Gå till innehåll

Hjälp med datorsäkerhet (antivirus, brandvägg)


Jeg123

Recommended Posts

Imorgon ska jag installera Windows på en dator med ett par helt nya hårddiskar. Jag har tidigare haft virus och buggar som troligen uppstått av virusen. Detta är nog pga jag inte varit så noggran med att installera anti-virus program.

 

Jag undrar om det finns någon guide för att skapa en bra säkerhet på sin dator? Helst en guide med program som är gratis, skriv gärna några tips också.

 

Sedan kommer jag koppla in min externa hårddisk, där jag har massvis med data från den gamla datorn, jag vet att det finns virus på denna. Hur ska jag göra den ren?

 

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det direkt behövs någon guide. Men jag (och flera andra som jag hjälpt) kör på winXPpro SP2:

 

Kerio Personal Firewall 2.1.5 - Blev tipsad om den för flera år sen efter att ha haft massor av strul med ZoneAlarm och Norton. Att det är en flera år gammal version spelar ingen roll. Smidig och resurssnål och gör inget väsen av sig när den väl är konfad.

 

avast antivirus. Gratis och förhållandevis resurssnål. Uppdateras ofta och hittar även ad/spyware.

 

Sen kör jag Spybot - Search and destroy men det har hittils inte hittat något skit som avast missat.

 

När det gäller din externa hdd så är det bara att koppla in den och scanna med ett par tre antivirusproram. Förutom avast så kan du testa med AVG som också är gratis och ev. ladda ner ett tredje "betalproram".

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med lite googling hittar du säkert nåt:

Nybörjar Guide Till Datasäkerhet

http://www.swehackers.se/forum/guider/15-nyboerjar-guide-till-data-saekerhet.html

 

Tre steg till ett säkrare trådlöst nät

http://www.idg.se/2.1085/1.120073

 

Förebyggande råd

http://www.sitic.se/foerebyggande-atgaerder/forebyggande-rad/

 

(så fanns det väl en rätt bra guide på 2+2 forumet också, letar reda på länken senare)

 

lite tillägg till Louds program ovan: en rootkit scanner kan vara bra att ha, liksom secunia psi för att minimera sårbarheter/exploits i olika progam man installerat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang. din tredje hårddisk så borde du kolla upp vilka filer det är som du verkligen behöver först och främst. Släng resten, sedan tar du gevetvis bort alla filer som du vet är infekterade, o sen kollar du vilka filändelser dessa filer har kvar och jämför dem med filer som går att exekvera. (möjligt att de innehåller skadlig kod) och använder andra program för att få ut det som du är intresserad utav i dessa program. Tex använd inte m$ powerpoint för att öppna en ppt fil. Alla program o dyl, som du kan tänkas behöva sparar du bara en URL till deras hemsida o ev. key+inställningar sen laddar hem på nytt.

Men proceduren går mycket fortare om man vet vad det är man infekterad utav o vad risken att annan kod gömmer sig är, samt har checksummor sparade från filerna som de var från början.

Använd en virtuell box om du måste köra ett program eller annat som du misstänker är infekterat för att få ut informationen du är ute efter.

tex VmWare eller Virtualbox

 

ang. brandvägg så rekommenderar jag "Comodo FW pro", mycket bra anv.vänlighet, resultat++, resursnålt

 

Brainslizer: secunia psi var tämligen intressant, ska testa det några gånger men kommer me stor sannolikhet att finnas med i min 'always install on fast PC and you got a lot of time over if you got a big drive and you dont care about whats sending about your files' lista

 

the Secunia PSI does NOT conduct an integrity check of the individual files, rather, it checks whether a specific program is vulnerable according to the reported version numbers and not whether the files have been compromised or replaced by other users or programs..

This information can then be used to provide you with a detailed report of the missing security related updates for your system.

mao så tror man sig redan vara 'exploitad' så är programmet värdelöst, allt den gör är att kolla igenom din hårddisk efter filer som de anser vara 'out of date'.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mao så tror man sig redan vara 'exploitad' så är programmet värdelöst, allt den gör är att kolla igenom din hårddisk efter filer som de anser vara 'out of date'.

