Gå till innehåll

NLT - Trn, 19/6, LIVE, value bet med KK, A på bordet?


toktuff

Recommended Posts

Från POKERFORUM.nu live turneringen.

 

Taget från minnet så korten kanske inte stämmer ner på minsta klöver men principen bör gå fram.

 

Första varvet på turneringen, jag har 2500 och den intressanta motståndaren i BB har 2500. Jag har ingen koll på hur BB spelar.

 

Jag sitter UTG och hittar K :heart: K :spade: och petar in 3xBB, dvs 150. Alla läger sig fram till BB som höjer mig ytterligare 400.

 

Nu blev det spännande. Att lägga känns inte aktuellt och att höja igen, säg 1000 till känns också korkat eftersom jag då har mer än halva stacken inne och är i princip tvungen att gå med oavsätt.

 

Alternativen som jag ser det är att antingen ställa in, en nätt liten overbet, eller att syna höjningen.

 

Problemet med att ställa in är att BB inte kommer syna med särskilt många händer som jag slår. Han synar nog med AA, KK och möjligtvis QQ. Jag är alltså inte mer än 50/50 mot dessa par (om vi inkluderar QQ). Att ställa in tvingar honom att spela korrekt vilket jag inte vill.

 

Om jag synar och det inte floppar ett ess så finns det goda möjligheter att han fortsätter skjuta på mig efter flop, speciellt om han sitter på QQ/JJ/TT och det floppar underkort. Har han AA och betar hela vägen så bustar jag säkerligen men det finns värre saker än att busta med KK mot AA. Floppar det ett A så kan jag komma loss relativt billigt.

 

Jag synar.

 

Flop: A :heart: T :club: 7 :spade:

 

BB checkar och jag checkar bakom. Är jag efter så är jag långt efter. Leder jag så har han inte så mycket chans att hinna ikapp, ingen idé att beta här.

 

Turn: 3 :diamond: (A :heart: T :club: 7 :spade: )

 

BB betar nu 200 in i potten som är på 1125. Detta jag läser honom som antingen ett monster, typ AAA/TTT/777, eller ett par större än T. Potten är för stor för att lägga sig mot ett mjäkigt 200 bet tycker jag.

 

River: T :heart: (3 :diamond: A :heart: T :club: 7 :spade: )

 

BB checkar. Nu läser jag honom som ett par lägre än A. Typ QQ eller JJ. Har han något av dessa så känns det som att det är goda chanser att han synar ett halvstort bet. Med ett monster så borde det ha kommit ett litet bet till, typ 200 eller så.

 

Jag satsar nu 800 in i 1500 potten och blir synad av A :diamond: J :diamond: .

 

Det är framförallt min riverbet som jag är tveksam till. Jag tror att jag ofta får en syn av QQ eller JJ där men hur ofta får jag spö av ett hyffsat ess som i den aktuella handen?

 

Slit mig i stycken med er visdom!

 

/Andreas

 

* Pillar lite i rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några kommentarer från mig:

 

Toktuff skrev

 

Första varvet på turneringen, jag har 2500 och den intressanta motståndaren i BB har 2500. Jag har ingen koll på hur BB spelar.

 

Jag sitter UTG och hittar K K och petar in 3xBB, dvs 150. Alla läger sig fram till BB som höjer mig ytterligare 400.

 

Här kan du känna dig ganska säker på att din motståndare har någonting. Det är tidigt i turneringen och ingen vill åka ut direkt. Du raisade UTG vilket tyder på att din raise förmodligen inte anses som en steal.

 

Antingen har motståndaren förmodligen ett A med bra kicker eller ett ganska högt pocketpar.

 

Om du callar och motståndaren sitter på essen kommer det vara svårt för dig att inte sänkas med hela handen såvida det inte floppar ett ess eller möjligtvis en tre-färg.

 

Du kan möjligtvis calla (som du gjorde) för att se att det inte kommer något ess på floppen och spela snabbt om inte ess och långsamt om ess.

