Gå till innehåll

Hur långt tillbaka kan man bli upptaxerad?


Recommended Posts

Mkt snack på sistonde om upptaxeringar (sköntaxering?).

 

Hur långt tillbaka i tiden kan skatteverket egentligen gå?

 

Vet att min bank sparar kontoutdrag i 5 år. Finns det nån risk med att verket någonsin kollar längre bak i tiden än så? Isåfall kanske man vill spara utdragen fysiskt istället (om man vill kunna bevis vart cashen kommer ifrån menar jag).

 

Vet att vi ju har några killar från skatteverket här på forumet, så uppskattar om ni orkar svara :)

 

Happy grinding

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på situationen och hur man räknar åren (beskattningsår eller taxeringsår). 2 eller 6 år tillbaka i tiden eller 1 och 5 år, beroende på hur man räknar.

 

I de exempel som det spekuleras om här på forumet är det troligen den längre tiden som gäller.

 

Sen finns alltid risken att dom ändå kan klämma dit dig för skattebrott i allvarligare fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att jag fick lära mig i skolan att man var skyldig att spara alla viktiga papper (såsom bokföring) i 10 år. Möjligt att det bara gällde företag. Man glömmer/förtränger snabbt det man lär sig i skolan. Jag vet att iaf mina päron har bankpapper som årsbesked, kontoutdrag och liknande liggande för minst 15år tillbaka i tiden.

 

Jag har dock svårt att se att de skulle gå längre bak än 6 år och snoka. Det viktigaste att tänka på är att bevisbördan ligger på dig själv. Kan du inte bevisa att pengarna du vunnit är skattefria spelar det mindre roll om du vann dom för 3 år sedan eller i förra veckan.

 

Det värsta i dessa skattefrågor (rörande poker) är att man ofta kan maila två olika personer på skatteverket om samma fråga och få två st helt olika svar. Skrämmande men sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det värsta i dessa skattefrågor (rörande poker) är att man ofta kan maila två olika personer på skatteverket om samma fråga och få två st helt olika svar. Skrämmande men sant.
Ja, sjukt. Fråga alltid tre och se om två kommer med samma svar! :) Jag kallar det för "skatte-lotto".
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...