Gå till innehåll

Hjälp med Universitets frågor!


Fudge

Recommended Posts

Hade paus mellan två sessioner för någon månad sen och tyckte det skulle vara kul att söka till någon kurs, för att ha lite extra att sysselsätta sig med i vår om pokern fortsätter framåt.

 

Så sökte tre kurser, tänkte inte så mycket mer på de, men fick mail idag om att jag blivit antagen till två av dem. Men nu till frågan, har ingen koll alls på något om kurserna, hur svåra de är, hur mycket pluggande jag kommer behöva lägga ner för att klara tentor mm.

 

Kurserna jag kommit in på är:

 

Idrottspsykologi - mentala träningsmodeller

7,5hp, Dagtid, Halvfart (50%)

Fristående kurs

Normal undervisning

Karlstads universitet,

Karlstad .

 

Introduktion till psykologi

30hp, Dagtid, Helfart (100%)

Fristående kurs

Normal undervisning

Karlstads universitet,

Karlstad

 

Förstår att den på 30hp är både svårare och större, någon av er andra som läst 30hp poäng på en kurs? Mycket plugg? Svåra tentor? Jobbigt om man missar för många föreläsningar?

 

Känns som att den på 7,5hp är ganska simpel och borde klaras utan större problem, rätt?

 

Alla synpunkter är välkomna, känner mig helt vilsen..

 

Edit: Betyder fristående kurs något speciellt för mig och pluggandet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som att det beror lite på vilket universitet/högskola du kommer läsa på. Jag läser till civilekonom och när jag jämför kurser och upplägget inför tenta i samma ämne fast på ett annat lärosäte kan det skilja kanske mycket i svårhet, men räkna med att det kommer hållas ett högre tempo än på gymnasiet, samt kräva lite mer tid, men 40h i veckan som man brukar rekommendera har jag aldrig lagt ner, snittar nog inte mer än 10-15 h/vecka och då har jag ändå bra betyg.

 

Jag tycker du ska välja det du helst vill läsa. Har man god planering finns det tid för en hel del poker också ;-)

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar som lärare i idrottspsykologi, dock ej i Karlstad. Jag skulle tro att båda kurserna är rätt lugna. Halvfart är förstås lugnare än helfart. Om du pluggar för att bli bättre på poker är nog idrottspsykologi bättre då man läser mer om t ex koncentration, stresshantering mm. Allmän psykologi tycker jag personligen (förstås) är lite tråkigare.

 

Be universitetet skicka ett gammalt schema så kan du nog få ett hum om hur mycket studier det innebär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den på 30 p betyder att du kommer plugga från januari till slutet av maj/början av juni.. det är ju heltidsstudier och beroende på hur många delkurser den omfattar kommer du väl ha ca 3-5 tentor under den perioden då plus föreläsningar och seminarier.

Den på 7,5 poäng innebär förmodligen att du kommer ha en tenta och den kursen kommer innebära ca 10 veckors plugg eftersom den är på halvfart annars är 7,5 p kurser avslutade på 5 veckor.

Dvs 30 p är en hel termin, 7,5 p motsvarar i vanliga fall 5 veckors studier.

 

Fristående kurs betyder att du formar din egen utbildning, dvs du är inte bunden till något program.

 

Ps att kursen innebär färre poäng betyder inte att den är enklare =P bara att den innefattar färre veckors studier..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den på 30 p betyder att du kommer plugga från januari till slutet av maj/början av juni.. det är ju heltidsstudier och beroende på hur många delkurser den omfattar kommer du väl ha ca 3-5 tentor under den perioden då plus föreläsningar och seminarier.

Den på 7,5 poäng innebär förmodligen att du kommer ha en tenta och den kursen kommer innebära ca 10 veckors plugg eftersom den är på halvfart annars är 7,5 p kurser avslutade på 5 veckor.

Dvs 30 p är en hel termin, 7,5 p motsvarar i vanliga fall 5 veckors studier.

 

Fristående kurs betyder att du formar din egen utbildning, dvs du är inte bunden till något program.

 

Ps att kursen innebär färre poäng betyder inte att den är enklare =P bara att den innefattar färre veckors studier..

 

Menade mer att den är enklare eftersom den inte kräver lika mycket jobb, tidsmässigt. Har aldrig haft svårt för skolan, bara varit för trött för att orka lägga ner mig.

 

Kanske slå dem en signal imorn och be dem skicka schema då, annars känns det så här på stående fot som 7,5poängs kursen kan vara bra att starta med, så kan jag köra vidare i höst med den andra om suget fortfarande finns!

 

Heimdall87, hur mycket tid lägger du ner på det glassiga programmet? Vad för psykologi läser du?

 

Som det är nu vill jag kunna träna ca 5ggr/vecka och hinna med rätt mycket spelande samtidigt som plugget, blir helfart lite för mycket då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag var du skulle jag satsa på 7,5 p kursen till att börja med.

Schema finns förmodligen på Karlstads universitets hemsida.. http://www.kau.se eller vad det nu är. Sök på kursen så lär du hitta både kursplan, schema och ev kurslitteratur iaf om det är någorlunda som uppsala universitets hemsida vilket det borde vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... en 7,5 p kurs i flummigt ämne på halvfart innebär ju extremt låg minimiaktivitet för att klara. Sen om du har ett starkt intresse av ämnet kan du ju fördjupa dig i litteraturen och ha själva kursen mer som en grundstomme. Det blir ju lite vad man gör det till.

 

Den andra kursen låter också väldigt lugn med tanke på att det är en introduktionskurs. Med största sannolikhet makligt tempo och väldigt basic grejer att lära sig. Ska inte vara några problem att kombinera med flitigt pokerspelande och träning, speciellt som det inte gör något om du skulle skita i några av poängen. Med andra ord: tycker du ämnet är intressant kommer du inte ha några problem att hinna med och det kommer inte vara någon vidare belastning. Tycker du ämnet är ointressant gör det inget om du struntar i att läsa hela kursen.

 

Förstår att den på 30hp är både svårare och större, någon av er andra som läst 30hp poäng på en kurs? Mycket plugg? Svåra tentor? Jobbigt om man missar för många föreläsningar?

Beror helt och hållet på ämne och nivå. I det här fallet är det som sagt sannolikt en tämligen lätt kurs.

 

Mitt råd är att tacka ja till båda och om det behövs välja bort den ena efter hand beroende på vilken du finner intressantast/om du skulle känna att det tar för mycket tid från pokern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...