Gå till innehåll

hackat konto på Unibet


Bizkit

Recommended Posts

Klart att de inte tar ut pengarna ifrån erat konto, de dumpar pengarna till ett annat konto. Låter tråkigt att det räcker med 24h, men det är ändå mer troligare att det är ni som har gjort "fel"(en random nisses dator är sårbar) än att Unibet har gjort fel(deras server/pokerklienter är inte lika sårbara).

Omformatering, +bättre säkerhetstänkande när du använder datorn är vad jag rekommenderar, det har redan skrivits men tåls att upprepas.

 

Maruzi: precis, om de hade använt den tiden till att studera 'micrsoft&internet for dummys', är risken att detta händer nästa gång avsevärt lägre..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har misstanke om keylogger/trojan på din maskin så rekommenderar jag total ominstallation.

 

Ominstallation skulle jag också rekommendera men låt gärna någon

med forensicskunskaper kika på disken först. Det kan tänkas att

man kan hitta spår som antiviruset inte hittar. Inte för att det ger er pengarna

tillbaka men ändå.

 

Att ni har brandväggar hjälper inte mycket. Brandväggar är ett MYCKET

överskattat koncept. Frågan är väl snarare: har ni kört sårbar programvara

alternativt kört program som kan ha innehållit en trojan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snälla bråkade ni om 100 dollar i en månad ? låter lite väl....

 

Har du själv varit i kontakt med en instans någon gång i ditt liv vet du nog att det kan ta många dagar innan man får svar eller kontakt med rätt person...

Vad jag tycker är värt att bråka om eller vad du tycker är värt var inte min undran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursprungligen postat av Maruzi

snälla bråkade ni om 100 dollar i en månad ? låter lite väl....

 

Sådana kommentarer kan man väl undanhålla både ursprungspostaren och oss andra. Pengar är inte lika mycket värda för alla. Dessutom är det en principsak frågan handlar om. Att sen 100 dollar är lite för Maruzi är inget vi behöver veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Summan tycker jag mest är relevant i detta fall då jag tycker den är så pass låg att Unibet borde betalat hela för att slippa bad will...

 

Om man sen kan uppvisa att man ofta byter lösenord för säkerhetens skull, vilket e mer än en "average lallare" gör som ofta har samma lösen på MSN, hotmail och alla sina pokersiter, och dessutom kanske inte särskilt avancerat sådant heller så ligger MER ansvar på siten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är ju hopplöst att reda ut vad som kan ha hänt i detta fallet, kan ju va allt från dåligt skyddat/krypterat trådlöst nät, deffault lösen på routern, osv...förutom trojaner o virus...då datorn är borta nu... men misstänker man nåt så scanna med några extra online scanners, använd även rootkit scanners mm, kolla så alla installerade program är uppdaterade och inte har kända sårbarheter

 

är man osäker kan man dessutom posta en hijackthis log på tex http://forums.techguy.org/ o låta experter titta om de finns nåt skumt i loggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm låter ju knappast som unibets fel.

 

Tänk dig följande situation:

En tjuv (hackaren) går in genom er ytterdörr (brandvägg), som ni trodde var låst men nu visade sig vara olåst pga ni glömt låsa den. I hallen hittar tjuven ett visa kort på en byrå. Tjuven snor inte åt sig kortet (som inte har en utsuddad cvc-kod), utan skriver ner all info som står på kortet. Tjuven går ut genom ytterdörren utan att alarmet tjuter eftersom sensorn (antivirus) för hallen har varit sönder de senaste dagarna. Tjuven har inte tagit något matriellt eller lämnat något direkt synbart spår efter sig.

Tjuven surfar sedan in på en filmsite och köper filmer för 2000kr med hjälp av uppgifterna från visakortet till fejkaddress. Tycker du att bolaget som äger filmsiten ska betala tillbaka 2000kr till ditt visakort? De har ju inte gjort något fel, de som gjort fel är tjuven för att sno era pengar och NI som inte skyddat er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E de bara jag som fått stora skälvan efter senaste tidens alla hackerintrång?

 

Frågan e när pf blir hackat, då lär de rassla till i ngns plånbok för lär ju finnas mer än en som har samma lösen här som på ngn pokersite...

 

Ja, för de som gör så är det dags att börja använda truecrypt, keepass eller liknande. Själv har jag över hundra olika konton på websites, banker, pokersajter med mera, och lagrar lösenord i en truecrypt-volym.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ominstallation skulle jag också rekommendera men låt gärna någon

med forensicskunskaper kika på disken först. Det kan tänkas att

man kan hitta spår som antiviruset inte hittar. Inte för att det ger er pengarna

tillbaka men ändå.

 

Att ni har brandväggar hjälper inte mycket. Brandväggar är ett MYCKET

överskattat koncept. Frågan är väl snarare: har ni kört sårbar programvara

alternativt kört program som kan ha innehållit en trojan?

 

Det är sant att brandväggar är överskattade. En brandvägg i en router skyddar inte mot vad den egna datorn hittar på. Den kan inte veta att den där skojiga saken någon skickar via msn är ett elakt program. Den stoppar inte vad programmen du kör har för sig. Men det är ändå mycket bra att ha en sådan brandvägg, eftersom den är svårare att komma förbi än en mjukvarubrandvägg.

 

Det kan dock vara värt att komplettera med en mjukvarubrandvägg, t ex Zonealarm eller ESET Smart security. Även dessa ger dock inte ett fullständigt säkert skydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...