Gå till innehåll

Kraschat imunförsvar, vad göra?


Bossebo

Recommended Posts

Jag misstänker att min imunförsvar är riktigt ihåligt just nu... Detta har jag lyckats med eftersom jag sover extremt lite( skall bättra mig med det nu) och extremt dålig kost på dumma tider.

Resultatet av detta är att jag ständigt är sjuk/förkyld...

 

Så, vad kan man göra själv med tex kost för att förbättra det hela? Hjälper mängder med frukt? Skall man äta massor av vitamintillskott?

Vad är igentligen en bra frukost när man dels vill ha i sig massor av energi/nyttigheter och samtidigt tappa några kilo??

 

Alla tips är välkomna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kommer du få massa dåliga tips i en sån här tråd, men du har tur att jag svarar tidigt.

 

Det finns inga vetenskapliga bevis för att tillskott gör mer nytta än skada(ej sagt att de behöver skada heller), dvs vitamintabletter i mängder är nog än väldigt klen försäkrning till ett bättre immunförsvar.

 

 

Ett energiunderskott(nödvändigt för viktminskning) som fås genom lägre energi-intag eller ökad aktivitet i förhållande till din energibalans(det födointag/träning som varken får dig att gå upp eller ner i vikt) kommer garanterat sänka ditt immunförsvar, och det är väldigt vanligt att man blir sjuk under dieter/bantning/viktminskning. Sänka sitt matintag samtidigt som man ökar sin träning kan vara ett bra sätt att bli sjuk inom ett par veckor.

 

För lite sömn är också förödande för immunförsvaret och det är mycket enklare att bli sjuk om man sover för lite.

 

Ett annat bra tips är att tvätta händerna rätt ofta, efter man åkt kommunalt tagit i dörrhantag, plockat bland kläder, hälsat på folk, pillat på tangentbordet, plockat med konserver/matartiklar osv osv. Det är vanligt att man petar sig i ögonen eller drar handen över munnen eller biter på naglarna osv och ett lätt sätt att få in sjukdom i kroppen.

 

Vad gäller bra frukost eller bra måltid över huvudtaget(spelar ingen roll när på dygnet du äter ett mål, ett nyttigt mål är nyttigt både på morgon och kväll, mest en vanesak vi har i norden att äta sånt vi kallar här kallar frukostmat på morgonen) så är det enklare än du kanske tror. Det vi lärde oss på dagis gäller fortfarande trots den hemska aftonbladsdjungeln av GI-dieter och Atkinsmetoder. Tallriksmodellen är über. Ta en tredjedel pasta/ris/potatis/bröd/havregryn en tredjedel kött/fisk/fågel en tredjedel morötter/paprika/grönsaker så äter du garanterat nyttigare än större delen av befolkningen.

 

På morgonen kan det tex vara en skysst baguette med skinka paprika salladsblad om man gillar det. Eller fullkornsbröd med olika pålägg, keso paprika ost skinka kalkon osv osv.

Jag personligen gillar havregrynsgröt, men det är svårt för många att få i sig mycket energi av gröt då den är rätt energifattig jämfört med hur mycket man lyckas äta. Bra som dietmat är den dock och nyttig som bara den. (Äter dock heller gröten som kvällsmål än morgonmål)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja dan med en stadig frukost och försök sen att äta på regelbundna tider,både lunch och middag.

Frukt kan du käka lite mellan måltiderna,en bra C vitaminkälla är att käka en Kiwifrukt om dan,täcker hela dagsbehovet på just C vitamin.

En snabb promenad på ca 45 min per dag kommer med att göra susen och försök sen att sova minst 6 timmar sammanhängande,helst då nattsömn.

Funkar inte det får du nog uppsöka en läkare för undersökning.

Krya på dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...