Gå till innehåll

Behöver råd - Kan du Poker så läs detta!


Pskott

Recommended Posts

Tjenare alla glada!

Var inte riktigt säker vart jag skulle posta detta inlägg, men jag skulle vilja ha lite råd av er här. Det är så här att jag sen cirka 3,5 år tillbaka har gillat Hold'em, I början så smålirade man ju bara lite med polarna, började titta på WPT på 5:an och ganska fort började jag fatta tycke för NL hold'em, Började läsa lite pokerböcker och läsa om poker på internet, som resultat av detta så började jag ju givetvis vinna i stort sett varenda Live-game vi körde, Inga nämnbara summor självklart. Låt mig påminna er om att jag då var 16 år gammal.

 

Inte långt därefter började jag glida runt lite på Expekt's pokersida, och började titta hur det såg ut när folk spelade online - Något senare frågade jag mamma om jag kunde få låna hennes Visa för att spela lite poker på expekt, satte in en 250:- som gick bort relativt fort. Jag började spela freerolls där och vann en av dom stora som brukade börja vid 19:00 tiden ($1000 freeroll på Prima-nätverket om jag inte minns fel - Tror jag vann $134 eller något liknande.)

 

Dom tog jag ju givetvis ut då, betalade tillbaka de där 250kr jag lånade av mamma, lekte bort resten. Fortfatte spela freerolls och lyckades faktiskt bygga upp en Bankrulle på cirka $1,5k på enbart 0.2/0.4 turbo bord, och detta gjorde jag från $40, allt på cirka 4 dagar. Sedan trodde jag ju som vilken 16 åring som helst att jag var värsta pokerproffset och hoppade upp till $5/$10 NL med i stort sett hela slanten($1k buyin :P) och det gick åt helvete.

Hade kvar cirka $300 på Pokerkontot som jag tog ut och spenderade på kläder osv. Allt detta var efter C:a 2 månaders spelande. När jag inte hade spelat poker på några dagar fick jag ett "sug" nästan som ett nikotinsug, ville verkligen lira poker, vilket jag då inte kände mig oroad av utan planerade att igen fråga mamma om jag fick använda hennes kort.

 

Sedan upptäckte jag att min kära mors kortnummer var auto-sparat på datorn, och jag kom själv ihåg CV2 koden till kortet, vilket resulterade att jag själv satte in 400kr med på Nordicbet. Detta gjorde jag en morgon jag var sjuk på, skulle precis till plugget och sjukanmälde mig, kommer ihåg denna dag väl. Dessa $50 eller vad 400kr då var, Spelade jag upp till $1000 SAMMA dag, från ca 08:00 till 16:30, Sedan förlorade jag än en gång allt för att jag gick upp i för höga nivåer.

 

Morgonen därefter hade jag skittråkigt och gjorde samma sak igen, satte in $50, slutade dagen på över $1,2k, gick och la mig glad och vaknade dagen efter, gick till skolan. Kom hem och fortsatte spela, då på $2/$4 turbo, hade ingen direkt respekt för pengarna(antar att jag själv inte förstod vad det var för pengar jag spelade med) och en kompis kom förbi och blev helt chockad när han såg hur mycket pengar jag lekte runt med, ville självklart imponera på honom och började spela på ett $10/$20 bord. Den kvällen slutade med $4250. Jag kunde knappt sova den natten av ren chock.

 

Dagarna gick och jag fortsatte lira, Låg ungefär på en stabil rulle på ca $5k och spelade $2/$4 turbo på NB. Sedan började jag tilta och spela aggresivt somfan, rullen åkte ibland ner till $500-$800 och var ibland uppe på 7-8K.

Jag började spela 3/6 turbo och spelade bort hela min bankrulle på 3 dagar, spelade slarvigt och oaktsamt och hade självklart en del otur.