 

Jag skulle föredra att reraisa tillbaks där och förmodligen allin också. Det skulle vara en duglig chans att han slängde handen och att du fick potten direkt samtidigt som du skulle stå dig bra mot alla kort utom AA.

 

Problemet med att ställa in är att BB inte kommer syna med särskilt många händer som jag slår. Han synar nog med AA, KK och möjligtvis QQ. Jag är alltså inte mer än 50/50 mot dessa par (om vi inkluderar QQ). Att ställa in tvingar honom att spela korrekt vilket jag inte vill.

 

Det är iofs risken men hur kommer du spela handen om det inte kommer ett ess på floppen. Det skulle bli tungt att lägga ner handen då och förmodligen skulle du torska dina pengar om han hade AA ändå.

 

Det beror iofs på om du är kababel att lägga ner kungarna i det läget och hur bra du anser att du själv är. Är du riktigt duktig och misstänker starkt att motståndaren har essen så är en fold helt okej. Det är också mycket troligt att din motståndare sitter på AK, AQ, QQ, JJ, TT men hur ska du veta vilket han hade sen när det floppar 4,J,Q. Om han går allin efter den floppen - lägger du dig eller callar du ? Med en reraise mot honom istället så lägger du pressen på honom igen.

 

Frågan är också om han kommer att spela korrekt. Hur vet du det ?

 

 

 

BB checkar och jag checkar bakom. Är jag efter så är jag långt efter. Leder jag så har han inte så mycket chans att hinna ikapp, ingen idé att beta här.

 

Han vill nog veta var han har dig. Du callade hans höjning - sitter du också med ett ess med bättre kicker ?

 

 

BB betar nu 200 in i potten som är på 1125. Detta jag läser honom som antingen ett monster, typ AAA/TTT/777, eller ett par större än T. Potten är för stor för att lägga sig mot ett mjäkigt 200 bet tycker jag.

 

Mesigt bet men beror det på att han inte har ett ess eller på att han fortfarande är rädd att du ska ha en bättre hand och inte vill åka ut så här tidigt ?

 

 

 

BB checkar. Nu läser jag honom som ett par lägre än A. Typ QQ eller JJ. Har han något av dessa så känns det som att det är goda chanser att han synar ett halvstort bet. Med ett monster så borde det ha kommit ett litet bet till, typ 200 eller så.

 

Jag satsar nu 800 in i 1500 potten och blir synad av A J .

 

Jag skulle checka ner den rivern. Det är möjligt att man tror att man leder men du får troligtvis bara en call av en bättre hand än din egen.

 

När det floppas ett ess när man har kungar (då någon dessutom visat styrka preflopp) bör man vara försiktig hela vägen och skatta sig lite lycklig om man får potten.

 

(EDIT)

Vill även tillägga att jag själv inte anser mig så pass överlägsen ett hyfsat bra motstånd att jag inte vill ta bra chanser att dubbla upp även om det är tidigt i turneringen vilket diskuterades med bla KK i en annan post på Poker Hand History)

(/EDIT)

 

I övrigt kan jag tänka mig att många hade åkt långtifrån och var sugna på att få lite erfarenhet av livepoker så att det skulle göra extra ont att åka ut efter typ en kvart. Detta påverkade nog spelet vid de flesta borden i början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

höj en gång till preflop går han allin så lär du få fundera en bra stund på om KK duger men du kan kanske inte släppa KK mot en okänd spelare sen när ett ess floppar och han knackar så skulle jag tro att han har QQ,JJ kanske ett starkt ess eller svagt ess om jag tror jag är uppe mot en tomte. så då är det automatiskt 3/4 pottbett för att kolla vars man har han nånstans,

 

på turn när han väljer att höja 200 i den potten vad är det för nån fjanthöjning. mot en okänd spelare som höjer 200 i en 1.1k pott så lär jag i 9 fall av tio slå på med en rejäl höjning om han synar den kommer jag inte veta vad han håller på med kan vara alla möjliga felspelade händer av han så då torde jag checka ner på river.

