Gå till innehåll

Kessela - Bra att äta vid träning?


Fudge

Recommended Posts

Vad som är nyttigt och inte nyttigt blir alltid relativt den övriga kosthållningen.

För någon som inte får i sig fibrer alls blir fibrer nyttigt, för någon som äter för mycket fibrer blir fibrer onyttigt.

Äter du för lite fett så blir fett nyttigt.

För lite vitaminer=vitaminrikare livsmedel nyttigt. För mycket vitamin=onödigt med mer vitaminer eller tom skadligt med mer vitaminer.

Vitamintillskott är som sagt för de flesta i sverige helt onödigt.

Ordet nyttigt är relativt. Och mer av nått som skulle anses "nyttigt" är inte alltid bättre och ibland skadligt.

Håller helt med om detta. Men fortfarande återstår frågan som vi började diskussionen med: vad är det med vitt bröd som du menar gör det mycket nyttigare än socker?

 

Låt oss säga att jag äter en någorlunda balanserad kost och får i mig ganska lagom mängder av alla näringsämnen. Jag äter ett par-tre skivor vitt bröd om dagen och nu funderar jag på att byta ut dessa mot samma energimängd rent socker (för att jag tycker socker är så himla gott). Men så kommer jag på att Pedroboy på pokerforum har sagt att socker är mycket farligare än vitt bröd. Hur kommer det sig, tro?

 

Menar du verkligen att den minimala mängd fibrer, vitaminer och mineraler som finns i vitt bröd skulle göra någon signifikant skillnad i det här fallet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket resulterar till att naiva ungdomar slutar ALLA kolhydrater och dör till sist av hjärtstopp pga rubbningar i mineral-balansen!

Jag antar att du menar arytmi pga hyperkalemi pga ketoacidos pga glukosbrist? Har du sett något sådant fall? Tror att det är extremt ovanligt (om det ens förekommer) även om det är teoretiskt möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer du ifrån det där fram till att GI är irrelevant?

 

En plattare blodsockerkurva bör väl rimligen leda till både ökat välbefinnande och till att du "står dig" längre på maten och därmed teoretiskt äter mindre. Detta givetvis förutsatt att allt annat är lika, självklart innehåller även vitt formbröd mer näring än socker.

 

Vad jag vill säga är alltså att medan jag också tiltar på alla AB-artiklar om den sk "GI-metoden" så tror jag ändå GI som koncept kan vara användbart för att t ex ge förståelse om varför man är mätt mycket kortare tid på t ex pulvermos än pasta. I övrigt håller jag med dig om det du skriver.

 

GI som koncept blir förvirrande... varför är matt mätt längre på potatis än pasta då? När potatis har mycket högre GI?

 

Vi kan ju lista några matvaror som skulle vara "bra" då de har lågt GI

M&M 46

Nutella 46

Chokladmjölk med socker (O´boy) 49

Glass 51–114

Snickers 57

Vaniljsås 59

Muffins, äpple, sockrade 63

Sockerkaka 66

Choklad 70

Potatischips 77

 

Och "dåliga" matvaror med högre GI

 

Potatis, bakad 135

Bakad potatis 135

Knäckebröd, fint 116

Bondbönor, torkade 113

Morötter 101

Knäckebröd, medelgrovt 95

Ananas 94

Rågbröd, fullkorn 89

Havreflingor (okokta) 89

Surdegsbröd från råg 83

 

Och som jag redan sagt så har kroppen inte en blodsockerkurva som åker bergochdalbana såvida man inte har diabetes och desutom blir siffrorna i tabellen inte tillämpara på en sammansatt måltid, de blir ej heller tillämpbara på en storleksvarierad måltid.

 

Vad gäller mättnadskänsla är den extremt svårdefinierad och dagens modernaste undersökningar där man tagit fram tabeller på mättnadsindex är framställda genom att fråga försökspersoner varje kvart efter ett visst födointag hur hungriga de känner sig på en skala ett till tio.

Extremt osäkra undersökningar.

GI som koncept är bara att komplicera till en jätteenkel sak med en okomplett tabell med massor av luckor.

All näringstät och oraffinerad mat är nyttig medans GI tabeller innehåller massa undantag, inte minst potatis som är extremt nyttig men har skyhögt GI, och chokladkakor och annat fett godis som har lågt GI.

Varför då använda en tabell där det finns massa undantag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för mål med din träning? Tränar du för att bli stark eller för att bli vacker eller både och(svårast man måste göra vissa kompromisser)?

Är det viktigaste för dig att bli stark så är det bara att proppa i dig så mycket kalorier som möjligt du kommer även att bli mer eller mindre fet naturligtvis. Träna med så tunga vikter som möjligt och få reps.