 

Tog en paus från poker på någon vecka, så började jag med det vanliga på en måndag - sätta in $50 på NB och spela upp det till typ $1k på några timmar, Kan säga att jag 70% av gångerna lyckades spela upp $50 till 1k på en dag, avslutade dagarna med att torska det, ibland gjorde jag flera $50 inköp innan jag kom upp till min $1k, men i stort sett varje dag gjorde jag det, på NL-turbo bord kände jag mig mest bekväm.

 

Så här såg det ut för mig i stort sett hela tiden. spelade som sagt turbo bord med olika blinds (mellan 0.20/0.40 upp till $4/$8 - kände mig lika bekväm på alla.) Nu är ju den här historien extremt förkortat - spelade säkert 50-60k händer på NB under en kortare period, minst. I det stora - blev senare helt cleanad på min BR - Vad skyldig min mor 11.500:- (nu betalt.) och kände mig som en pokertorsk. Var som sagt 16-17 år när allt detta hände, ville fortsätta med poker - men mådde jävligt dåligt ett tag med tanke på att jag faktiskt hade spelat med morsans kort, hon var något förstående dock - min farsa "spelar" högt och mycket med - dock inte Poker. Men känslan som 17åring att sitta med $18.5k i chips och sedan spela bort allt - sög.

 

Dock så fortsatte jag titta på livepoker, titta på TV, läsa mera böcker & internet, följa internetspelare och så vidare.

 

Efter detta har jag inte spelat någon online poker - det har nu gått cirka 2 år sen allt detta, för tillfället gör jag värnplikten och har gjort det i ett halvår snart, För några veckor sedan så kom jag hem till en polare när jag hade permis så satt han på en pokersida och lirade lite med $67, han frågade om jag kunde hjälpa han - och jag var lite osäker men sa "ok, visst". Knakade om händerna lite och började spela - kvällen slutade +$1,1k för honom, Han gav mig 3000kr som tack för hjälpen. Dom gick sedan bort på krogen som vilken soldat som helst hade slösat det på.

 

Hur som helst - Är jävligt sugen på att börja spela poker nu igen. Jag är dock lite rädd att tappa kontrollen - Några tips på det?

 

Som ni säkert märkt har jag konsten att spela upp låga summor till relativt höga på kort tid - Är rädd för att jag skall göra så igen - Tips på speluppläg och speltyper?

 

Jag är också värnpliktig vilket gör att jag i vanliga fall har extremt lite pengar -Hur mycket är minimum BR jag borde köpa in mig på (hade tänkt börja spela på $0.10/$0.20 cashgames, eller ska jag spela på MTT's o SnG's istället?

 

Hur ska jag behandla min bankrulle? När ska jag ta ut? När ska jag göra vad

 

Jag skulle väldigt mycket uppskatta om ni kunde ge ta er tiden att läsa igenom det jag skrivit och ge mig lite tips och råd, Älskar poker och vill så gärna komma igång igen.

 

Tack så jätte mycket för att ni tog er Tid.

 

Pskott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du skulle behöva ha strikta bankrulle krav. Dvs MINST 3000 BB så om du spelar 0,5 1$ så ska du har 1000 $ eller 7000 svenska. Och det ska vara minimum krav.

 

Ta ut när du har dubblat bankrullen är kanske bra krav? Jag vet inte hur mycket man ska ta ut. Eller så kanske du skulle ha att du tar ut en gång i veckan eller så.

 

En annan grej du bör tänka på är att det är lite tuffare på nätet än för några år sen.

 

Annars var det trevlig läsning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du skulle behöva ha strikta bankrulle krav. Dvs MINST 3000 BB så om du spelar 0,5 1$ så ska du har 1000 $ eller 7000 svenska. Och det ska vara minimum krav.

 

Ta ut när du har dubblat bankrullen är kanske bra krav? Jag vet inte hur mycket man ska ta ut. Eller så kanske du skulle ha att du tar ut en gång i veckan eller så.

 

En annan grej du bör tänka på är att det är lite tuffare på nätet än för några år sen.

 

Annars var det trevlig läsning :)

 

Haha, du är så välkommen så!

