Gå till innehåll

Ljudkort


Bafucin

Recommended Posts

Min dator gick för ett tag sen sönder och har haft problem att installera drivrutiner. Som det är just nu har jag inget ljud och har gått in på ljud video och spelkontroller i den här datorn för att kolla vad jag har för ljudkort för att kunna tanka hem drivrutiner från nätet. Får ingen information därifrån alls, finns det något annat sätt att ta reda på vad man har för ljudkort utan att plocka isär datorn? Är inte så jävla haj på datorer, och vet inte om jag fått nån skiva med eller om jag innan tankat hem det från nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du installerat Windows från en "generisk" CD, alltså inte en från datortillverkaren (Dell, Fujitsu, Sony, whatever) är ju problemet att Windows känner av att "ja, det finns ett ljudkort" men den vet inte vad för sorts. Hade Windows vetat det hade W ju kunnat fixa drivrutiner.

 

När du startar datorn, innan den startar Windows, gå in i BIOS, beroende på märke kan det vara att du ska trycka F2, Delete eller ctrl+shift+escape och vifta med öronen, det brukar dyka upp en text i stil med "Press F2 to enter Setup".

 

Där kan du kanske få lite ledtrådar om du letar runt bland menyerna i textläge (ändra inget i onödan), huruvida du har ett Intel, nForce, Creative, Realtek.

 

Är det en märkesdator du har, eller är det HPD (HopPlockade Delar)? Det är lättare att söka fram vad det kan tänkas vara för hårdvara om man har en HP X90, Dell LatiFlex 555 eller så, än om det är en multimediafamiljedator från Nisse-på-hörnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du installerat Windows från en "generisk" CD, alltså inte en från datortillverkaren (Dell, Fujitsu, Sony, whatever) är ju problemet att Windows känner av att "ja, det finns ett ljudkort" men den vet inte vad för sorts. Hade Windows vetat det hade W ju kunnat fixa drivrutiner.

 

När du startar datorn, innan den startar Windows, gå in i BIOS, beroende på märke kan det vara att du ska trycka F2, Delete eller ctrl+shift+escape och vifta med öronen, det brukar dyka upp en text i stil med "Press F2 to enter Setup".

 

Där kan du kanske få lite ledtrådar om du letar runt bland menyerna i textläge (ändra inget i onödan), huruvida du har ett Intel, nForce, Creative, Realtek.

 

Är det en märkesdator du har, eller är det HPD (HopPlockade Delar)? Det är lättare att söka fram vad det kan tänkas vara för hårdvara om man har en HP X90, Dell LatiFlex 555 eller så, än om det är en multimediafamiljedator från Nisse-på-hörnet.

 

Min dator gick sönder i Norge så det är Norsk skiva eller vad man nu kallar det. Realtek är väl nätverkskort?

Det är en multimediafamiljedator från Nisse-på-hörnet. Så det gör ju saken lite svårare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det visste jag inte.

Att det ska vara så jävla svårt att få fram vad man använder för ljudkort är helt obegripligt.

 

Fast det blir enklare om du ger oss orakel :roll: llite mer info om datorn.

 

Du ska inte behöva ladda ner några tredjepartsprogram för att ta reda på vad du har för ljudkort.

 

Det framgår inte vad du kör för operativsystem men om du kör XP så bör du någonstans i startmenyn hitta något som heter Systeminformation. Förmodligen hittar du den någonstans i mappen Systemverktyg. Annars kan du leta reda på msinfo32.exe själv. På mitt system ser sökvägen ut som följer: C:\Program\Delade filer\Microsoft Shared\MSInfo\msinfo32.exe

 

Direkt när Systeminformation startar så ska Systemöversikt vara markerat till vänster och till höger i fönstret så finner du systemöversikten. Kolla vad som anges vid Datortillverkare & Datormodell och skriv det här i tråden.

 

När du ändå är där inne och rotar så ska du även kolla under Komponenter - Ljudenhet. Kolla vad som står vid Namn & vid Tillverkare och skriv det här.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det blir enklare om du ger oss orakel :roll: llite mer info om datorn.

 

Du ska inte behöva ladda ner några tredjepartsprogram för att ta reda på vad du har för ljudkort.

 

Det framgår inte vad du kör för operativsystem men om du kör XP så bör du någonstans i startmenyn hitta något som heter Systeminformation. Förmodligen hittar du den någonstans i mappen Systemverktyg. Annars kan du leta reda på msinfo32.exe själv. På mitt system ser sökvägen ut som följer: C:\Program\Delade filer\Microsoft Shared\MSInfo\msinfo32.exe

 

Direkt när Systeminformation startar så ska Systemöversikt vara markerat till vänster och till höger i fönstret så finner du systemöversikten. Kolla vad som anges vid Datortillverkare & Datormodell och skriv det här i tråden.

 

När du ändå är där inne och rotar så ska du även kolla under Komponenter - Ljudenhet. Kolla vad som står vid Namn & vid Tillverkare och skriv det här.

 

/#LOUDmouth#

 

Operativsystemprodusent Microsoft Corporation

Systemprodusent GBT___

Systemmodell AWRDACPI

Systemtype X86-based PC

 

Det här är på norska så körde med ett par extra eftersom jag inte e så haj på skiten själv.