 

. riktigt dåligt spelat av din motspelare var det, AJ mot ett UTG raise???? AK,AQ och PP TT till AA är rimliga händer och AJ står inte särskilt bra mot nån av dom. sen så när han väl floppar en hand med dålig kicker så checkar han i princip ner handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

. riktigt dåligt spelat av din motspelare var det, AJ mot ett UTG raise???? AK,AQ och PP TT till AA är rimliga händer och AJ står inte särskilt bra mot nån av dom. sen så när han väl floppar en hand med dålig kicker så checkar han i princip ner handen.

 

Kan kanske förklaras med att det var en nybörjarturnering...

Jag hade nog spelat som dig toktuff förutom att jag skulle ha checkat rivern.

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riverbeten känns sämre ju mer jag funderar på den så jag tänker inte försvara den... ;-)

 

Annars gillar jag inte att ställa in preflop här, blir jag synad så är jag troligtvis efter. Han höjde ju ändå min UTG raise, jag måste ge honom credit för en bra hand i det läget. Hade stackarna varit lite kortare så hade jag ställt in. Hade de varit större så hade jag nog raisat en gång till o se vad som händer.

 

Har han AA och det floppas rags, ja, då bustar nog jag. Men det hade känts ok i magen ändå m.a.p. hur stora stackarna var relativt blindsen.

 

Floppas inte det fruktade esset så kommer han troligtvis beta sina QQ/JJ/TT relativt hårt för att få mig att släppa troliga AK. Då ställer jag in, om han i stället checkar floppen så ställer jag in också och får förhoppningsvis en syn av ett överpar/toppar. Det enda som får mig att släppa floppen är ett ess eller en riktigt läbbig flop, kanske QJT i färg.

 

Men nu floppade det där esset och hela min strategi gick åt pipsvängen...

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars gillar jag inte att ställa in preflop här, blir jag synad så är jag troligtvis efter. Han höjde ju ändå min UTG raise, jag måste ge honom credit för en bra hand i det läget. Hade stackarna varit lite kortare så hade jag ställt in. Hade de varit större så hade jag nog raisat en gång till o se vad som händer.

 

Det finns bara en hand preflop som är bättre än din AA och en som är lika bra KK.

 

Frågan är hur stor chans du tror det är att han har essen gentemot andra möjliga händer.

 

Du utgår också från att han inte skulle svara med TT,JJ,QQ,AK,AQ när han redan lagt in en del i potten - jag är inte säker på att så är fallet om du spelar mot en medioker spelare.

 

Om han inte svarar så har du ändå fått en del pengar - det vore värre att ställa in direkt och bara ta blindsen.

 

Ändå som jag sa innan att tror man till 75 % chans att motståndaren bara höjer en (när man raisat UTG) med AA så kan man lika gärna folda.

 

När jag spelar turneringar och det redan är en hyfsat mycket i potten och Jag har säg QQ och motståndaren har AJ så tar jag gärna potten där ändå trots att jag är stor favorit med QQ mot AJ. Jag har byggt på min stack och slapp utsätta mig för att bli utdragen. Självklart så spelar jag ändå mer än gärna QQ mot AJ men jag gråter inte blod om personen foldar när det ändå ligger en del i potten.

 

Jag säger dock inte att du måste raisa tillbaks honom allin där jag säger bara att det är vad jag förmodligen skulle gjort. Andra har säkert andra åsikter hur handen skulle spelas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kört in pengarna preflopp, efter din syn så har du ju ändå bara två pottbet kvar och det räcker oftast inte för att överleva mot AA post-flop. Orsaken är ju naturligtvis att det är otroligt att det kommer några ess på brädan när fi sitter med två på handen. Mot essen så ökar du bara din överlevnadschans väldigt marginellt genom att syna, mot alla andra händer så minskar du din överlevnadschans drastiskt genom syn eftersom det garanterat blir flopp då. Visserligen så kanske du tvingar honom att spela korrekt men det är fortfarande bättre än att syna. All-in och plocka upp din tusenlapp alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...