 

Okej, 3000BB på $0.05/0.10 är $300, det kan jag nog knega ihop. Jo, att ta ut när jag väl nått det dubbla jag satte in verkar vettigt - kom ihåg att jag bara kan spela på helgerna om ens det.

 

Jag är en jävligt lös spelare - spelar ofta skithänder när jag spelar låga blinds - det brukar i de flesta fall vara givande. Men i rent penga-tjäna syfte vilken spelstil ska jag då ha?

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för råden som hittils kommit in - och ja, jag känner att jag kan "kontrollera" mitt spelande, annars skulle jag inte tänkt tanken på att börja igen - men tack för att du dubbelkollar ;).

 

Tar gärna emot fler råd och tips!

 

Jaha, du känner att du kan kontrollera ditt spelande?

För allt du skrev i ditt första inlägg tyder ju på det motsatta.

 

Att sno pengar av ens morsa visar snarare på ingen kontroll alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll bankrullekrav som redan nämnts, tipsar om det jag med för att jag inte ska glömma av att börja gå efter min själv någon dag...

 

Ett bra råd kan oxå vara att ha förbestämt hur många timmar du spelar/session så du inte sabbar resten av livet. Det är lätt att fastna i poker, o skita i andra saker, till slut har du bara poker kvar så sitter du där i din lyxvilla,me bassäng utanför som du aldrig badar i och en massa pengar under madrassen.... /eller hemma innbeboende hos en polare och fogden i hasarna.

Två dagar från och med när den mer extrema formen utav tilt börjar smyga sig på en, är allt som krävs utan regler för att bli bankruppt. (i bästa fall)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste du gå upp i nivå hela tiden, det är ju det du förlorar på? Du måste inse att för varje nivå du går upp så är spelarna mycket, mycket bättre än den tidigare nivån. Om du vinner upp 1K dollar från 50 dollar i 70% på en dag på låga nivåer så kanske du ska köra på låga nivåer varje dag istället?

Tycker du ska köra den lägsta nivån länge, typ tills du har 50 buy-ins (5KBB) till nästa nivå och så går du upp där och kör ENBART där så länge du har +20 buy-ins, alltså går ner om du förlorar mer än 30 buy-ins.

Sen tycker jag du ska köra ytterligare en regel att du inte går upp i nivå mer än en gång per varje månad även fast du har tillräckligt med buy-ins, det gör att du får erfarenhet vid varje nivå, vilket är viktigt.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste du gå upp i nivå hela tiden, det är ju det du förlorar på? Du måste inse att för varje nivå du går upp så är spelarna mycket, mycket bättre än den tidigare nivån. Om du vinner upp 1K dollar från 50 dollar i 70% på en dag på låga nivåer så kanske du ska köra på låga nivåer varje dag istället?

Tycker du ska köra den lägsta nivån länge, typ tills du har 50 buy-ins (5KBB) till nästa nivå och så går du upp där och kör ENBART där så länge du har +20 buy-ins, alltså går ner om du förlorar mer än 30 buy-ins.

Sen tycker jag du ska köra ytterligare en regel att du inte går upp i nivå mer än en gång per varje månad även fast du har tillräckligt med buy-ins, det gör att du får erfarenhet vid varje nivå, vilket är viktigt.

 

Lycka till.

 

Nej, det är ju det jag inte måste - men har ändå gjort; Vilket har vart mitt stora misstag.

 

Tack för dina råd, ska köra på den taktiken, låter vettigt.

 

Är det svenska spel som gäller eller finns det några andra fina bolag man ska lira på? Har lirat på laddies, bet365, expekt, nordicbet, unibet & Party Poker förut, har inte riktigt fattat tycke för någon av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han gav mig 3000kr som tack för hjälpen. Dom gick sedan bort på krogen som vilken soldat som helst hade slösat det på.

Jag tycker att det här, förutom resten av din post, säger ganska mycket om din personlighet när det gäller pengar. Nej, vem som helst skulle inte ha spenderat hela summan på krogen.