Försökte gå in på ljudenhet, men kom inte fram någon information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ladda ner

2. Installera

3. Starta, under ARKIV välj INSTÄLLNINGAR, till höger väljer du språk SVENSKA.

4. Gå till MENY, välj SAMMANSTÄLLNING.

5. Notera vilket ljudkort datorn har,

6. Andas ut.

 

 

;-)

 

Ehhh? det kommer fram flera olika alternativ och det vart ju krånligt som fan. Ska jag verkligen behöva ladda ner program för att veta vad jag har för ljudkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Operativsystemprodusent Microsoft Corporation

Systemprodusent GBT___

Systemmodell AWRDACPI

Systemtype X86-based PC

 

Det här är på norska så körde med ett par extra eftersom jag inte e så haj på skiten själv.

Försökte gå in på ljudenhet, men kom inte fram någon information.

 

Nä det där är som sagt operativsystemet, ett par rader längre ner står Datortillverkare & Datormodell eller vad det nu heter på norska. Se exemplet från min dator. systeminfoqf6.jpg

 

Det är dessa jag är ute efter eftersom det sannolikt är ett ljudkort som är integrerat på moderkortet och dom raderna borde tala om vad du har för moderkort.

 

Nej, att du inte fick fram någon ljudenhet är inte så konstigt när jag tänker efter. Det är ju den du inte kan installera.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det där är som sagt operativsystemet, ett par rader längre ner står Datortillverkare & Datormodell eller vad det nu heter på norska. Se exemplet från min dator. systeminfoqf6.jpg

 

Det är dessa jag är ute efter eftersom det sannolikt är ett ljudkort som är integrerat på moderkortet och dom raderna borde tala om vad du har för moderkort.

 

Nej, att du inte fick fram någon ljudenhet är inte så konstigt när jag tänker efter. Det är ju den du inte kan installera.

 

/#LOUDmouth#

 

Systemnavn SKITIDET-KB8EMM

Brukernavn SKITIDET-KB8EMM

 

Det där?

Varför det står skitidet har jag inte den blekaste aning om...känns jävligt skumt då jag aldrig någonsin varit inne där förut. Kan det verklgien vara idioterna jag köpte det av??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemnavn SKITIDET-KB8EMM

Brukernavn SKITIDET-KB8EMM

 

Det där?

Varför det står skitidet har jag inte den blekaste aning om...känns jävligt skumt då jag aldrig någonsin varit inne där förut. Kan det verklgien vara idioterna jag köpte det av??

 

Nu börjar jag tro att du levlar mig :shock:

 

Raderna under den raden jag strukit över vill jag ha. SKITIDET-.... som du skriver låter som det namnet du gav datorn vid windowsinstallationen no?

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar jag tro att du levlar mig :shock:

 

Raderna under den raden jag strukit över vill jag ha. SKITIDET-.... som du skriver låter som det namnet du gav datorn vid windowsinstallationen no?

 

/#LOUDmouth#

 

Jag har inte sovit på över 30 timmar, fråga mig inte varför, e bara jävligt slut i huvudet. Ber om ursäkt för det.

Får för mig att jag redan har skickat det mesta och börjar undra om jag är dum i huvudet på riktigt, sitter om och om igen och försöker översätta.

Men jag är inge vidare smart helt enkelt.

 

Operativsystemnavn Microsoft Windows XP Professional

Versjon 5.1.2600 Build 2600

Operativsystemprodusent Microsoft Corporation

Systemnavn SKITIDET-KB8EMM

Systemprodusent GBT___

Systemmodell AWRDACPI

Systemtype X86-based PC

Prosessor x86 Family 6 Model 10 Stepping 0 AuthenticAMD ~2086 Mhz

BIOS-versjon/Dato Award Software International, Inc. F10, 2004-02-25

SMBIOS-versjon 2.3

Windows-mappe C:\WINDOWS

Systemmappe C:\WINDOWS\System32

Oppstartsenhet \Device\HarddiskVolume1

Nasjonal innstilling Norge

Hardware Abstraction Layer Versjon = 5.1.2600.0 (xpclient.010817-1148)

Brukernavn SKITIDET-KB8EMM\

Tidssone Vest-Europa (normaltid)

Fysisk minne totalt 512,00 MB

Fysisk minne tilgjengelig 65,68 MB

Virtuelt minne totalt 1,72 GB

Virtuelt minne tilgjengelig 961,18 MB

Plass for sidevekslingsfil 1,22 GB

Sidevekslingsfil C:\pagefile.sys

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sovit på över 30 timmar, fråga mig inte varför, e bara jävligt slut i huvudet. Ber om ursäkt för det.

Får för mig att jag redan har skickat det mesta och börjar undra om jag är dum i huvudet på riktigt, sitter om och om igen och försöker översätta.

Men jag är inge vidare smart helt enkelt.

 

Det är lugnt, jag har själv inte sovit sen kl 16 i förrgår. Det var rad 5 & 6 jag var ute efter men nu hjälpte det inte så värst mycket ändå.

 

Tyvärr så säger inte:

 

Systemprodusent GBT___

Systemmodell AWRDACPI

 

så mycket. GBT__ skulle kunna stå för Gigabyte moderkort men det räcker inte. Det skulle lika gärna kunna stå för GöransBasicData. Måste nog faktiskt reka att du testar med Everest som du fått tips om.

Men sov först för fan :mrgreen: Du ska se att det blir mycket lättare att fixa problemet utvilad.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...