 

jo, det är inget skydd i sig, bara ett verktyg som hjälper en att hålla datorn up-to-date när det finns en ny version eller sårbarhet i nåt program. förebyggande åtgärd kanske passar bättre än "skydd". den ersätter inget annat skydd. väldigt bekvämt verktyg dock, särskilt om man har många program och många datorer, istället för att manuellt leta patchar till alla installerade program

 

 

edit: en bra orsak att regelbundet kolla sina installerade program:

10 000 sajter smittade | 2008-01-22 09:08:

Linux-servrar hackade - så skyddar du sajten

En stor attack mot sajter förra måndagen har visat sig vara betydligt värre än vad man trott. Åtminstone 10 000 sajter på Linux-servrar ska ha hackats för att sprida skadlig kod, enligt ett säkerhetsföretag.

 

Servrarna har blivit infekterade med filer som genererar ett skadligt JavaScript. När besökarna hamnar på någon av sajterna, drar skriptet igång en attack som riktar in sig på svagheter i Quick time, Windows MDAC-bugg och en lucka i Yahoo messenger. Den som inte skyddat sin dator ordentligt riskerar att råka ut för trojanen Rbot, vilken kan förslava datorn och göra den till en del av ett bot-nät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mera aktuella saker som kanske får nån att tänka på att uppdatera gamla program och plugins och spärra scripts:

 

Hacked embassy websites found pushing malware

The findings come as Websense, a separate security firm that's based in San Diego, recently estimated that 51 per cent of websites hosting malicious code over the past six months were legitimate destinations that had been hacked, as opposed to sites specifically set up by criminals. Compromised websites can pose a greater risk because they often come with a degree of trust.

 

Frequently, the compromised websites launch code that scours a visitor's machine for unpatched vulnerabilities in Windows or in applications such as Apple's QuickTime media player. Such was the case in two recent hacking sprees (here and here) that affected hundreds of thousands of sites.

 

But in the case of the Netherlands Embassy, the attackers simply included text that instructed visitors to download and install the malware. Of course, no self-respecting Reg reader would fall for such a ruse. But sadly, Elzam says, because the instruction is coming from a trusted site, plenty of less savvy users do fall for the ploy. Saps.

 

Hackers turn Cleveland into malware server

Tens of thousands of websites belonging to Fortune 500 corporations, state government agencies and schools have been infected with malicious code that attempts to engage in click fraud and steal online game credentials from people who visit the destinations, security researches say.

 

As we've said before, end users should make sure browsers, browser plug-ins, media software and other applications are updated. Secunia's Software Inspector is one good way to do this. Also helpful is the use of the Firefox browser with the NoScript plug-in, which helps fortify users from many javascript attacks. ®

Mass web infection leaves researcher scratching her head
The script looks for various vulnerabilities specific to the visiting OS, and when it finds one pulls a .Mov file from the domain dedicated.abac.net. That in turn invokes a file from bds.invitations.fr, which installs a backdoor on end users' machines. Victims are unlikely to know they've been infected because the installation is clear and seamless, and the malware uses few PC resources. At last check, only three of 33 antivirus programs detected the malware, which appears to be a derivitive of the Rbot Trojan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med lite googling hittar du säkert nåt:

Nybörjar Guide Till Datasäkerhet

http://www.swehackers.se/forum/guider/15-nyboerjar-guide-till-data-saekerhet.html

 

Tre steg till ett säkrare trådlöst nät

http://www.idg.se/2.1085/1.120073

 

Förebyggande råd

http://www.sitic.se/foerebyggande-atgaerder/forebyggande-rad/

 

(så fanns det väl en rätt bra guide på 2+2 forumet också, letar reda på länken senare)

 

lite tillägg till Louds program ovan: en rootkit scanner kan vara bra att ha, liksom secunia psi för att minimera sårbarheter/exploits i olika progam man installerat

 

http://archives1.twoplustwo.com/showflat.php?Cat=0&Number=4837360&page=0&fpart=1&vc=1&nt=6

 

kanske e den här guiden du tänker på. verkar ganska bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...