Gå till innehåll

Skatt på rakeback på EU site?


werdball

Recommended Posts

Huh? Jag är rätt övertygad om att RB alltid är skattepliktigt snarare. Om jag inte minns fel stod det även så i svaret från rsv som någon fått och citerat in, nånstans. :o Nånting om att de inte brydde sig om cashspel utan höll sig till turneringsspel och "så kallad rakeback".

 

Eftersom RB inte är något lotto så känns det ju logiskt att det ska skattas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rakeback är i normalfallet bara sina egna pengar som man får tillbaka. En rabatt på avgiften som man betalar för att spela poker. Slutsats man behöver inte skatta för rakeback. Allt annat vore helt orimligt.

 

Sen att det står annat på skatteverkets hemsida beror enbart på att skatteverket blandar ihop termen rakeback med de premier man kan få för att värva spelare till pokersidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huh? Jag är rätt övertygad om att RB alltid är skattepliktigt snarare. Om jag inte minns fel stod det även så i svaret från rsv som någon fått och citerat in, nånstans. :o Nånting om att de inte brydde sig om cashspel utan höll sig till turneringsspel och "så kallad rakeback".

 

Eftersom RB inte är något lotto så känns det ju logiskt att det ska skattas.

 

Logiskt?

Jag tycker det verkar helt bisart om man ska skatta på rb. Det är ju inte så att du tjänar några pengar det är ju bara en form av rabatt på tjänsten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://skatteverket.se/funktioner/svarpavanligafragor/privatehandel/privatehandelspel/20060111vadarrakeochhurbeskattasrakeback.5.dfe345a107ebcc9baf80007946.html

 

Man får utgå att skatteverket följer sina egna rekomendationer. Rakeback är skattefritt always.

 

Du får då inte heller avdrag för rake som du betalar och som en följd av detta så är inte heller den rake-back du kan tänkas få skattepliktig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logiskt?

Jag tycker det verkar helt bisart om man ska skatta på rb. Det är ju inte så att du tjänar några pengar det är ju bara en form av rabatt på tjänsten.

 

 

HAHAHA, det var en gullig vändning på det hela "hampan", rabatt på tjänsten???!!! rofl, du sitter och nötgrindar på en sajt, de ersätter dig med cash som de kallar rakeback eller gay-vips eller gold-vips eller nåt annat sött.

Klart att du tjänar pengar på det där. Klart du inte ska skatta för det där, no shit, du utför inte en tjänst. Ingen skatt.

Undrar om prop playersersättningar är skattefria oxå, jag har fått massor med pengar den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAHAHA, det var en gullig vändning på det hela "hampan", rabatt på tjänsten???!!! rofl, du sitter och nötgrindar på en sajt, de ersätter dig med cash som de kallar rakeback eller gay-vips eller gold-vips eller nåt annat sött.

Klart att du tjänar pengar på det där. Klart du inte ska skatta för det där, no shit, du utför inte en tjänst. Ingen skatt.

Undrar om prop playersersättningar är skattefria oxå, jag har fått massor med pengar den vägen.

 

Om du går till ICA med en kupong och får 5kr rabatt på kaffe ska du skatta på rabattkupongen då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAHAHA, det var en gullig vändning på det hela "hampan", rabatt på tjänsten???!!! rofl, du sitter och nötgrindar på en sajt, de ersätter dig med cash som de kallar rakeback eller gay-vips eller gold-vips eller nåt annat sött.

Klart att du tjänar pengar på det där. Klart du inte ska skatta för det där, no shit, du utför inte en tjänst. Ingen skatt.

Undrar om prop playersersättningar är skattefria oxå, jag har fått massor med pengar den vägen.

 

Är du helt bränd eller?

Jag betalar massvis varje månad för en simpel tjänst och rb är en form av rabatt på den tjänsten, jag får ju tillbaka en del av mina egna pengar.

Jag tjänar inte på rb visst jag tjänar på det i jämförelse med andra siter utan rb.

Men det är som att säga wee jag tjänar 100kr på att köpa den här tröjan som är nedsatt till 100kr från 200kr

 

Angånde prop rb så borde det ju logiskt sett vara skatt på allting över 100%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte 100% spara, då det är fler som contributat till potten och rejken. Aiight? :P Men skit samma... står ju på urlen baller länkade till att det är skattefritt så frågan är ju besvarad.

 

(Bara för sakens skull så var följande inlägg jag hade läst där en skattemas svarat att RB skulle skattas. http://pokerforum.nu/forum/881324-post886.html )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rake och rakeback är liksom aldrig någon inkomst annat än för sajten och affarna och därmed ej skattepliktig.

Man skattar ju för inkomster, inte utgifter.

 

Hur bevisar man vad som är RB och vad som är vinst av det man plockar ut från en sajt? Eller värre, om jag stoppar in €100.000 och går "even" på spelet men plockar ut €100.000 i RB... hur gör man då?

 

Då har du ju en massiv skatteskuld, inte för rakebacken, men för alla vunna potter. Dock rättså oklart hur man ska kunna hålla koll på alla potter.

 

(Bara för sakens skull så var följande inlägg jag hade läst där en skattemas svarat att RB skulle skattas. http://pokerforum.nu/forum/881324-post886.html )

 

Det är ju för affiliates det ja. För dom är det ju en inkomst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju för affiliates det ja. För dom är det ju en inkomst.

Mmm.

 

Det är de större

turneringsvinsterna utanför EU/EES som det blir aktuellt att beskatta,

liksom sidoinkomster i form av sponsring och s.k. rake-back, dvs. den bonus

en spelare får tillbaka på satsat kapital när han värvar nya spelare till

en spel-site.

Ja läser man ovan fetstilta så kan man ju tro att det menas rake-back, tills man noga läser det finstilta efter. :) Den där skattmasen hade nog inte helt 100 koll... då meningen inte går ihop. Men men, det viktiga är ju att vi vet att rakeback är skattefritt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...