Gå till innehåll

Död eller levande


alcogel

Recommended Posts

Jag vet inte om det här är rätt forum, men jag hittar inget bättre för min fråga.

Hur tar man reda på om en person är död eller levande?

Jag har fått höra ryktesvägen om att en person skulle vara avgången men jag vet inte om jag kan lita på det.

Hur gör jag för att få reda på det? Det är ju inga hemliga uppgifter men jag vet bara inte vilket register man gräver i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det här är rätt forum, men jag hittar inget bättre för min fråga.

Hur tar man reda på om en person är död eller levande?

Jag har fått höra ryktesvägen om att en person skulle vara avgången men jag vet inte om jag kan lita på det.

Hur gör jag för att få reda på det? Det är ju inga hemliga uppgifter men jag vet bara inte vilket register man gräver i.

 

Skatteverket kan vara en väg. Saxat från wiki:

 

"Dödsattest

Wikipedia

Hoppa till: navigering, sök

En dödsattest utfärdas av läkare när någon avlidit. Den utvisar dödsorsaken och är ett juridiskt dokument.

 

Numera används i Sverige i stället ett s k dödsfallsintyg (även kallat dödsbevis)[1], som endast utvisar tid för dödsfallet. Det utfärdas av Skatteverket på grundval av ett dödsorsaksintyg, som läkaren inger till Skatteverket."

 

 

Annars kan du väl ringa den församlingen personen var skriven i om du vet vilken. De borde ju känna till om det har varit en begravning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatteverket kan vara en väg. Saxat från wiki:

 

"Dödsattest

Wikipedia

Hoppa till: navigering, sök

En dödsattest utfärdas av läkare när någon avlidit. Den utvisar dödsorsaken och är ett juridiskt dokument.

 

Numera används i Sverige i stället ett s k dödsfallsintyg (även kallat dödsbevis)[1], som endast utvisar tid för dödsfallet. Det utfärdas av Skatteverket på grundval av ett dödsorsaksintyg, som läkaren inger till Skatteverket."

 

 

Annars kan du väl ringa den församlingen personen var skriven i om du vet vilken. De borde ju känna till om det har varit en begravning.

 

Tack för svaret, men jag är mer ute efter ett register där jag kan få ett ja eller nej liksom. Ska testa församlingsgrejen på Måndag. Men som sagt: Jag är mer ute efter ett register eller någon myndighet där man kan få svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring skatteverkets servicetelefon och fråga. Har du personnumret är det toppen, annars kan skatteverket hjälpa till att få fram det om du har ledtrådar i form av namn, ålder etc.

 

Församlingen har inget med saken att göra, såvida det inte är personens grav du söker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring skatteverkets servicetelefon och fråga. Har du personnumret är det toppen, annars kan skatteverket hjälpa till att få fram det om du har ledtrådar i form av namn, ålder etc.

 

Församlingen har inget med saken att göra, såvida det inte är personens grav du söker.

 

Okej, så skatteverket kan ge mig svar på min fråga?

Det räcker med namn och lite så så kan dom berätta om personen är levande eller ej?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så skatteverket kan ge mig svar på min fråga?

Det räcker med namn och lite så så kan dom berätta om personen är levande eller ej?

 

Beror rätt mycke på känns de som. Om du inte träffat personen på ett tag och misstänker att han gått bort så kan de nog finnas där, men om det hänt något för inte alls länge sen och du tror han gått bort då så är nog gemensamma bekanta och familj ett bättre alternativ eftersom det kan ta x antal månader innan det kommer in i ett register.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror rätt mycke på känns de som. Om du inte träffat personen på ett tag och misstänker att han gått bort så kan de nog finnas där, men om det hänt något för inte alls länge sen och du tror han gått bort då så är nog gemensamma bekanta och familj ett bättre alternativ eftersom det kan ta x antal månader innan det kommer in i ett register.

 

Dödsbeviset ska skickas in till skatteverket senast vardagen efter att den dödförklarande läkaren fastställt dödsfallet.

 

Sedan kan förstås registrering och uppdatering av register dröja något, men informationen finns hos SKM relativt tidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så skatteverket kan ge mig svar på min fråga?

Det räcker med namn och lite så så kan dom berätta om personen är levande eller ej?

 

Ja, det är bara att ringa, skatteverket har hand om folkbokföringen, som är offentlig. Du kan få uppgifter som namn, personnummer, adress, barn, föräldrar med mer. De har också inkomstuppgifter i ett annat register, som också till större delen är offentligt. Det finns också massor av andra offentliga register, t ex vägverket, domstolar, skolor, kronofogden.

 

Eftersom det är offentligt har tjänstemännen inte ens rätt att fråga vem du är eller vilket syfte du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...