Gå till innehåll

Nussemans dilemma


Nusseman

Recommended Posts

Ok, jag ligger och sover i godan ro då plötsligt denna dröm utspelar sig i mitt hjärnkontor:*

 

Vår hjälte (Nusseman) har försatt sig i en riktig knipa, han är nämligen skyldig en elak herre av okänd härkomst 6000$.

 

Den elake herren har nu tagit vår hjältes familj till fånga och har dessutom meddelat följande: Betalar du inte de 6000$ du är skyldig inom 24 timmar så ser du aldrig din familj mer. Nusseman kollar snabbt i sin plånbok och hittar totalt 3000$. Detta är allt som finns att tillgå.

 

*Klipp*

 

Plötsligt befinner sig vår hjälte i ett rum med tre pokerbord framför sig. Vid bord 1 sitter 9 spelare med exakt 500$ framför sig. Vid bord 2 sitter 5 spelare med 1000$ och vid bord 3 sitter en snubbe med 3000$. vid samtliga bord spelas det 10$/20$ NL texas utan rake eller bordsavgift. Vår hjälte sneglar på klockan och inser att han bara har 5 timmar kvar till, i dubbel bemärkelse, deadline.

 

*Klipp*

 

Självklart drömde jag vidare och vet hur drömmen slutar, men jag är lite intresserad av hur ni hade resonerat i samma situation, alltså med 3000$ på fickan och 5 timmar på er att fördubbla dem. Vilket av borden hade ni satt er vid och varför.

 

 

*Ja, jag har nog sovit lite för lite och läst för mycket pokerlitteratur samt sett Rounders ett par ggr för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fööör lite att göra! :D

 

Nej, men möjligen lite för lite vaken tid att reda ut alla intryck hjärnan lagrat under dagen. Mina drömmar tenderar att vara åt det bisarra hållet.

 

och jag trodde jag hade mentala problem... :mrgreen:

 

- QoS

 

Nusseman spelar i en egen liga. Vänta bara tills du får höra hur drömmen slutade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok att drömmen var lite konstig, men frågeställningen är seriös. Hade du allvarligt talat valt att spela all-in mörkt med din sambos och dina två barns liv som insats?

 

Ärligt talat...Kanske!. Finns inga andra sätt att skaffa fram pengar finns risken att jag gamblat mörkt om jag fick chansen. Allt beror på hur bra jag tror h2h spelaren är. Jag hade inte velat sätta mig ner och spela poker när jag har så mycket att förlora. En gyllene regel stödjer därför detta!.

 

Spela aldrig poker när du inte är vid dina sinnes fulla bruk, tex. onykter, under press etc.

 

Förlorar jag h2h genom att spela har jag ju på grund av min egen "spelklantighet" och brottet mot regeln, att spela bara när du har maximal diciplin och vid dina sinnes fulla bruk, förlorat allt jag äger. Det skulle jag aldrig kunna komma över.

 

Förlorar jag däremot h2h genom att gambla kan jag bara be till Gud och hoppas ödet är med mig. En sådan förlust skulle vara mindre svårt att komma över

 

Jaja så tänker i allafall jag om denna bisarra situation :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan skulle valt bordet med 9 spelare med 500 dollar var av följande skäl:

 

1) I brist på annan information är spelare med lite pengar för satsningsstrukturen troligare att vara a) sämre och b) fegare. Den typen av spelare är i Johans erfarenhet rätt mycket enklare att köra över.

 

2) Johan kan gambla all-in med var och en utan att det gör så mycket att Johan förlorar en eller ett par gånger.

 

3) Johan spelar helt enkelt no-limit bättre vid fullbord.

 

4) Johan har dock sina reservationer om fullbordet då tiden är begränsad. Vid ett fullbord hinner man ju inte få lika många spelbara händer under 5 timmar som h2h - och får därför också färre möjligheter att skapa gynsamma situationer att dubbla upp i.

