Gå till innehåll

FL - Starthänder mot callstations?


mooy

Recommended Posts

Sitter på Pacific och har inte vunnit en hand på 3 dagar(ja,jo någon hand har det blivit men går back). Sitter och väntar på bra starthänder och ser floppen lite då och då.

 

Starthänder: par, höga/mellan connectors, suited connectors och suited A/K.

 

Kommer man med top pair och bettar in så hänger dom kvar med allt och får in något magisk(kan man tycka) på turn eller river. Många förlorar ju men en av dom 9 som är med vinner potten.

 

Någon som har tips på hur man ska förhålla sig till detta.

 

-Är jag för lös i mina starthänder?

-Ska jag släppa mellanpar/lägsta par på floppen(ja, tror jag, Det bettas ju hela tiden)?

-Är Axo något att limpa in med för att kolla floppen? Höga x?

-Ska jag se mycket flopps?Lite flopps?

-Spela 2 overcards?

-Spela små par?

-Spela ovepair på floppen?(AA KK QQ JJ TT)

-Spela par med par på bordet?

-One gappers?

-Position viktighet? (vet att det är viktigt men just här?)

-Tolka raise preflopp? (har sett att dom höjer med Axo, förvirrande)

 

Mycket frågor men det är bara så.

/Robin - Känner mig fiskaktig i dag. Ska lägga mig och läsa en pokerbok istället.

 

* Fixar lite med rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många frågor...ibland är det ju så enkelt att korten inte riktigt vill komma som du vill...att börja lira Axo är ingen bra väg tillbaka till god form. Spela överkort, javisst, om du har odds för det.

 

Eftersom potterna ofta höjs på pacific så är position extremt viktigt här. Lira spekulativa händer (ex. 89s osv) endast från sen position med många callers så du har fina odds för din draghand. Om någon höjer innan dig och du sitter med en stark hand (AA,KK) var inte rädd att cappa bettandet preflop. Jag har sett folk cappa med T6s...många av dessa frågor är ju så kallade "beror på" frågor....hur har bordet uppfört sig, är det samma kille som höjer hela tiden osv...spela tigth och aggresivt! Har lirat lite fixed på deras 0.5/1 och det har gått så här: +$14.5, +$5, +$24, -$16...samtliga pass på ganske exakt en timme. Som du ser undrar man ibland om man kan gå back på dessa bord, men det kan man. Ingen panik, spelarna på dessa bord är så dåliga att det kommer att vända, även för dig. Att helt plötsligt börja spela fler händer ökar nog snarare risken för fortsatt tappande av BR...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Är jag för lös i mina starthänder?

Nej, men tänk på att spela mycket tightare i tidig poisition. Skippa alltför låga par 22-66 (om nu inte bordet är jättelöst och du _vet_ att du får minst 3-4 callers efter dig. Suited connectors upp till 10 kan du oxå dra ner på i tidig position.

 

-Ska jag släppa mellanpar/lägsta par på floppen(ja, tror jag, Det bettas ju hela tiden)?

Ja, tills du inte vet hur du ska spela dom efter floppen så ja, släpp dina låga och mellanpar (har du färg och stegouts så kan du spela dom om du har pottodds). Om det bettas hela tiden, är det verkligen callingstations du spelar emot?

 

-Är Axo något att limpa in med för att kolla floppen? Höga x?

Nej Axo är ingen stark hand, och framför allt inte ur position. Har det inte skett något raise preflop så kan du alltid se floppen i lilla blinden med Axo dock. Stora A kan vara okej om du vet vad du ska göra postflop. AK är naturligtvis bäst, Aq och Aj kan man spela från tidig postion. At är lite svår men den kan göra sig rätt bra från sen postion.

 

-Ska jag se mycket flopps?Lite flopps?

Mindre än dina motståndare.

 

-Spela 2 overcards?

Går att semibluffa på floppen mot 1-2 motståndare, men spelar du mot fler så är det bara och kasta dom då du oftast bara har 6 outs till ett par vilket kanske inte blir den vinnande handen (har någon par ligger du redan efter stort). Betta med två överkort mot få motståndare men kasta dom alltsom oftast postflop (framför allt i ett löst gäng).

 

-Spela små par?

Funkar bra i mitten och sen postition förutsatt att du har några callers framför dig och ingen höjning (du floppar trissen cirka 12 % av gångerna och när du gör det vill du ha betalt för alla de gångerna du betalat för att se floppen. Är du först in så skippa och calla små par.

 

-Spela ovepair på floppen?(AA KK QQ JJ TT)

AA bettar man med tills man får omslag. Betta, betta, betta. Får du en höjning är det dags och tänka om. Men så länge det inte ligger 4-straight eller 4-flush på bordet så kan du check-syna till river (lite passivt spelat men jag har kommit fram till att det fungerar bäst särskilt om potten växt sig stor. Har du hamnat mitt i ett höjningskrig mellan två motståndare så är det ofta bäst att lägga sig.

KK är oxå en kanonhand medn kommer det upp ett A på bordet mot _flera_ motståndare så kan det vara dags att lägga ner den om du har ett bett innan dig. Bettar du, får två callers till turn så är det oftast bara lägga ner den då du kan räkna med att någon har minst ett A. Överspela inte KK när ett A är på bordet alltså.

QQ kan du oxå spela aggressivt till ett A el K kommer upp på brädet. Men akta dig för alla drag (drag är BETYDLIGT starkare händer än qq i lösa

lowlimit-spel, passiva som aggressiva).

JJ och TT har inte så mycket värde även om det är ett överpar mot mer än 3 motståndare. Höj med dom preflopp ibland i sen position, hoppas på att floppa trissen, gör du inte det, så oftast lägg ner då din förbättringsschans ofta är = 0.

 

-Spela par med par på bordet?

Detta är något som är intressant i low-limit. Dina motståndare kommer i princip nästan alltid slowplaya trips till turn. Är du uppe heads-up mot en motståndare i en pot där du har ett överpar gentemot floppen men med ett par på brädet så finns det flera sätt att spela. Här är ett exempel på vilken betydelse postition har i Texas. Har du nu postion på din motståndare så kommer hand förmodligen checkhöja dig på turn om har har trips och du har två par. När han checkar till dig på turn så kan du välja två saker:

Betta, och lägga dig om du får omslag

Checka bakom honom och sedan calla hans bet på river

Om du inte hade haft position på honom på turn så hade du varit tvungen att betta och blivit höjd om han nu hade trips, om du hade checkat så hade han bettat så skulle du inte veta hur stark din hand är (okej, lite invecklat ;) )

 

-One gappers?

 

-Position viktighet? (vet att det är viktigt men just här?)

Information, information, information. Tror det fanns nån artikel om det härikring där det stod mer utförligt än vad jag kan förklara.

 

-Tolka raise preflopp? (har sett att dom höjer med Axo, förvirrande)

Har du pokertracker kan man väl se hur många % en motståndare höjer vilket kan vara en väldig fördel. Håll lite skaplig koll på dina motståndare bara så märker du vad de höjer på.

 

Hoppas det bringade någon klarhet trots mitt svammel :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...