Gå till innehåll

Recommended Posts

• Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
True that att Jennez inte skyr språket nr han raljerar om barn. Håller visserligen med honom om en 20-årings mognadsgrad men att han ondgör sig över bandet som finns mellan barnet och föräldern, det är lite mer svårförståeligt.

Var har jag gjort det?

Tycker du är rätt festlig egentligen jennez, men vad är det för konstig fråga om hur hon försörjer sig ? :) Hon får väl försörja sig som hon vill. Även bidragstagare får ha bloggar!

Det var egentligen inte försörjningen jag var ute efter, jag ville bara se hur stereotyp "ung mamma som står på egna ben via statsfinansiering" hon är.

Hittills har mitt intryck verkat stämma i alla fall.

Postad

Ett inslag på TV4:s nyheter igår handlade om unga mammor. Den 20-åriga tvåbarnsmamman äldsta hette inte helt oväntat Kevin...Hon verkade iofs försörja sig själv någourlunda, men det kändes väldigt white trash ändå.

Postad
Var har jag gjort det?
Usch vad jag har svårt för att vara tydlig, sry. Syftade på raljerandet om att föräldrar inte ska vara så imponerade över att just deras lilla ögonsten har blivit född. Det kunde ju blitt vilken spermie som helst. Det har du visserligen rätt i, såklart, men som förälder funkar man inte så. Ens ögonsten är ens väldigt speciella ögonsten och kunde inte ha blivit någon annan. Rationellt? Nejförihelvete :-P
Postad
Usch vad jag har svårt för att vara tydlig, sry. Syftade på raljerandet om att föräldrar inte ska vara så imponerade över att just deras lilla ögonsten har blivit född. Det kunde ju blitt vilken spermie som helst. Det har du visserligen rätt i, såklart, men som förälder funkar man inte så. Ens ögonsten är ens väldigt speciella ögonsten och kunde inte ha blivit någon annan. Rationellt? Nejförihelvete :-P

Klart att alla föräldrar tycker att just deras barn är speciella, inget konstigt alls med det. Det jag menar är att det i förlängningen blir ett absurt argument för att skaffa barn tidigt. Unga föräldrar kan (bl.a därför) inte inse eller erkänna sitt misstag eftersom de är så glada för just sin unge.

Och självklart ska man tycka att sin egen unge är speciell men man ska inte betrakta det som något slags medvetet val att man fick just det barnet.

Så på vilket sätt har jag ondgjort mig eller ens sett ner på folk som tycker att deras egna barn är speciella?

Postad
Klart att alla föräldrar tycker att just deras barn är speciella, inget konstigt alls med det. Det jag menar är att det i förlängningen blir ett absurt argument för att skaffa barn tidigt. Unga föräldrar kan (bl.a därför) inte inse eller erkänna sitt misstag eftersom de är så glada för just sin unge.

Och självklart ska man tycka att sin egen unge är speciell men man ska inte betrakta det som något slags medvetet val att man fick just det barnet.

Så på vilket sätt har jag ondgjort mig eller ens sett ner på folk som tycker att deras egna barn är speciella?

I all välmening:

Naturligtvis vill ni aldrig ha det ogjort eftersom era instinkter säger åt er att älska de ungar som ni satt till världen, men försök ändå att se bortom det. Försök förstå hur liten chans det var att just ert barn skulle födas. Sannolikeheten att lilla Freja, Rudolf eller Månstråle istället skulle rinna ner mellan era skinkor och sluta sina dagar som en fläck på lakanet är miljarder gånger större.

Med detta menar jag att ni lika gärna kan vänta med att skaffa barn. "Men då hade ju inte lilla Dolph kommit till världen!" säger ni då och tittar på det lilla knytet med tårfyllda ögon. Nej, det hade han inte, men det hade han med allra största sannolikhet inte gjort ändå. Det hade blivit en helt annan unge om bara en annan spermie att befruktat ägget. Dolph är visserligen unik, men han är så fruktansvärt unik att vilken annan unge som helst skulle bräcka honom.

Det var detta som jag syftade till när jag använde ordet raljerade (Nej, jag menar inte att du ondgjort dig eller ser ner på någon. Du är en av få som kan argumentera väl och har sjyssta åsikter och därmed tror jag inte så illa om dig). Valet av ord kom sig naturligt av vår lilla diskussion i den tidigare tråden. Men var det olämpligt så ok, my bad.

Orkar vi verkligen öppna den här burken med mask igen? ;-)

Postad

Orkar vi verkligen öppna den här burken med mask igen? ;-)

Det är upp till dig. ;) Tjuren från Lund har lite tråkigt så jag söker konflikt/diskussion/debatt. Du får första slaget. Slå så hårt du kan!

Postad

Det var egentligen inte försörjningen jag var ute efter, jag ville bara se hur stereotyp "ung mamma som står på egna ben via statsfinansiering" hon är.

Jag är liberal och anser att folk får göra vad de vill med sina liv så länge det inte påverkar mig. Hur försörjer du dig?

Inget illa ment, tycker bara att det luktar bidragstagare lång väg om följande citat:

Nu håller jag med dig om det mesta du sedan skrivit om att skaffa barn. Det är bättre att vänta tills man är ca 30 och har utbildningarna klara, t ex. Och jag håller egentligen helt med dig om vad jag tror är andemeningen med vad du skriver.

Men det som är så intressant är formuleringarna, och vissa värderingar som sticker fram. Du gillar inte att vissa påverkar dig genom att ta resurser - bidragstagare, statsfinansiering. Men hur ställer du dig då till att andra tar resurser utan att göra någonting alls, därför att de anses äga den abstrakta egenskapen att vara 'rika'? De kanske är bortskämda barn till människor med mycket 'pengar' och aldrig gör någon nytta alls, men sätter sprätt på en massa pengar. Tar inte t ex deras kokainkonsumtion också resurser från dig?