 

 

I övrigt så skulle Johan artigt hört sig för om den ondskefulle herren kunde tänka sig halva summan och lemlästa Johans svärmor en aning, istället för inga pengar och Johans familj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag visade just min sambo den här tråden, och hon ifråga sätter nu mitt pokerspelande! :)

 

Tack för det killar! 8)

 

- QoS

 

Min sambo ifrågasatte också mitt pokerspelande, tills jag gav henne en symaskin, en spa-weekend och en ny mobiltelefon i julklapp och sa: "tacka inte mig, det är fiskarna på Empire poker som bjussar"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag avslöjar hur drömmen slutade så kommer föst min analys av läget och hur jag hade gjort i vaket tillstånd.

 

1. En riktigt duktig big bet spelare kan snitta ca 20 BB i timmen på ett fullt NL bord. Eftersom det i detta fall inte tas ut någon rake kan det möjligen bli något mer, säg 25 BB.

 

2. Vid ett shorthandbord kan en duktig spelare dra in kanske 30 BB i timmen om raken räknas bort. Variansen blir dock oftast större, eftersom spelet är lösare än vid ett fullt bord.

 

Om Nusseman räknar lite snabbt så kommer Nusseman fram till att på 5 timmar borde Nusseman dra in ca 2500$ vid det fulla bordet och ca 3000$ vid shorthandbordet

 

Slutsatsen blir då att Nusseman väljer H2Hbordet, eftersom han:

 

1. Anser sig bättre än genomsnittet på H2H och således bör ha drygt 50% chans att vinna över en slumpmässigt utvald motståndare.

 

2. 150 BB är en relativt stor stack vilket ger gott om tid att manövrera ut motståndaren.

 

3. Nusseman måste ha 3000$ om fem timmar. Med tanke på tidspressen kan han inte acceptera den stora variansen vid ett shorthandbord, även om han teoretiskt sett borde greja 3000$ inom femtimmarsramen.

 

4. Nusseman tycker om sin familj och med tanke på att känslorna är lite i gungning så är risken stor att Nusseman inte har disciplin nog att spela vid ett fullt eller halvfullt bord. H2H är disciplinen inte lika viktig så därför bör hans känslomässiga obalans påverka spelet mindre än det gör vid de andra två borden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hoppsan! Den här gamla tråden hade jag förträngt :)

 

Tyvärr skrev jag inte ner drömmen så jag kommer nog kanske inte ihåg alla detaljer, men jag kommer i alla fall ihåg att jag i drömmen gick runt bland de tre borden ett tag och synade de andra spelarna och funderade på hur jag skulle göra. Sen var det nånting som hände som gjorde att jag blev helt desperat och det hela slutade med att jag tog ett stryptag på killen vid H2H-bordet och skrek "Ge mig era pengar för fan, annars tar de min familj!"

 

De andra pokerspelarna stannade upp, kollade på mig och stackarn vid H2H-bordet och efter en stund sa någon: "Det där är ju Phil, den saten klarar vi oss utan. Ta hans pengar"

 

Sagt och gjort, jag knäckte nacken, enligt Hollywood-formulär 1A, på Phil Hellmuth (Att jag inte kände igen honom direkt fattar jag inte, fast det var ju iofs en dröm...), tog hans 3000$ och gick till dumma farbrorn och betalade min skuld. :)

 

Som sagt, jag skyller det hela på sömnbrist och överstimulans av pokercentra i hjärnan... Ni behöver inte skicka hem några män i vita rockar till mig, jag mår bättre nu ;)

 

Förresten kanske den här tråden bör sparkas iväg till nåt undangömt OT-hörn av forumet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte, jag tycker att det känns som en handhistory. Sen kan vi diskutera om det är bäst EV i att strypa Hellmuth, bryta nacken på honom, eller kanske använda sig av det vulcanska dödsgreppet.

 

Beror helt på hru brednackad han är.

Skills * erfarenhet /nackbred.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...