Gå till innehåll

Vad ska jag tänka på i CGs?


Damightytom

Recommended Posts

Hej alla, jag har spelat poker ett tag nu men spelar mest MTTs och SnGs, med viss framgång ibland. Slutar ofta med beslutsiver och med lite dålig disciplin brukar mina vinstpengar ofta ligga plus minus noll.

 

Nu vill jag lära mig spela Cash games, men jag är fruktansvärt dålig på det.

Jag vet inte vad jag ska tänka på, i turneringar så förstår jag hur jag ska använda position, invänta rätt kort osv min stack är mer relativ till min dåvarandra strategi.

 

Är det nån snäll hjälte som kan ge mig saker jag ska tänka på i cash games, ni behöver inte dra upp starthänders olika värden osv sånt lär man sig och jag förstår rätt mycket om det.

 

Men hur man lägger upp en strategi, vilket förhållningsätt man ska ha.

 

En sak jag alltid hör är att man ska se cash games som en väldigt lång session vilket jag försöker göra men det är svårt då jag blir lite stressad över att se mitt inköp sakta men säkert försvinna.

Jag har råd att spela på högre nivåer men jag är så fruktansvärt tävlingsinriktad så det är det jag blir stressad över.

 

Någon som varit i min sits?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla, jag har spelat poker ett tag nu men spelar mest MTTs och SnGs, med viss framgång ibland. Slutar ofta med beslutsiver och med lite dålig disciplin brukar mina vinstpengar ofta ligga plus minus noll.

 

Nu vill jag lära mig spela Cash games, men jag är fruktansvärt dålig på det.

Jag vet inte vad jag ska tänka på, i turneringar så förstår jag hur jag ska använda position, invänta rätt kort osv min stack är mer relativ till min dåvarandra strategi.

 

Är det nån snäll hjälte som kan ge mig saker jag ska tänka på i cash games, ni behöver inte dra upp starthänders olika värden osv sånt lär man sig och jag förstår rätt mycket om det.

 

Men hur man lägger upp en strategi, vilket förhållningsätt man ska ha.

 

En sak jag alltid hör är att man ska se cash games som en väldigt lång session vilket jag försöker göra men det är svårt då jag blir lite stressad över att se mitt inköp sakta men säkert försvinna.

Jag har råd att spela på högre nivåer men jag är så fruktansvärt tävlingsinriktad så det är det jag blir stressad över.

 

Någon som varit i min sits?

 

Börja lågt för det första. Sen är postion ännu viktigare i CG än i turneringar men sånt lär man sig.. Med tanke på hur du skriver och hur komplex frågan är så är det enda tips jag kan ge dig att spela, spela och spela för att få erfarenhet. Sen ska väl tilläggas att disciplin är den enskilt viktigaste egenskapen på alla nivåer från NL200 och neråt. Klart man behöver kunskaper om poker men det skiljer nog vinnaren från break-even och förlorande spelare i många fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att spela tight och aggressivt, det börjar man nästan alltid med och är nästan alltid vinnande spel på NL10(börja där ifrån).

Ha strikta regler på vilka händer du ska lägga och fortsätta med, annars blir det "synar bara för skojjs skull" och sedan blir det värre och värre.

Senare när man nötit in den strikta regeln så börjar man att spela disiplinerat utan att tänka på det.

Läs gärna tex "No limit holdem, teori och praktik" som är en mycket bra bok för NL CG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Nu måste jag verkligen fråga en riktig nybörjarfråga, när ni alla pratar om NL10 och NL200, kan man anta att ni pratar om hur mycket pengar ett inköp är som t.ex. NL10 är 10$ som max inköp?

 

Sen blir det som sagt en moment22 när jag spelar lågt och högre vilket jag testat med i stort sett ingen framgång som är att när jag spelar på väldigt låga nivåer kan jag aldrig göra bluffar, jag kan nästan aldrig slowspela en hand utan att vara osäker då FI:s bettar är så oförutsägbara.

 

På högre nivåer får man respekt vid bordet när man spelar tight/aggressivt dock är nivån för hög för mig och jag har för stort värde på pengarna, vilket är bra i sig att jag kan värdera pengarna men hamnar väldigt ofta i TILT när jag (verkar det som) alltid får rivern som jag verkligen inte vill se som ger FI, stege, kåk och jag tappar greppet totallt.

En stor svaghet jag måste lära att kontrollera och övervinna.

 

Funderar på att köpa lite böcker faktiskt, men som det känns för tillfället har jag inte tid eller sån stor motivation för det för tillfället då jag pluggar väldigt mycket och jag hatar igentligen att läsa. Har redan malt igenom de ljudböcker som verkar finnas, drömmen är väl att Supersystem 1/2 kommer på ljudbok ;)

 

Jag kommer antagligen börja spela på Everest poker där jag kan simma med de andra fiskarna ett tag för att få upp en känsla för cash games.

Bokföring är nått jag börjat med de senaste dagarna och för er som inte använder Hagbards excellbok så gör det så det kommer nog också ge mig en större inblick i hur jag ska förbättra min moneymanagment.

 

Sharkscope orkar jag inte med just nu, använder det ibland på SnGs för att kolla upp folk när jag sitter på bubblan men med så mycket folk som hoppar in och ut ur lowstake CGs så kommer de 5 gratissökningar som man kan göra inte hålla speciellt länge.

Funderar också på att köpa eller iallafall testa Pokerstats, Pokeroffice eller Pokertracker för att ytterligare ha mer kontroll på mina misstag men det är fortfarande mycket arbete att analysera allting som går igenom där och veta vad man gör för fel förutom uppenbara grejjer som värdelösa calls.

 

Förresten, finns det något program som är "nominerad" till att vara det bästa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, du vill säkert inte höra det här, men det finns inga genvägar.

 

Läs en massa böcker, spela en massa, diskutera händer. Räkna dig igenom svåra situtioner.

 

Är absolut inte så jag menar, jag vet att det krävs mycket träning osv, men jag har faktiskt spelat länge, och följer fanatiskt de flesta pokerprogram som går i USA, pokermiljonen som går på svensk TV intresserar mig inte. Så till viss dess studerar jag mycket händer osv, jar kan räkna out, märka tells styrka svaghet osv osv.

 

Det jag vill ha hjälp med är att skapa ett förhållningsätt till cash games, en mentalitet som finns hos er som vinner mycket. Hur tänkte ni i början precis innan och precis efter då ni märkte att det började gå bra.

Det är mer personliga reflektioner som jag kan anamma, inte att ni ska berätta för mig hur jag ska spela, eller ja ni får ju gärna försöka så får vi se vad som fastnar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att ge "tips" åt någon som redan verkar behärska det mesta.

Jag kan ge dig ett bra tips, du är dålig...

YES, det stämmer, du är dålig, och bör konstant försöka bli bättre.

Detta är förmodligen en av dom största svagheterna i de flesta spelares arsenal, dom tror att dom kan de mesta, förstår postion osv... men sorry.

Det finns alltid så mycket att lära, så "spela spela spela" är ett bra tips.

Skaffa poker tracker, bli medlem i cardrunners eller liknande, bokför dina vinster/förluister i tex hagbards excel dokumet.

Sätt upp ett mål för hur många händer och timmar du ska spela varje månad.

När det går dåligt, så chilla och känn lugnet. Gå igenom dina sessioner i PT

ta en break.

Själv har jag regeln att alltid ta en spel-ledig dag efter stor förlust oavsett anledning till förlusten.

 

Kom bara ihåg, att du alltid kan bli bättre, så kommer det gå bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...