Gå till innehåll

Väska försvunnen vid flygresa


Donner

Recommended Posts

Några släktingar som flög hem från asien via London fick stå som Stig Helmer i sällskapsresan vid väskbandet på Arlanda. Deras fyra väskor hade fastnat i London visade det sig. Tre stycken dök upp efter några dagar men den sista är fortfarande försvunnen. Har gått tre veckor nu så det börjar bli dags att kräva skadestånd. De har beräknat värdet av innehållet i väskan till 14k men flygbolaget har ett tak på 10k.

 

Nån annan som råkat ut för detta och vet hur de räknar? Kvitton på kläder, hygienartiklar, rakapparat, souvernirer, alltså allt som väskan innehöll är ju bara att glömma...sånt har man ju inte kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min väska försvann på en flygning från Manchester till Göteborg.

Alla anmälningar gjordes, flera tele samtal och mail. Jag fick ändå inga besked. Efter ca 5 veckor hade jag ju köpt på mig det nödvändigaste.

Då tröttnar jag, ringer och medelar att jag vill ha ut ersättningen, skickar även ett mail där jag förklarar att jag går vidare med advokat om inget händer.

Klockan 8 dagen efter ringer dom, väskan upphittad och körs med taxi till mig.

Dom behövs tydligen sparkas på för att dom ska engagera sig.

 

Frågan är, vad gör man sen? Inser att man sitter med dubbla eltandborstar, mobilladdare, osv? Kan man kräva ersättning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sånt borde väl annars hanterar av försäkringsbolaget.

 

Bra fråga, jag vet faktiskt inte vem de tänkt kräva på ersättning. Men frågan kvarstår oavsett, hur beräknar de ersättningen? Får man bara en spottstyver av vad man begärt? Kräver de kvitton på allt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min väska försvann på en flygning från Manchester till Göteborg.

Alla anmälningar gjordes, flera tele samtal och mail. Jag fick ändå inga besked. Efter ca 5 veckor hade jag ju köpt på mig det nödvändigaste.

Då tröttnar jag, ringer och medelar att jag vill ha ut ersättningen, skickar även ett mail där jag förklarar att jag går vidare med advokat om inget händer.

Klockan 8 dagen efter ringer dom, väskan upphittad och körs med taxi till mig.

Dom behövs tydligen sparkas på för att dom ska engagera sig.

 

Frågan är, vad gör man sen? Inser att man sitter med dubbla eltandborstar, mobilladdare, osv? Kan man kräva ersättning?

Kontakta flygbolaget och begär ersättning. Att koppla in advokat gör att ersättningen till advokaten snabbt överstiger ersättningen från flygbolaget. Skriv en sammanfattning och bifoga biljettkopia, kopia på anmälan (som du gjorde på flygplatsen) och en förteckning över innehåll/värde på bagaget. En försening på 5 veckor är självklart inte acceptabelt och du får ersättning om du inte flugit med typ Ryan Air, då kan du allt få bråka ett tag enligt uppgift.

 

Jag har aldrig haft problem med SAS, Skyways och KLM som är de enda som lyckats försena mitt bagage.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta hände mig för länge sen, men det var lite annorlunda i mitt fall för det var på utresan det hände.

 

Jag var tvungen att köpa en del grejer för att klara mig på resan, kläder m.m. Det var inga problem att få ersättning för detta med styrkande kvitton. För resten var det låg eller ingen ersättning om man inte köpte nytt. Jag hade en viss tid på mig för att köpa. Jag gjorde det lite efterhand och fick ersättning. Det var även lite tak för belopp och en del saker som inte går att köpa nytt fick jag något schablonbelopp för i förhållande till inköpspriset.

 

Efter cirka två månader dök väskan upp på Island eller något liknande ologiskt ställe för en resa med svenskt inrikesflyg... :roll: De skickade väskan hem till mig.

 

Jag skickade inte in några fler kvitton och det var ingen som ville ha tillbaka de pengar jag redan fått trots att väskan dök upp igen. 8-)

 

Nåja, allt detta får de ju reda på av flygbolaget och försäkringsbolaget.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30____35661.aspx

 

Klagomål avseende bagage

Om bagaget är skadat, försenat eller förstört, måste passageraren snarast möjligt skriftligen klaga hos flygbolaget. Vid skada på incheckat resgods, måste passageraren skriftligen klaga inom sju dagar, och vid försening inom 21 dagar, i båda fallen från den dag då bagaget ställts till passagerarens förfogande.

 

Försenat bagage

Om det incheckade bagaget anländer senare än passageraren till resmålet ansvarar flygbolaget gentemot passageraren för den skada förseningen orsakar. Det kan röra sig om kläder och hygienartiklar etc som är nödvändiga till dess bagaget anländer. Liksom vid passagerares försening gäller att flygbolaget kan undgå ansvar genom att visa att det vidtagit rimliga åtgärder för att förindra skadan eller genom att visa att det var omöjligt att vidta sådana åtgärder. Flygbolagets ansvar för försenat bagage är begränsat till högst 1000 SDR per passagerare.

 

Vad är SDR?

SDR används i internationella sammanhang där en nationell valuta inte kan anges. SDR står för Special Drawing Rights, särskilda dragningsrätter, och utgörs av en valutakorg med olika nationella valutor vars värde ligger till grund för SDR. Mer information om SDR kan man hitta på Internationella valutafondens webbsida www.imf.org. En SDR motsvarade i september ca 11 svenska kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...