Gå till innehåll

Köra browser i virtuellt system


frekje

Recommended Posts

Jag har funderat fram och tillbaka på IT-säkerhet. Nu när vi måste vara rädd för att grannen exploitar blåtanden, kineserna preppar USB-enheter och folk wardrivar routrarna så är det dags att fundera i nya banor.

 

Hur vore det att köra en helt isolerad och virtualiserad version av browsern till att börja med? En installation som är virtuell separerad från det övriga system på låg nivå.

 

Jag sökte runt lite och hittade en lösning från en klassisk aktör:

http://www.vmware.com/products/player/

 

Att separera surfning från övrig datorhantering är ett litet steg på vägen mot en säkrare miljö och jag vill veta om någon har testat denna lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo vmware funkar, själv använder jag virtualbox.org eftersom jag upplever denna gå smidigare på mitt hopplock.

Används så gott som dagligen här, inte så ofta för webbläsning dock, men det kanske man borde göra. Det blir mer och mer säkerhetsgrejjer som blir virtualiserade nu, men just webbläsning är overkill tycker jag, åtminstonde för tillfället.

 

Släng internet explorer i första hand, så har du gjort dig en god gärning.

 

Det tar ung. 15s att starta upp en nätverksansluten virtualiserad box i senaste sparade session, på min 1.3Ghz 400mb RAM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alright, tack för infon!

 

Ja jo IE har jag inte kört på flera år. Dock är FF lika sårbart IMO. Mycket handlar om instick och flaws i bildhantering (senast idag, BMP-formatet i FF och Opera) och inte så mycket om själva browsern. Därför kände jag att en virtualisering var ett tilltalande alternativ. Ska kolla på den lösningen som du kör, tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...