Vad är det då som gör att denna sociala konvention att dom har rätt till sina kokainpengar är lätt att acceptera, medan - så som tidens anda tycks vara - den som är föräldraledig ska ha en social stämpel?

Postad
Här har vi ett utmärkt exempel. Killen bor i Gimo, har ett totalt ointressant liv och kan inte skriva för fem öre. Men han sitter i rullstol, vilket uppenbarligen gör honom intressant nog att blogga på UNT:s (Upsala Nya Tidning) hemsida:

Mathias blogg

Klockren ju!

"Sen efter ett tag så ringde min evige följeslagare Robin ( eller det var nog jag som sms:ade honom först ) och ville lira lite fotboll på x-boxet.. och när det kommer upp på tapeten så bangar jag aldrig.. så vi tillbringade förmiddagen framför tvn spelandes halo..."

Vet inte varför, men I LOL'd :mrgreen: Gillar alla punkter med! :mrgreen:

Postad
Nu håller jag med dig om det mesta du sedan skrivit om att skaffa barn. Det är bättre att vänta tills man är ca 30 och har utbildningarna klara, t ex. Och jag håller egentligen helt med dig om vad jag tror är andemeningen med vad du skriver.

Bara for the record så tycker jag definitivt att man kan skaffa barn innan man är 30. Det är liksom inte åldern utan det personliga skyddsnätet jag snackar om, främst ekonomiskt.

Ett par i bekantskapskretsen skaffade nyligen barn. Båda hade fasta anställningar, inga jättelöner, säkert till och med lite lägre än snitt men ändå inget uppseendeväckande. Pappans lön räckte preics på öret till hans utgifter, mamman tjänade lite bättre så ett barn ansträngde inte deras gemensamma ekonomi sådär farligt mycket.

Nu i dagarna har pappan fått veta att hans tjänst skärs ned till 50%. Han har ingen utbildning (med det menar jag högskoleutbildning) och kan i princip inte jobba som något annat än personlig assistent. De har ingen ihopsparad buffert och det blir A-kassa 50% som gäller. Så hade det ju varit även utan barn men om de inte reder up situationen snabbt så kan det barka åt helvete ganska snabbt.

Men det som är så intressant är formuleringarna, och vissa värderingar som sticker fram. Du gillar inte att vissa påverkar dig genom att ta resurser - bidragstagare, statsfinansiering. Men hur ställer du dig då till att andra tar resurser utan att göra någonting alls, därför att de anses äga den abstrakta egenskapen att vara 'rika'? De kanske är bortskämda barn till människor med mycket 'pengar' och aldrig gör någon nytta alls, men sätter sprätt på en massa pengar. Tar inte t ex deras kokainkonsumtion också resurser från dig?

Vad är det då som gör att denna sociala konvention att dom har rätt till sina kokainpengar är lätt att acceptera, medan - så som tidens anda tycks vara - den som är föräldraledig ska ha en social stämpel?

Det som är intressant här är inte att jag tycker att folk "tar resurser" från mig. Jag klarar mig, jag behöver inga större resurser från samhället (just nu iaf). Det som stör mig är att det finns de som behöver resurserna bättre. Ta bara TotalFarsas dagcenter till exempel. Jag hade hellre skjutit till några tusenlappar till sådan verksamhet så att ett gäng handikappade människor kan få en meningsfull sysselsättning än att Lisa och Kalle ska finansiera deras "rätt-att-skaffa-barn-precis-när-vi-vill" agenda.

Det är liksom inte mig det drabbar. Det drabbar människor som hade haft så mycket mer nytta av mina skattepengar.

Postad
Bara for the record så tycker jag definitivt att man kan skaffa barn innan man är 30. Det är liksom inte åldern utan det personliga skyddsnätet jag snackar om, främst ekonomiskt.

Håller med detta i stort. Dock får man ha i åtanke att det finns de som klarar sig bra på små resurser och andra som aldrig får pengarna att räcka till. Därför borde bl.a. barnbidrag vara behovsstyrt, inte en rättighet för alla. Om/när Peter Forsberg får för sig att flytta hem och eventuellt skaffa familj så ter det sig bara löjligt att han ska få barnbidrag! Då finns det andra "hål" att stoppa pengarna i.

Det som är intressant här är inte att jag tycker att folk "tar resurser" från mig. Jag klarar mig, jag behöver inga större resurser från samhället (just nu iaf). Det som stör mig är att det finns de som behöver resurserna bättre. Ta bara TotalFarsas dagcenter till exempel. Jag hade hellre skjutit till några tusenlappar till sådan verksamhet så att ett gäng handikappade människor kan få en meningsfull sysselsättning än att Lisa och Kalle ska finansiera deras "rätt-att-skaffa-barn-precis-när-vi-vill" agenda.

Det är liksom inte mig det drabbar. Det drabbar människor som hade haft så mycket mer nytta av mina skattepengar.

Skattepengar är "alltid" dåligt fördelade och administrerade. Det beror bl.a. på att vi ska ge alla exakt samma stöd vad gäller barnbidrag, studiebidrag, föräldrapenning m.m. Generella bidrag som dessa som delas ut till alla oavsett inkomst är resursslöseri! Att jag sedan anser att vissa departemant får för mycket resurser i förhållande till deras uppgifter är ännu ett stort problem.

Tyvärr är vi inte uppfostrade att ta hand om oss själva utan till att bli omhändertagna av Moder Svea och då blir det automatiskt även så att vissa väljer att lägga sin försörjning hos staten medvetet. Dock tror jag ändå inte att så många resonerar som så att de skaffar barn för att de kommer att leva så bra på föräldrapenning och barnbidrag.