 

Med den typen av personlighet skulle jag rekommendera att du säkrar upp pengarna ofta. Du kan ju t ex ge vinsterna till din mamma att hålla koll på med jämna mellanrum, det skulle hon nog uppskatta också.

 

Poker är väldigt hal is med den typen av beteendemönster som du har beskrivit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen det där, ingen respekt för pengar om det är vinstpengar!

 

Såg en kille på expekt för 3 år sedan, han satt med rubbet ca:8K $ på ett bord och jag chatta med han, han hade spelat upp sig från 0-8k på en vecka, och va på jobbet.

 

hade spelat typ 20 timmar i streck.

 

Jag kommer så väl ihåg chatten:

 

sluta nu och köp en bil imorgon, hehe

 

Du måste sluta, vila alla fall lite?

 

nej nej, efter 20 min var han nere till 6,5k och bytte bord jag följde efter och såg honom torska rubbet inom 2 min

 

Har själv gjort liknande men inte på den nivån, och ditt spel kan vara vinnande, men betyder absolut inte att det är det i längden

 

Ibland känner man: fan jag kan inte förlora när man har vunnit 15 inköp på samma bord, spelstil loose agressive 6max

 

visst vinnande mot dom spelarna på den nivån JA, i längden nej, och med allt fusk nuförtiden "pokertracker m.m."

 

Varje gång jag vunnit mycket och spelat länge tog jag rubbet samt tiltad, upp i nivå och torska rubbet.

 

och det var 3 år sedan, så här i efterhand märker man ju att det var många händer man spelade fel, spelstilen var annorlunda så det gav fördelar då, men nu???

 

 

rekomendation:

 

bankrulle: 5000bb pga personlighet.

 

med din personlighet, spela inte loose aggressive, när du tiltar torskar du snabbt mycket!!

 

äg inte kreditkort

 

spela på någon annans konto så att typ mamma som kan ha kontroll på ditt spelande, gör upp regler i förväg. Ta ut vinsten efter varje session, sluta om du torskar det du har på kontot

 

spela cashgames endast på svenska spel, låg rake samt inställningar för ditt spelande.

 

gå ut och rör på dig innan du spelar.

 

starta en dagbok här på pokerforum.

 

spela bara när du e på topp!

 

Nu när du e så taggad, begränsa din första session till max 3 timmar analysera ditt spel/dagbok m.m. 1 timme, och gör det kanske varje session.

 

tänk inte: jag ska vinna 1000$ idag, tänk 50$ blir 1500$/mån nästa månad kan du gå upp i nivå och då blir det 100$ blir 3000$

 

unna dig 1 dag varannan vecka att gå upp i nivå så du får känna att du lever, detta så att du har nåt att se framemot, men viktigt att det är vinstpengar du spelar med och att det inte blir för länge! och analysera!

 

Hoppas du startar en dagbok, kan bli intressant jag ska följa den isåfall, där kan du få mycke hjälp!

 

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska du tjäna pengar så ska du spela tight aggressive. Eller det är väl enklast

 

Alltså om han ska spela 0.05 0.1$ det motsvara ungefär SS 0.5 1 kr så tycker jag att man ska spela LAG (löst aggresivt) För där är spelarna så jävla veka de foldar för fan allt. Kändes som en SNG bubbla. Folk är rädda för att åka ut. Så här ser ca 90% av händerna jag spelar ut Hand: random skit. Raise 4 fold fold fold fold. Eller Fold fold fold syn. Flopp. Check Raise Fold.

 

Det är mycket roligare på 2.5 5 där degar folk in betydligt oftare. Lite action :D där är det säkert bättre med TAG men på de lägre nivåerna tycker jag inte att det är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag inte läst igenom svaren, du har säkert fått detta redan:

 

Svenska spel, dom har spelgränser man ställer in tex timmar/dag/vecka sek/dag/vecka osv.

 

Fö, fult att sno pengar från morsan!!

Har du berättat och betalat tillbaka?

 

Inte för att måla fan på väggen men... välkommen till kolmården? (hoppas inte)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...