limper 1 kommer folda om jag höjer – och har medeltroliga förhoppningar om två andra saker – de att jag har Limper 1 slagen (any pair will do) och även BB (om jag lyckats träffa Q eller J i första hand, eller mirakelträffat färgen eller stegen). Därför höjer jag, resonerar jag, felaktigt...

 

Jag hade vunnit en ponsterpott om jag hade höjt på floppen. Men jag är inte så säker på att det var där jag gjorde fel, utan på turn och river. Skulle jag spelat tvärtom? Jag är lite osäker.

 

Sorry för den långa posten, också. Hoppas ni orkar läsa igenom.

 

PS. Jag misslyckades med att komma ITM och slutade fyra i denna. Jag kom ej heller ITM i den femte och sista turneringen. Får pröva igen nån gång.

 

* Kortar ner rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt intressant initiativ.

 

Det måste vara riktigt bra träning på att läsa andras spel och se vad man kan åstadkomma för bekymmer enbart med betting när man inte på något sätt behöver fundera på vad man själv har i handen.

 

Inte för att man bara spelar sina kort annars men ens fokus måste bli mycket mer totalt när man enbart analyserar styrka i bet.

 

20 $ är nog en ganska bra nivå att spela på också. Visst det är ett ganska svagt motstånd (ofta) men det är inte total crazynivå som om man spelar 5$.

 

I ett sådant här spel vill man ändå att motståndarna skall kunna fatta någorlunda vettiga beslut ibland så att man kan betta ur folk ur potterna.

 

 

Jag måste testa något liknande !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej ingen som kunde hjälpa :) Och QoS – det är inte random vs random men whatever...

 

Ville bara tillägga att jag kom tvåa efter tre nya försök på samma nivå, och lägger nu helt av med det spelsättet. Nån som har någon annan kul idé man kan pröva på? Kan vara vadsomhelst som är lagom-överdrivet crazy...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...