Vill du bli smal/deffad så träna lite längre set typ 8 or och få mjölksyra. Kör lite kondition. Ät mycket proteiner och vill du gå ner i vikt så ska du äta lite mindre kal än du gör av med, vill du gå upp så äter du lite mer (förtfarande mycket proteiner).

mvh Brut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det är så in i helvete för mycket snack om dessa olika bantningsmetoder. Oavsett vilken man väljer så är karraktären viktigast. Har man den så behöver man bara se till att man stoppar i sig lite mindre energi än vad man gör av med. Väga sig en gång i veckan och anpassa intaget till vad vågen visar.

Äter man inte extremt ensidigt eller osunt så behöver man inte konstra till det så mycket.

Mvh Brut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med om detta. Men fortfarande återstår frågan som vi började diskussionen med: vad är det med vitt bröd som du menar gör det mycket nyttigare än socker?

 

Låt oss säga att jag äter en någorlunda balanserad kost och får i mig ganska lagom mängder av alla näringsämnen. Jag äter ett par-tre skivor vitt bröd om dagen och nu funderar jag på att byta ut dessa mot samma energimängd rent socker (för att jag tycker socker är så himla gott). Men så kommer jag på att Pedroboy på pokerforum har sagt att socker är mycket farligare än vitt bröd. Hur kommer det sig, tro?

 

Menar du verkligen att den minimala mängd fibrer, vitaminer och mineraler som finns i vitt bröd skulle göra någon signifikant skillnad i det här fallet?

 

I ditt exempel gör det ingen skillnad. Jag menar inte att socker är farligt i sig, jag menar att det är väldigt enkelt att råka skapa ett energiöverskott över tiden med ett för högt sockerintag då det är väldigt lätt att få i sig mycket utan att kroppen känner av det.

 

Det är inte extremt dåligt näringsvärde på vitt bröd jämfört med ett rågbröd, men socker har extremt dåligt näringsvärde jämfört med allt.

 

Vitt bröd fiber ca 3 % olika sorter

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G

Energi 259,9 kcal

Protein 8,96 g

Fett 3,61 g

Mättade fettsyror 0,43 g

Kolhydrater 47,16 g

Fibrer 3,4 g

C-vitamin 0 mg

D-vitamin 0,08 mcg

Folat 37,1 mcg

Järn 0,88 mg

Zink 0,748 mg

Kalcium 31,9 mg

 

Rågbröd osötat fibrer ca 9 %

Energi 229,8 kcal

Protein 7,16 g

Fett 1,57 g

Mättade fettsyror 0,19 g

Kolhydrater 45,99 g

Fibrer 8,89 g

C-vitamin 0 mg

D-vitamin 0 mcg

Folat 34,7 mcg

Järn 2,344 mg

Zink 1,548 mg

Kalcium 26,4 mg

 

 

Socker

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G

Energi 406,3 kcal

Protein 0 g

Fett 0 g

Mättade fettsyror 0 g

Kolhydrater 100 g

Fibrer 0 g

C-vitamin 0 mg

D-vitamin 0 mcg

Folat 0 mcg

Järn 0 mg

Zink 0 mg

Kalcium 1 mg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska du bygga är smak på mat och välbefinnande bara att ta som en bonus om man skulle stota pa det

 

Helt fel på alla sätt och vis.

Finns hur mycket mat som helst du kan bygga på som är god. Gillar du inte kessella eller tonfisk ät kyckling eller biff, gillar du inte kyckling eller biff är lax eller torsk.

Det viktiga är att skapa överbelastning på muskulaturen med jämna mellanrum och ett energiöverskott från maten samt att ha tillräckligt proteinintag, inte att äta äckligt mat.

Välbefinnandet kommer per automatik vid träning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar inte att socker är farligt i sig, jag menar att det är väldigt enkelt att råka skapa ett energiöverskott över tiden med ett för högt sockerintag då det är väldigt lätt att få i sig mycket utan att kroppen känner av det.

Då är vi helt överens. Men det är ju mycket det här man talar om när man pratar om långsamma respektive snabba kolhydrater, sen kan man ha åsikter kring GI och hur vettigt det måttet är. Men som du påpekar med exemplet på mättningskänsla-indexet finns det inte så många andra bra mått att tillgå.

 

Och då vill jag också mena att man kan äta rätt stora mängder vitt bröd jämfört med motsvarande energimängd fullkornsbröd, och att det därför är detta i högre grad än näringsvärdet som gör vitt bröd mer "onyttigt" än fullkornsbröd. Agree?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är vi helt överens. Men det är ju mycket det här man talar om när man pratar om långsamma respektive snabba kolhydrater, sen kan man ha åsikter kring GI och hur vettigt det måttet är. Men som du påpekar med exemplet på mättningskänsla-indexet finns det inte så många andra bra mått att tillgå.

 

Och då vill jag också mena att man kan äta rätt stora mängder vitt bröd jämfört med motsvarande energimängd fullkornsbröd, och att det därför är detta i högre grad än näringsvärdet som gör vitt bröd mer "onyttigt" än fullkornsbröd. Agree?

 

Såvida man inte har energibrist och tränar mycket, då blir det "nyttigare" med vitt bröd eftersom det är svårare att få i sig tillräckligt med energi från Rågbröd, samt att det blir lätt att få för mycket fibrer isig om man äter alldeles för mycket av ett fiberrikt bröd.

Men som en allmän riktlinje för medesvensson som ofta har ett energiöverskott från maten så blir det nog bättre att satsa på fullkornsprodukten eftersom man äter lite mindre av denna troligen än det vita brödet.

 

Vi verkar överens på det mesta, men en sak jag inte vill göra är att klassa det vita brödet i närheten av sockret.

 

Socker äts ofta tillsammans med kakao och fett(choklad) eller tillsammans med salt och raffinerad(näringsfattig)potatis, läsk och chips.

Vitt bröd kan däremot ofta ätas tillsammans med skinka/kalkon/ost paprika/sallad/tomat. Pizzan däremot är nog dock alldeles för energirik för de flesta.

 

 

sockret innehåller desutom hälften fruktos(blanda inte ihop med frukt som innhåller relativt lite fruktos) vilket muskulaturen inte kan använda som energi.

Och fruktos verkar kunna vara bidragande till fetma diabetes typ 2 och det metabola syndromet...

 

diverse undersökningar kring fruktosens påverkan på kroppen

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/u...t/10/4/294.pdf

 

http://www.pubmedcentral.gov/article...medid=15723702

 

http://www.obesityresearch.org/cgi/c...ract/13/7/1146

 

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/76/5/911

 

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/79/4/537

 

http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/89/6/2963

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du menar arytmi pga hyperkalemi pga ketoacidos pga glukosbrist? Har du sett något sådant fall? Tror att det är extremt ovanligt (om det ens förekommer) även om det är teoretiskt möjligt.

 

Ja hypo/hyper-kalemi kan också ge arytmier! Men det var magnesiumbrist det handlade om, som också kan orsaka hjärtarytmier.

 

Absoult inte vanligt!!..det menade jag inte heller! Läste om ett sådant fall i England som gällde en ung tjej som misstänktes avlidit pga en kost helt utan någon form av kolhydrater. Detta var när Atkins-dieten började bli kritiserad i medier(efter först självklart blivit upphöjd till skyarna som den nya "mirakel-dieten").

 

Ville bara generalisera angåendes allmänhetens konstiga inställningar till diverse dieter..liksom ett "svart och vit-tänkande" som är ganska dumt.

Nu är det farligt med fett...då slutar jag äta allt fett

Nu är det farligt med kolhydrater..då slutar jag äta alla kolhydrater

 

Undrar när det kommer den första dieten som beskyller proteiner för allt ont i människokroppen?? (kanske på gång nu i växthuseffekt-teorins dagar eftersom kött ofta är väldigt energikrävande)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GI som koncept blir förvirrande... varför är matt mätt längre på potatis än pasta då? När potatis har mycket högre GI?

 

Det blir man väl verkligen inte? När jag äter potatis blir jag däst och däckad en stund, sedan snabbt hungrig igen. Helt i linje med vad GI skulle indikera. Fullkornspasta däremot ger mig en behaglig och långvarig mättnad, även vanlig pasta (ej överkokt) är överlägset potatisen ur den här synvinkeln.

 

Vi kan ju lista några matvaror som skulle vara "bra" då de har lågt GI

 

Notera att jag aldrig påstått att något är "bra" enbart för att det har lågt GI. GI är, precis som alla andra faktorer, bara en variabel att ta hänsyn till vid sammansättningen av kosten. Dessutom kan man ju ibland (t ex efter träning) vara ute efter just snabba kolhydrater, varför högt GI passar bra då.

 

Att ha med Snickers på en GI-lista är meningslöst eftersom livsmedlet inte är kolhydratdominerat. Visst kan det vara intressant att veta att fett sänker hastigheten på kolhydratupptaget, men därifrån till att påstå att Snickers är nyttigt är steget långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir man väl verkligen inte? När jag äter potatis blir jag däst och däckad en stund, sedan snabbt hungrig igen. Helt i linje med vad GI skulle indikera. Fullkornspasta däremot ger mig en behaglig och långvarig mättnad, även vanlig pasta (ej överkokt) är överlägset potatisen ur den här synvinkeln.

 

När jag äter potatis till maten så blir jag precis perfekt mätt och känner mig inte det minsta dåsig eller seg efter och håller mig mätt länge. När jag däremot sätter i mig stor talrik fullkornspasta blir jag seg och trött.

Helt emot GI-linjen.

Jag tror du tror att du blir trött av potatis för att du lärt dig att man blir det av mat med högt GI eller så äter du mycket feta såser till så att din potatis-maträtt blir väldigt energirik vilket garanterat gör en tröttare efter maten.

 

Den totala energimängden i en portion avgörhur kroppen reagerar efter en måltid inte GI på de enskilda kolhydratskällorna i maträtten.

 

Tex ger 1000 kcal från pasta en betydligt större blodsockerutsöndrning än 500kcal från potatis, viket också går emot GI konceptet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...